ONTDEK IYENGAR YOGA! 

Uitlijning ligt aan de basis van deze yogastijl. Bij de Iyengar-methode wordt er gebruik gemaakt van verschillende hulpmiddelen en accessoires om te helpen bij de juiste uitvoering van de lichaamshoudingen.

number_1

WAT HOUDT HET IN?

De Iyengar-stijl werd bedacht door B.K.S. Iyengar en vindt zijn oorsprong in de klassieke Hatha. Bij deze stijl ligt de nadruk sterk op de techniek en de juiste uitvoering van de houdingen. Iyengar-yoga omvat meer dan 200 lichaamshoudingen (asanas) en verschillende ademhalingstechnieken (pranayamas). De uitlijning is hierbij zo belangrijk dat veel beoefenaars van Iyengar Yoga meerdere jaren op hetzelfde niveau blijven, totdat ze de basishoudingen en -reeksen perfect kunnen uitvoeren.

Over het algemeen worden de houdingen nauwkeurig achter elkaar uitgevoerd en langere tijd vastgehouden met behulp van accessoires en hulpmiddelen, zoals yogablokken, riemen, kussens, stoelen en banken. Leraars moeten een strenge opleiding volgen voordat ze deze stijl met de nauwkeurigheid en discipline die B.K.S. Iyengar vereist kunnen en mogen onderwijzen. Als je op zoek bent naar een manier om de uitlijning en techniek van je yogahoudingen te verbeteren, dan is Iyengar de ideale stijl voor jou.  

number_2

VOORDELEN

Regelmatige yoga brengt verschillende lichamelijke en mentale voordelen met zich mee!  

iyengar yoga
OP LICHAMELIJK VLAK:

Verbetert je houdingen en uitlijning Verstevigt je spieren Maakt je soepeler Verwijdert gifstoffen uit je lichaam Traint je ademhaling

iyengar yoga
OP MENTAAL VLAK:

Vermindert spanning Maakt je kalmer en vermindert stress Verbetert je concentratie  

number_3

HOE VERLOOPT DE EERSTE LES:

Hoewel de asanas en pranayamas van les tot les verschillen, zal je merken dat je aandacht van minuut tot minuut op de kleinste details wordt gevestigd. Doorgaans opent de leraar de les met enkele ademhalingstechnieken en lichaamshoudingen, om dan over te gaan op enkele uitdagendere houdingen als je lichaam is opgewarmd.

Hij wandelt regelmatig rond in de zaal om houdingen te corrigeren en de leerlingen te vragen om hulpmiddelen en accessoires te gebruiken om te helpen bij het juist uitvoeren van de houdingen. Hoewel je minder beweegt dan bij Vinyasa Flow, is een sessie Iyengar Yoga zeer veeleisend en zal je ervan gaan transpireren.

Iyengar Yoga kan op elk niveau worden uitgevoerd, omdat de houdingen op verschillende manieren kunnen worden aangepast. Deze methode is ook een uitstekende aanvulling voor yogi's die andere stijlen beoefenen; ze helpt je de asanas nauwkeuriger uit te voeren en de anatomie en voordelen van de verschillende houdingen beter te begrijpen.

number_4

WAT HEB JE NODIG VOOR IYENGAR YOGA:

Een matje: kies een slipvast en stabiel matje van ongeveer 5 mm dik.

Een short of een legging: De leraar moet de spieren in je benen kunnen zien om je techniek goed te evalueren. Daarom raden wij aan om een short of een zeer aansluitende en ademende legging te dragen.

Een geschikt topje of shirt: kies voor een aansluitende en ademende tanktop of T-shirt. De meeste traditionele Iyengar-instructeurs raden aan om kleding van 100% katoen te dragen, maar veel leerlingen kiezen voor beter ademende synthetische materialen.

Accessoires en hulpmiddelen: Bij Iyengar-yoga wordt er gebruikgemaakt van zo ongeveer alle hulpmiddelen die een yogi mee kan nemen. Je zult heel vaak gebruikmaken van yogablokken, riemen, en kussens (bolsters, zafus, etc.), maar ook van grotere hulpmiddelen zoals stoelen en banken.

Vind jouw lijn met Iyengar Yoga!

NAAR BOVEN