ONZE TIPS VOOR COMFORTABEL ZWEMMEN

Rode ogen, water in de neus en dichte oren: zwemmen ontspant? Ontdek hier onze tips om comfortabel te zwemmen...

Wat is er beter voor een goed gevoel dan zwemmen? Het gevoel van lichtheid, de warme, vochtige lucht, de rustgevende bewegingen in het water, je huid die begint te trekken, de rode ogen, water in de neus...

 

Hoewel zwemmen vaak synoniem is met ontspanning en welzijn, kan het ook een bron zijn van enkele ongemakken en onaangename verrassingen. Daarom geef ik je enkele tips mee en benoem ik enkele valkuilen die je zeker moet vermijden, zodat jij weer optimaal van je zwemtraining kunt genieten.

Onze tips om comfortabel te zwemmen
1

HET VOETBAD, EEN VERPLICHTE STAP?

Je bent helemaal klaar voor je zwemsessie, voor ontspanning en plezier! Als je je sporttas goed hebt klaargemaakt, vormen de kleedhokjes en douches geen enkel probleem, maar dan komt de eerste lichamelijke en mentale uitdaging van je zwemsessie: het voetbad.   Achter deze naam gaat een wat vreemd concept schuil: een bak met enkele centimeters koud water die nog een laatste keer voor je de waterlijn bereikt je bereidwilligheid om te gaan sporten lijkt te testen.   Wat is daar het doel van, en moet je daar echt je tenen in steken? Ik leg het je allemaal uit:   Eigenlijk zegt de naam van het voetbad het zelf al: je moet er je voeten in baden. Hij staat daar om je voeten schoon te maken, voor je het zwembad ingaat en als je er weer uitkomt, en vooral om ze zo te ontsmetten en de overdracht van schimmels, virussen en bacteriën (lekker) te voorkomen. Daarom zit er in dit slimme martelinstrument stromend ontsmettend (en dus koud) water, en is het minstens 2,20 m lang. Dat komt overeen met 3 stappen, waardoor je niet anders kan dan je 2 voeten er volledig in onderdompelen... Slim toch!   Je hebt dus ook direct het antwoord op je andere vraag: het voetbad verbetert de algemene hygiëne in het zwembad en voorkomt huidproblemen aan de voeten. En aangezien er nog altijd mensen zijn die hun voeten niet in het voetbad onderdompelen, is het belangrijk om het op zijn minst voor jezelf te doen en je voeten voor en na je sessie te ontsmetten!

Onze tips om comfortabel te zwemmen
2

TOT JE OREN IN HET WATER OF WATER IN JE OREN?

Als je dit eerste obstakel eenmaal hebt gerond, kan je je baantje kiezen en - als het niet te druk is - in schoonheid met een duik aan je sessie beginnen. Je bent vertrokken voor je eerste ronde: je kunt eindelijk genieten van de geneugten van het zwembad en het water over je huid voelen glijden... en in je oren.   Pijnlijke of dichte oren zijn veel voorkomende problemen tijdens of na het zwemmen. Nu heeft dat vaak weinig invloed op je sessie, aangezien je met je hoofd onder water toch niet veel hoort. Toch geef ik je enkele tips mee, in chronologische volgorde, om zonder ongemakken van je baan te kunnen genieten:   - In de eerste plaats: was je oren niet op de dag voor het zwemmen of de dag zelf! Ik geef toe, dat is misschien een rare tip. Maar je oren produceren van nature was, oorsmeer, die je gehoorgang beschermt.   - Ten tweede moet je tijdens het zwemmen een keuze maken. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om je hoofd voortdurend boven water te houden tijdens het zwemmen, maar we kunnen niet garanderen dat dat heel veel beter voelt. Je kiest beter voor waterdichte en kneedbare silicone oordoppen, of een oorband die je rond je hoofd draagt.   - Aarzel ten slotte niet om, als je eenmaal uit het water bent, je hoofd te kantelen en er wat mee te schudden om het water uit je oren te verwijderen. Denk er ook aan je oren goed af te drogen met een handdoek.   En aangezien we het hierboven hadden over meer of minder drukke banen, kan je hier onze tips lezen over in vrede een baan delen met andere zwemmers.

Onze tips om comfortabel te zwemmen
3

ADEM UIT, ADEM IN, SLIK

Nu je voeten en oren beschermd zijn tegen onaangename verrassingen, kan je rustig opwarmen met enkele baantjes rugcrawl. En aan het einde van je eerste baantje kan je aan je koprol werken, kwestie van het goed te doen... en krijg je water in je neus.   Water "inslikken" door de neus is een klassieker onder de onverwachte sensaties bij het zwemmen, en is gelukkig eerder onaangenaam dan gevaarlijk. Toch raken je bewegingen wat ontregeld als je tot in de sinussen het chloorgehalte van je favoriete zwembad kunt proeven. Daarom geven we je enkele tips mee om te voorkomen dat je neus je uit je concentratie haalt:   Laten we beginnen met de meest efficiënte, maar misschien ook de minst handige manier: de neusklem. Hoewel de neusklem je neusgaten waterdicht maakt, heeft het als nadeel dat je ook niet meer door je neus kunt ademen (logisch), wat negatieve gevolgen kan hebben voor de kwaliteit van je ademhaling tijdens het zwemmen.   De tweede optie is om voldoende lucht uit je neus te blazen, vooral tijdens de glijfase, om te voorkomen dat er water in je neusgaten komt.   Ten slotte kan de positie van je kin tijdens de glijfase, dicht tegen je borst aan, er door de hoek ook voor zorgen dat er minder water in je neus kan komen.

Onze tips om comfortabel te zwemmen
4

DRINK VEEL, MAAR NIET IN HET WATER

Zoals ik hierboven al zei, gaat de ademhaling bij het zwemmen een beetje omgekeerd dan die bij het hardlopen: je ademt in door de mond en uit door de mond en de neus. En waar het uitademen door de neus en de mond een van de meest betrouwbare methoden is om te voorkomen dat de helft van het zwembad in je neusgaten terechtkomt, vraagt het inademen door de mond wat synchronisatietraining voordat het werkt.   Hoewel het inademen door de mond vanzelfsprekend is bij het zwemmen, vraagt deze techniek toch een minimum aan coördinatie om te voorkomen dat je zwembadwater binnenkrijgt en de rest van je bewegingen ontregelt.   Het goede nieuws is dat er chloor zit in het zwembadwater (dat heb je misschien al eens geproefd) en er dus geen grote risico's aan zijn verbonden als je al dan niet per ongeluk toch wat binnenkrijgt. Maar aangezien dat nog altijd geen reden is om uit het zwembad te gaan drinken, geven we je enkele tips mee om te voorkomen dat je water binnenkrijgt:   Net als bij de neus zorgt het uitademen door de mond ervoor dat je geen water inslikt als je hoofd onder water ligt. Maar het grote risico op water binnenkrijgen ligt in het moment dat je nieuwe adem moet halen.   Ademhalingstechnieken zijn een belangrijk aspect van je coördinatie bij het zwemmen, een gewoonte die je in de loop van de tijd wel leert. Dus ben je niet echt fan van de smaak van zwembadwater? Zorg er dan voor dat je hoofd volledig uit het water is voor je ademhaalt.

Onze tips om comfortabel te zwemmen
5

STERKER DAN CHLOOR?

Nu je volledig vrij bent van elk ongemak en alle onaangename verrassingen voor bent, kan je je volledig concentreren op een efficiënte, verkwikkende en... irriterende zwemtraining.   De kans is inderdaad groot dat je het zwembad uitkomt met hersenen vol endorfines, maar ogen zo rood als tomaten. Het goede nieuws is dat je een onweerlegbaar bewijs hebt van je lichamelijke en sportieve activiteit. Het slechte nieuws is dat iedereen zal denken dat je de hele nacht hebt wakkergelegen in plaats van dat je hebt gesport, je ogen nog wel het eerst.   Schuldige van je geïrriteerde ogen is het chloor dat zo typisch is voor zwembaden. Maar het lijkt erop dat de waarheid niet zo simpel is.   Volgens de meest recente studies is het niet het chloor dat je ogen irriteert als je een uur of langer in het water hebt gelegen, maar de chloramine. Op basis van die naam had je vast zelf ook al geconcludeerd dat er toch een verband is. En inderdaad, chloramine is het gevolg van de chemische reactie tussen chloor en ammoniak, en dat laatste zit in transpiratie en urine (ook al zo lekker).   Als we je hier wat mee overvallen, bekijk het dan van de goede kant: het chloor doet zijn werk als ontsmettingsmiddel goed.   En hoe zit het met je ogen? Hoewel de irritatie meestal na enkele uren wel overgaat, kan ze ook soms leiden tot bindvliesontsteking. Om dat te voorkomen en om ervoor te zorgen dat je ogen na het zwemmen net zo ontspannen zijn als je spieren, geef ik je enkele tips mee:   - Contactlenzen verergeren vaak de oogirritatie. Draag ze daarom liever niet tijdens het zwemmen.   - Een zwembril is, zelfs al is hij niet volledig waterdicht, de beste bescherming tegen rode ogen.   - Je kunt je ogen na de sessie ook uitspoelen met een zoutoplossing.   Ten slotte kiezen steeds meer zwembaden voor een andere oplossing dan chloor om het water te ontsmetten, meestal is dat ozon. En hoewel sommigen daar wel oog voor zullen hebben, zal het voor velen toch raar zijn dat de geur van chloor niet meer gelijk staat aan de geneugten van het zwemmen!

Zo, nu ben je voorbereid op alles wat je tegen kunt komen op je zwemsessies! Aarzel niet om ook jouw tips en tricks voor comfortabel trainen met ons te delen en laat het ons weten als je iets aan dit artikel hebt gehad.

NAAR BOVEN