PEUTER- EN KLEUTERGYM THUIS: HOE BEREID JE DAT VOOR?

Kan je kleine niet stilzitten? Misschien is ze wel een geboren gymnaste. Ontdek samen met je kind de peuter- en kleutergym, een sport die ontstaan is om de psychomotorische kwaliteiten van kinderen te ontwikkelen.

Peuter- en kleutergym is een sport voor kinderen van 1 tot 6 jaar. Het is de ideale activiteit om hun lichamelijke en motorische ontwikkeling te stimuleren. Groeien, dat is een sport! Maar de evenwichtsoefening tussen werktijd en tijd voor je gezin is niet altijd even eenvoudig. Kruipen, balanceren, evenwichtsoefeningen, springen, gooien, rollen... Wat de favoriete activiteit van je kind ook is, wij geven je enkele eenvoudige oefeningen mee die je thuis kunt doen.

De ruimte: veiligheid op de eerste plaats!

Hoe creëer je optimale omstandigheden?

In een gymclub of sportzaal vind je grote ruimtes en speciaal uitgedachte materialen, die veilig zijn en geschikt voor gebruik door kinderen. Als je thuis met je kleine wilt sporten kan je je huis of appartement gemakkelijk zo inrichten dat ze veilig kan bewegen. Hier zijn enkele dingen waar je rekening mee moet houden.

Leg de regels vast: kinderen vinden het altijd fijner als ze weten wat ze moeten doen, waarom en hoe. Dat geeft zin aan de bewegingen, en dat motiveert!
Kies een goede ruimte uit in je huis: groot en leeg genoeg dat je kleine naar hartenlust de hele ruimte kan verkennen.
Bedenk welke voorwerpen en welk speelgoed je wilt gebruiken.

peuter- en kleutergym

Ontwikkel de autonomie om je kind zelfvertrouwen te geven!

Tijdens peuter- en kleutergym ontwikkelt je kleine ook andere kwaliteiten: autonomie, zelfvertrouwen en risico's nemen. Een goede mix om mee groot te worden!

We geven je nog enkele tips mee zodat jullie hier allebei optimaal van kunnen genieten:

Begeleid zonder te doen, verzeker je kind: "Ik ben hier, doe maar, probeer maar."
Heb vertrouwen in je kind en laat haar de objecten of kleine obstakels die je voor haar hebt neergezet zelf verkennen, ontdekken en begrijpen. Zo ontwikkelt ze haar autonomie.
Moedig je kind aan en motiveer haar door haar over de dingen na te laten denken: "Hoe kan je hier gaan zitten, hoe ga je naar beneden, hoe spring je, enz."

Geef complimentjes: "Bravo, goed gedaan!", "Je bent een echte kampioen!", "Geweldig!"
De tijd nemen draagt ook bij aan de goede ontwikkeling van je kind. Sommige sessies zullen beter verlopen dan andere. Dat hangt af van je kind, van hoeveel zin ze erin heeft en hoe moe ze is. Respecteer haar ritme, zo respecteer je je kind.

peuter- en kleutergym

Ik denk dat je er klaar voor bent! Hier vind je 6 praktische en leuke tips om je kind thuis te begeleiden en voor een leuke peuter- en kleutergymsessie te zorgen.

JULIE_SIGNATURE

JULIE

Team communicatie DECATHLON

Sportcoach, gepassioneerd door cardiofitness, pilates en voeding. Moeder van twee kleine jongens die, hoe zal ik het zeggen? ... superactief zijn!

 

ONZE SELECTE TIPS:

NAAR BOVEN