PILATES: DE PERFECTE BONDGENOOT VOOR HARDLOPERS?

We houden van joggen! Het is altijd leuk om je loopschoenen aan te trekken en een eindje te gaan joggen. Dat geeft je een goed en fier gevoel.Maar soms wil je ook wat afwisseling in je trainingsschema.Dat treft, want we willen het graag hebben over de Pilates-methode!Deze methode werd ontwikkeld door Joseph Pilates in het begin van de twintigste eeuw. Omdat Pilates de spieren versterkt, kan het een goede aanvulling zijn op hardlopen.

nummer een

DE PILATES-METHODE: WAT HOUDT DAT JUIST IN?

De Pilates-methode is geïnspireerd op yoga, dans en gymnastiek. Ze combineert diepe ademhalingen met spierversterkende oefeningen, en versterkt de dieper gelegen spieren via een reeks zachte oefeningen.

Welke spieren? De centraal gelegen spieren (tussen de ribben en het bekken) en die rond de wervelkolom (buikspieren, bekkenbodemspieren, heupspieren). Deze worden ook wel de stabiliserende spieren genoemd, omdat ze zorgen voor een goede lichaamshouding en het evenwicht verbeteren. Ideaal om duurzaam te lopen zonder je te blesseren.

Het doel van Pilates is je lichaamshouding verbeteren omdat die vaak verantwoordelijk is voor rugpijn, maar ook je lichaam verstevigen en zorgen voor een goede spierbalans, soepeler gewrichten en een strakke lijn. Pilates is zeer complementair met andere sporten, waaronder hardlopen, en helpt om je te beschermen tegen blessures en pijn.

Pilates training voor hardlopen, joggen, running
nummer twee

DE VOORDELEN VAN PILATES VOOR LOPERS

Als je begint met hardlopen heb je vaak een gebrek aan uithoudingsvermogen… Eén zaak is zeker: Pilates-oefeningen verbeteren je ademhaling. Pilates-ademhaling is een ademhaling die:

- de uithouding van je ademhalingsspieren verbetert (het middenrif, de spieren tussen de ribben, enz.)

- je longcapaciteit verbetert: bij een ademhaling zal het lichaam meer lucht en dus meer zuurstof kunnen innemen.

 

Pilates helpt ook om loopblessures te vermijden!

Aanvullend op cardiotraining, spreekt het al onze spieren aan. Die spierversteviging verbetert de balans tussen de spieren en maakt ons lichaam nog sterker! Een gewricht is gezond en functioneel als de aangehechte spieren in balans zijn. Dit evenwicht laat ons lichaam toe in optimale omstandigheden te functioneren. En het voorkomt vroegtijdige slijtage van het kraakbeen en abnormale spanning op de pezen en gewrichtsbanden.

Pilates heeft ook een zeer goede invloed op onze lichaamshouding. De oefeningen stellen ons in staat onze natuurlijke kromming aan te houden en onze centrale spieren te laten werken als een soort steungordel. Het voordeel: Pilates geeft een harmonieus figuur door het versterken van de centrale spieren!

Pilates training voor hardlopen, joggen, running
nummer drie

HET ADVIES VAN ONZE COACH

Door joggen en pilates af te wisselen, vergroot je je weerstand en verfijn je je figuur. Onze tips:
 

- Wissel tijdens eenzelfde trainingssessie een half uur cardio af met een half uur spierverstevigende pilates.
- Combineer tweemaal per week een cardiotraining van 45 minuten hardlopen met een pilatessessie van een uur.

En om meteen met je training te beginnen, zijn er programma's beschikbaar op de Decathlon Coach-app. Download hem gratis in de App Store of in de Google Play Store. Klaar om te starten met pilates?

NAAR BOVEN