PILATES OP EEN VLOERMATJE

Pilates is een spierverstevigende sportdiscipline die een strak lichaam en ontspanning combineert. Je beoefent het voornamelijk op de grond. Voor je comfort is een goed grondmatje dan ook sterk aangeraden.

 

ik beoefen pilates op een matje
number1_decathlon

HET PILATESMATJE: JOUW BONDGENOOT VOOR COMFORT EN RUST

De buik-, bil- en rugspieren worden in de meeste pilatesoefeningen aangesproken. Gedurende de hele sessie is het belangrijk een goede positie aan te houden. Je pilatesmatje beschermt je rug en je gewrichten doordat het je steunpunten opvangt en je zo comfort en rust verzekert.  

number2_decathlon

HOE GROOT, DIK EN STEVIG MOET MIJN PILATESMATJE ZIJN?  

Hou de volgende aspecten in het achterhoofd wanneer je een grondmatje kiest: de grootte, de dikte en de slijtvastheid. 1. DE AFMETING Om te vermijden dat je de oefeningen deels op de grond moet uitvoeren, kies je best een matje dat groter is dan jij. 2. DE DIKTE De dikte van je matje is cruciaal: 10 millimeter of meer! Ze voelen zacht aan en zijn flexibel omdat ze van schuim zijn gemaakt. Een dik pilatesmatje beschermt je tegen een warme, koude of vochtige vloer. De ligoefeningen zullen comfortabeler zijn en de mat zal je steunpunten opvangen, zodat je gewrichten ontlast worden. 3. DE SLIJTVASTHEID Het grondmatje is een onmisbaar accessoire bij pilates, je zult er veel aan hebben: kies dus in de eerste plaats een matje dat bestand is tegen de herhaaldelijke oefeningen!  Vergeet niet dat pilates blootvoets wordt uitgeoefend, geef daarom de voorkeur aan slipvast materiaal zodat je niet uitglijdt.  

number3

PILATESMATJE VS YOGAMATJE    

Bij pilates heb je comfort nodig en moet je geïsoleerd zijn van de vloer. Bij yoga daarentegen heb je niet per se een dik matje nodig, maar wel veel grip om je evenwicht te bewaren.

number4_decathlon

HOE MOET IK MIJN MATJE ONDERHOUDEN?    

Reinig je matje regelmatig voor een goede hygiëne. Gebruik een vochtige doek met een beetje witte azijn.    

Grondmat
number5_decathlon

HOE MOET IK MIJN MATJE OPBERGEN?    

Om te vermijden dat je matje vervormt, rol je het na gebruik best op en leg je er niets bovenop.

Ziezo, je bent klaar voor een sessie pilates op een matje (pilates op een matje). Veel pilatesplezier en draag zorg voor jezelf!
FOTO handtekening

Elena

COMMUNICATIE PILATES

“Nu ik een jaar pilates beoefen, ervaar ik dagelijks de voordelen voor lichaam en geest: ik heb een betere houding en daardoor minder rugpijn, ik ben soepeler, heb strakkere buikspieren, een algemeen goed gevoel.... ik zou niet meer zonder kunnen!”

 

NOG ENKELE INTERESSANTE ARTIKELEN

Tips
Na een paar kleine uitspattingen dit jaar ben je vastbesloten om je conditie weer op peil te brengen! Een nieuw jaar is het ideale moment om dat voornemen waar te maken!
NAAR BOVEN