POWERWALKEN EN NORDIC WALKEN HERVATTEN NA EEN LANGE ONDERBREKING

Om weer actief te worden en aan je gezondheid te werken, kun je het best beginnen met een lichte sport zoals powerwalking of nordic walking.

Iedereen heeft ooit wel eens zijn of haar fysieke activiteiten een tijdje moeten stopzetten. Na meer dan drie weken inactiviteit neemt de vetmassa toe en vermindert de spiermassa. Je conditie verslechtert en je cardiovasculair vermogen daalt.

number_1

POWERWALKEN OF NORDIC WALKEN ALS LICHTE SPORT

Om te powerwalken heb je alleen een paar lichte en flexibele schoenen nodig, en voor nordic walking hoef je daar enkel een paar stokken aan toe te voegen! Bovendien moet je voor deze twee disciplines niet noodzakelijkerwijze ingeschreven zijn bij een vereniging of club.

Powerwalken kun je op uiteenlopende plaatsen beoefenen, zoals een park, een bos, langs een meer of rivier, waardoor je altijd in contact staat met de natuur. Deze activiteit wordt beschouwd als "licht" omdat je een continue en regelmatige inspanning levert die niet erg belastend is voor de gewrichten. In tegenstelling tot hardlopen worden de knieën gespaard bij powerwalken omdat vooral de enkels een rol spelen bij de voetafwikkeling. Dat zorgt voor een betere schokverdeling over verschillende gewrichten: de heupen, knieën en enkels.

Dankzij het gebruik van stokken voorkom je met nordic walking niet alleen overbelasting van het lichaam, maar worden ook de spieren van het hele lichaam sterker. Deze sport ontlast de gewrichten en rugproblemen op een zachte manier. 

lange_onderbreking_newfeel
number_2

DE GEZONDHEIDSVOORDELEN VAN WANDELEN

Deze discipline spaart de gewrichten en vormt een perfecte combinatie van sport en gezondheid. De cardiovasculaire activiteit bevindt zich in de doelzones voor gewichtsverlies (tussen 70 en 75% van de hartslagreserve).

Powerwalken verbetert ook je ademhalingsritme en -vermogen, een troef die van pas komt in al je dagelijkse activiteiten. Dat geldt overigens ook voor nordic walking, want deze sport herstelt je ademhalingsvermogen door je borstkas vrij te maken en de luchtwegen te openen.

number_3

BEOEFEN POWERWALKEN EN NORDIC WALKEN MET DE APP DECATHLON COACH

Om je helpen bij het hervatten van fysieke activiteit, heeft Decathlon een gratis applicatie ontwikkeld waarmee je in realtime je sportsessie kunt opvolgen. Zo wordt de follow-up van je training eenvoudiger en blijf je makkelijker gemotiveerd.

Deze applicatie biedt je de mogelijkheid om je afgelegde afstand, de snelheid, je hartslag en het aantal verbrande calorieën te meten. Je kunt ook je gegevens uploaden naar een website die gelinkt is aan Decathlon Coach om je sessies te analyseren en te vergelijken. Ideaal om je vorderingen in beeld te brengen!

number_4

WEER BEGINNEN SPORTEN MET TRAININGSSCHEMA'S VOOR POWERWALKING EN NORDIC WALKING

We hebben echter nog meer in petto en bieden ook specifieke trainingsschema's aan voor powerwalking en nordic walking op de website van Newfeel. Er zijn schema's voor verschillende niveaus en doelstellingen (gewichtsverlies, 10.000 stappen per dag, initiatie nordic walking ...)

Dankzij deze schema's beschik je over een leidraad per fase om vooruitgang te boeken. Probeer meteen al de volgende schema's uit: 6 km in 1 u, Weer fit worden en Gewichtsverlies voor beginners.

Uit alle hiervoor aangehaalde punten komen deze twee sporten naar voren als de ideale activiteiten om geleidelijk aan weer te beginnen sporten na een lange onderbreking. Aarzel niet om de Decathlon Coach app te gebruiken voor extra motivatie. Volg de vooruitgang die je boekt tijdens de sessies van de trainingsschema's voor powerwalking en nordic walking.

DEZE ARTIKELS ZOUDEN JE OOK KUNNEN INTERESSEREN!

Tips
Door dagelijks of wekelijks een stevige sportieve wandeling te maken of te nordic walken, verjaag de stress, weet je biologische klok beter hoe laat het is en haal je even een frisse neus, om heerlijk te slapen.
NAAR BOVEN