HOELANG MOET JE WANDELEN OM GEWICHT TE VERLIEZEN?

Artsen en gezondheidsspecialisten zijn het erover eens dat wandelen een uitstekende keuze is om gewicht te verliezen. Je spieren verbranden immers calorieën door uit je vetreserves te putten.

Maar weet je hoelang je moet wandelen om duurzaam af te vallen?

number_1

HOE KAN JE AFVALLEN MET POWERWALKING?

Om gewicht te verliezen, moet je de ‘uithoudingszone’ bereiken. Die ligt tussen 60 en 70 % van je maximale hartslag. De meeste calorieën die je in die zone verbrandt, put je uit je vetreserves en dienen als brandstof voor je spieren die energie nodig hebben.
Wil je deze zone bereiken en calorieën verbranden, dan moet je in een sportief tempo tussen 5 en 8 km/u wandelen.

Tekenen dat je in je ‘uithoudingszone’ bent

- Je ademhaling is zwaarder.

- Je transpireert licht.

- Je voelt dat je lichaam een inspanning moet doen.

- Je kan nog steeds praten zonder buiten adem te raken.

Ben je buiten adem, dan ga je te snel! Vertraag dan wat zodat je opnieuw in het tempo wandelt dat je goed ligt.

sportief wandelen in de bos
number_2

HOE LANG MOET JE WANDELEN OM DUURZAAM AF TE VALLEN?

Om de calorieën uit je vetten te verbranden, moet je dit tempo gedurende minstens 30 tot 50 minuten aanhouden. Warm hiervoor eerst op door 10 minuten in je normaal tempo te wandelen.
Algemeen genomen is men het erover eens dat een persoon van ongeveer 70 kg gemiddeld 300 calorieën verbrandt gedurende 1 uur powerwalking aan 6 km per uur.
Je ontwikkelt zo je spieren, meer bepaald je dij- en bilspieren, die vervolgens meer calorieën gaan aanspreken, zelfs in rust.

number_3

OM AF TE SLANKEN, MOET JE HET VERLIESEN EN GEEN SPIEREN !

Het voornaamste om af te vallen met 1 uur powerwalking is dat je regelmatig traint. Zo verlies je geen spiermassa, zoals het geval is met een dieet. Spieren verbranden namelijk spontaan calorieën. Hoe meer spieren je dus ontwikkelt met je duurtraining, hoe meer calorieën je verbrandt. Blijf gemotiveerd, dan haal je optimaal voordeel uit deze positieve spiraal!

Wist je dit? Wanneer je meer spieren kweekt, neemt ook het gewicht toe, waardoor je je vetverlies niet per se ziet op de weegschaal. Sportsarts Charles Aisenberg raadt je dan ook aan om je niet zozeer op je gewicht te concentreren, maar veeleer op de evolutie van je tailleomtrek, die je in je trainingsdagboek kan noteren.

Ben je er klaar voor?

decathlon coach

Zegt het je wel iets, een personal trainer? Download gratis de Decathlon Coach-app. Hij begeleidt je op je loop- of wandelsessies en biedt trainingen op maat aan.

NAAR BOVEN