RECUPEREREN VAN HET LOPEN DANKZIJ DE ... SAUNA!

Waarom zou je na een looptraining niet gewoon het nuttige aan het aangename koppelen met een saunasessie? We denken er niet vaak aan, maar een sauna biedt nochtans verschillende voordelen en hulp bij de recuperatie na een inspanning.

number_1

DE VOORDELEN VAN EEN SAUNA NA HET LOPEN

De sauna is niet alleen de plek bij uitstek om volledig te relaxeren, het is ook een zeer goed middel om te recupereren na een loopsessie. Dit zijn de voordelen:

- je spieren ontspannen en je pezen en gewrichten, die stevig afzien tijdens je loopsessie, versoepelen

- het maakt je spieren elastischer, perfect in combinatie met stretching

- omdat de sauna je transpiratie en bloedcirculatie aanspreekt, worden toxines en andere afvalstoffen die in je bloed zijn terecht gekomen tijdens de inspanning netjes geëlimineerd

De sauna kan ook bevorderlijk werken op je prestaties. Je lichaam zal zich sneller kunnen aanpassen aan warme temperaturen, en je hartritme zal stijgen, wat dan weer een goede cardiotraining is!

number_2

GAAT DE SAUNA ALTIJD SAMEN MET LOPEN?

Een sauna biedt zeer veel voordelen na je trainingen. Best is wel om minimum 30 minuten wachten na de inspanning, om je lichaam de kans te geven om te rehydrateren en af te koelen. 

Maar let op, na een lange loopsessie (meer dan 2u) is een sauna niet aan te raden, omdat je te veel vocht verliest tijdens zulke inspanning.

De saunasessies hou je best kort, maximum 15 minuten per keer. Om te beginnen kan je bijvoorbeeld 3 keer 5 minuten nemen, met tussen elke sessie een koude douche. Denk eraan om voldoende te drinken voor, tijdens en na je sessie om niet te dehydrateren.

De sauna is een van je bondgenoten om sneller te recupereren na een inspanning. Bovendien heeft het ook een positieve invloed op je prestaties. Zorg er gewoon voor dat je je lichaam goed hydrateert, zodat je volop van de voordelen kan genieten.

NAAR BOVEN