ROMAIN : "HET PLEZIER VAN HET GLIJDEN"

Nabaiji hecht er belang aan dat de ontwikkeling van hun producten gebeurt door beoefenaars van de watersporten. Dankzij deze expertise kunnen wij efficiënt beantwoorden aan de noden van alle zwemmers.

Romain Benoit werkt al iets meer dan 2 jaar voor Nabaiji. Als designer van de waterschoenen, bagage, aquagym, zwembaden en waterspelletjes ontwerpt hij kwalitatieve producten die nodig zijn in de zwemwereld. Hij zoekt hiervoor naar het perfecte compromis van esthetiek en functionaliteit.

Vandaag legt Romain je uit hoe hij progressie heeft geboekt in het zwemmen en ondervond hoe hij dankzij de trainingen als het ware over het water glijdt.

WANNEER BEN JE BEGINNEN ZWEMMEN? EN WAAROM?

"Als tiener zocht ik af en toe het zwembad op (ongeveer een keer om de twee weken). Ik hield altijd al van het contact met het water, maar ik zwom wel alleen om me te ontspannen. Het doel was meer om me te amuseren dan om te presteren. Op dat moment beoefende ik namelijk verschillende sporten: MTB, voetbal, surfen en tennis ... Zwemmen was voor mij een complete en complementaire sport waarmee ik mijn ademhaling en fysieke capaciteiten kon verbeteren."

WAT WAS JE GEVOEL TIJDENS HET ZWEMMEN? VOND JE HET FIJN, OF WAS HET EERDER EEN VERPLICHT NUMMER?

"Om eerlijk te zijn, ook al vind ik zwemmen geen makkelijke sport, vond ik het nooit erg om te doen. Ik vond het altijd fijn om in het water te zijn. Aan de andere kant merk ik vandaag dat ik geneigd ben om heel veel kleine bewegingen te doen en te gespannen te zwemmen. Ik "gleed" nog niet ... Hoe dan ook gaf en geeft zwemmen me nog altijd veel voldoening."

WANNEER ONDERVOND JE DAT JE BEGON TE "GLIJDEN" OP HET WATER?

"Ik moet zeggen dat mijn zwemstijl redelijk instinctief was en weinig vloeiend. Ik ben nooit bij een club geweest en heb nooit lessen gevolgd. Ik zwom zonder veel coördinatie en gebruikte mijn armen te veel. Het voordeel van werken bij Nabaiji is dat je hier veel uitstekende zwemmers leert kennen, waarvan enkele van echt hoog niveau, die me hun ervaringen delen, hun gevoel. Het is vooral dankzij hen en hun tips dat ik meer bewust werd van mijn lichaam in het water. Bovendien gaan we twee keer per week allemaal samen zwemmen in het zwembad van Hendaye (2,5 à, 3 km per training), bijgestaan door een coach die ons bijstuurt waar nodig. Dankzij dit alles kan ik mijn techniek verbeteren en leer ik meer en meer te "glijden" op het water."

Romain

WAT HEEFT DAT VOOR JOU VERANDERD?

"Door een bepaald aspect te benoemen, bij deze het "glijden op het water", kan ik makkelijker verbeteren. Ik heb geluisterd naar mijn collega's die me vertelden om me nog meer af te duwen in het water. Ik heb echt het gevoel dat ik nu beter zwem dan voordien. Ik ben meer ontspannen in mijn bewegingen, ik zwem sneller en ben minder snel moe. Ik geniet echt van bepaalde dingen, zoals van het reeds veelbesproken "glijden". Ik let meer op de lijnen en positie van mijn lichaam, en concentreer me op het voelen van het plezier in het water. Ik wil echt nog beter worden door nog meer te werken aan mijn zwemtechniek."

WELKE TIP(S) KAN JE MEEGEVEN AAN DE MENSEN DIE OOK DIT GEVOEL WILLEN BEREIKEN?

"Je moet proberen om zo snel mogelijk je lichaam te leren begrijpen in het water. Probeer al je zintuigen aan te wakkeren om jezelf te voelen in het water, en gebruik het water letterlijk om vooruit te komen. Je moet je echt concentreren op je gevoel, zodat je beter kan ontspannen. Concreet: de positie van je lichaam en van je hoofd zijn zeer belangrijk voor een goede beweging in het water. Hier heb ik echt veel werk aan gehad. Probeer om zo weinig mogelijk bewegingen te maken. 

Een oefening die goed werkt is de volgende: probeer zo weinig mogelijk bewegingen te maken, zonder te stoppent. Tel ze, en probeer ze te verminderen per gezwommen baantje. Hierdoor leer je efficiënte bewegingen maken, en de juiste positie aan te nemen. Echt aan te raden!

Veel zwemplezier!»

NAAR BOVEN