'S OCHTENDS SPORTEN OF 'S AVONDS SPORTEN?

Het is niet altijd gemakkelijk om het beste moment te vinden om te sporten. 's Morgens is het lastig om vroeger uit je bed te komen nog voor je gaat werken, en 's avonds kan je de moed vaak niet meer opbrengen om nog te bewegen na een lange dag op het werk (meestal heb je dan eerder zin in een aperitiefje). Toch hebben zowel het begin als het einde van de dag zo hun voordelen. Laten we eens even kijken welke dat zoal zijn.

's Ochtends sporten
number_1

'S OCHTENDS SPORTEN     

De zon komt op, de vogeltjes fluiten, het is nog rustig op straat en elke ochtend komt alles weer tot leven. Geeft dat idyllisch plaatje je geen zin om ervan te profiteren om je dag te beginnen met een flinke dosis sport? Wacht, kruip nog niet terug in je bed! Het is het allemaal waard, beloofd.

 

Je krijgt sowieso het gevoel dat je volop van je dag kan genieten, maar 's morgens vroeg sporten heeft nog andere voordelen:

- Je bent helemaal zen als je op je werk aankomt: door al kort na het opstaan fysiek actief te zijn, maak je veel endorfine aan voor de rest van de dag. Je weet wel, dat zijn die hormonen die stress tegengaan en je in een goede stemming brengen. Concreet ga je eigenlijk puur geluk opwekken!

- Om vet te verbranden: Om overtollig vet kwijt te spelen, is niets zo doeltreffend als 's ochtends gaan joggen op een lege maag. Je hoeft niet langer dan 45 minuten te lopen, en van bij het begin van je inspanning zal je in je vetreserves tasten. Wat fruitsap en hop, daar gaan we!

- Je zal 's nachts beter slapen: Inderdaad. Meestal wordt afgeraden om na 19 u. nog te sporten omdat je lichaam van nature afkoelt als je dichterbij het uur komt waarop je gaat slapen. Maar sport heeft natuurlijk het omgekeerde effect en dus is het beter om je favoriete sport 's morgens te doen.

's Avonds sporten
number_2

'S AVONDS SPORTEN    

Waarom zou je je van bij het krieken van de dag moe maken terwijl je nog zo heerlijk onder de dekens ligt? Je hebt 's avonds na je werk toch nog tijd genoeg om zoveel te bewegen als je wil. Deze drie argumenten bevestigen jouw voorkeur:

 

- Betere prestaties: Wat hoop je te bereiken met een lichaam dat nog maar net actief is na een lange nacht slaap? Door 's avonds te sporten, is je lichaam op de juiste temperatuur en kan je een beroep doen op je volle fysieke mogelijkheden. Je zou trouwens maximaal presteren rond vier uur 's middags. Profiteer er dus van.

- Je kan je helemaal uitleven: Zat je baas de hele dag achter je veren? Of kwam die dame van de boekhouding je voortdurend storen? Gooi dat allemaal van je af: door pas na je werk te sporten, verlos je jezelf van al de stress van de voorbije werkdag. Geef die bokszak er maar eens flink van langs terwijl je denkt aan alles en iedereen die je maar wil!

- Het ideale moment om te delen: Eerlijk gezegd, denk je dat er nog iemand zal komen meelopen om 6 uur 's morgens? Als je 's avonds gaat sporten, kan je dat samen met vrienden doen of met mensen die je in de sportclub leert kennen. Wij kennen alleszins weinig teams die in groep trainen om 7 uur 's ochtends, voor het werk…

ZOALS JE KAN ZIEN, BESTAAT ER NIET ECHT EEN EENDUIDIG ANTWOORD OP DE VRAAG DIE WE IN DIT ARTIKEL STELDEN.
IEDEREEN ZAL OP BASIS VAN ZIJN OF HAAR EIGEN RITME EERDER GENEIGD ZIJN OM OFWEL 'S MORGENS OF 'S AVONDS TE SPORTEN.

NAAR BOVEN