SCHOOLSLAG LEREN ZWEMMEN IN 3 STAPPEN

Heb je zin om schoolslag te leren zwemmen, maar weet je niet goed hoe hieraan te beginnen? Of wil je net je techniek verbeteren om sneller resultaten te zien?

Staat genoteerd!

Of je deze slag nu wilt leren of nog verbeteren, er is maar 1 oplossing die echt efficiënt is: Alles begint bij goede lessen!

De lessen hebben als doel een bepaald technisch aspect van het zwemmen uit te lichten. Door je erop te focussen, zullen ze beetje bij beetje natuurlijke automatismen worden. Daarna hoef je ze alleen nog maar te integreren in je volledige zwemtrainingen.

Om je te ondersteunen in deze missie stelt Fabrice Pellerin (voormalig trainer van topzwemmer Yannick Agnel) je een zeer makkelijke oefening in schoolslag voor in drie stappen:

number1

STAP 1: SCHOOLSLAG VAN OP DE RUG

De eerste stap is eenvoudig: je legt je op je rug met de armen in het verlengde van het lichaam. Daarna begin je met de beweging van je benen. Je focust je alleen op de zogeheten schaarbeweging, waar het vaak om draait bij schoolslag.

Als je begint met deze beweging van op je rug, hoef je nog niet meteen met de ademmoeilijkheden rekening te houden. Hierdoor kan je de kwaliteit van je schaarbeweging verhogen.

Zorg er wel altijd voor dat je schaarbeweging volledig symmetrisch verloopt!

STAP 2: SCHOOLSLAG MET EEN ZWEMPLANKJE

Bij stap 2 is het de bedoeling om diezelfde schaarbeweging uit te voeren, maar dit keer op de buik met de hulp van een zwemplankje. Hierbij kan je voor het eerst beginnen letten op de ademhaling, in functie van je bewegingen.

Je zorgt er dus voor dat je uitademt in het water (tegelijk door de neus en de mond) bij het afzetten van je benen, en dat je inademt door het hoofd op te heffen. Herbij wapen je opnieuw je volgende schaar.

STAP 3: THE REAL DEAL

Voor de laatste stap leggen we het zwemplankje weer aan de kant, en gaan we over op de volledige zwemslag.

Het doel is om de vorige 2 stappen te gebruiken in je slag. Denk er dus aan om je ademhaling volledig af te stemmen op de afzet van je benen.

Probeer deze oefeningen zeker te integreren in je verschillende zwemsessies, zodat je sneller de coördinatie van je schoolslagbewegingen onder de knie hebt.

Wij wensen je alvast veel succes bij je volgende zwemsessie!

NAAR BOVEN