SPORT ALS BOOST VOOR JE BREIN

Een half uurtje beweging per dag maakt na een week al een verschil voor je psychologisch welzijn. Door verstandig te sporten en ondertussen bewust te ademen maak je de juiste hormonale stoffen aan. Bovendien circuleert de zuurstof beter door je lichaam. Decathlon-coach Katrien De Smet – gespecialiseerd in hartcoherentie, pilates en yoga – licht toe hoe het werkt.

foto1

DE CHEMIE VAN BEWEGING

Wanneer je je lichaam in beweging zet komen er in je hersenen neurotransmitters vrij. Die sturen signalen naar zenuw- of spiercellen. Endorfine is het snelst werkende en meest doeltreffende anti-stresshormoon. Het kan zelfs voor euforie zorgen. Ook serotonine stimuleert een positieve stemming en is goed voor het geheugen, zelfvertrouwen en diepe slaap. Noradrelanine – niet te verwarren met adrenaline – speelt een belangrijke rol bij concentratie, motivatie en alertheid. Dopamine maakt dat je je beloond voelt. 

HORMONAAL EVENWICHT

Wie in zijn werk en/of privé onder te grote druk staat, zit vaak in de vlucht- of vechtmodus. Adrenaline en cortisol schieten dan de hoogte in. Handig als je plots moet gaan lopen voor een leeuw, maar niet gezond als ze in grote hoeveelheid en te lang door de bloedbaan circuleren. Op een gegeven moment zijn ze gewoon op. De bijnieren kunnen uitgeput raken, met oververmoeidheid of een burn-out als gevolg. Om de aanmaak van adrenaline en cortisol in balans te houden, hebben we de andere neurotransmitters nodig. 

foto2

AFWISSELEN OM BIJ TE TANKEN

Hormonaal bijtanken lukt door tot rust te komen: slapen, een boek lezen, wandelen, goed ademen en gedoseerd sporten. Zo is het voor iemand die al heel gestresst is bijvoorbeeld geen goed plan om constant voor de runners high te gaan. Dat kan positieve stress en een kick geven, maar betekent weer tanken uit hetzelfde potje hormonen: adrenaline en cortisol. Met verdere uitputting als gevolg. Net zoals bijvoorbeeld autoracen en bungeejumpen qua fysieke processen hetzelfde zijn als oog in oog staan met een hongerige leeuw ... De boodschap voor mentaal overbelaste mensen is net het tegenovergestelde doen. Uit de vlucht- of vechtreactie gaan is noodzakelijk om endorfine, serotonine, noradrelanine en dopamine aan te maken. Je lichaam kan namelijk niet alle hormonen tegelijk produceren.

BEWUST ADEMEN

Ondersteunend sporten kan heel langzaam zijn zoals bij yoga, actiever zoals bij pilates of snel en heftig zoals bij boksen. Het hangt er maar van af waar jij met jouw levensstijl het meest baat bij hebt. Wat in elk geval onmisbaar is, is de juiste ademhaling koppelen aan jouw beweging. Door 3D-ademen – naar je middenrif, rug en flanken – zorg je voor een golfbeweging naar je spieren toe. Dat geeft doorstroming in heel je systeem.

MINDFUL BREIN

Zo onstaat een zeker bewustzijn, een andere mindset en daardoor ook een vertraging. Je brein is mindful bezig is en concentreert zich volledig op het moment en niet op prestatie of wat je straks thuis nog allemaal moet doen ... Er komt dan weinig of geen adrenaline en cortisol vrij, maar wel die andere neurotransmitters die voor ontspanning, voldoening, blijdschap, een betere spijsvertering en nog meer moois zorgen. Je brein die taak van ademhalen en bewust bewegen toebedelen is heel belangrijk. Dan ben je actief aan het mediteren, met alle voordelen vandien. 

foto3

HARTCOHERENTIE STIMULEREN

We hebben drie breinen: onze hersenen, ons hart en onze buik. In onze buik zetelt onze intuïtie, het buikgevoel, en onze darmen zijn cruciaal voor onze immuniteit. In ons hoofd zit ons krachtige, rationele besturingssysteem. Maar … ons hart is ons emotionele brein. En het kan sneller communiceren met je hersenen dan omgekeerd. Tenminste: als je niet constant in overdrive bent. Anders neemt je brein het volledig over en sla je op een gegeven moment tilt. 

Je hart verdiende aandacht geven door bewust te ademen verlaagt je bloeddruk, zorgt voor een helder hoofd en minder angst. Het is wetenschappelijk aangetoond dat zes juiste ademhalingen per minuut ideaal zijn om je longcapaciteit volledig te benutten en je tot rust te brengen. Dat doe je door vier tellen in te ademen en zes tellen uit, weer vier tellen in en zes uit enzovoort. Zo creëer je hartcoherentie, waarin de verbinding van je hart naar je brein en die van je brein naar je hart gelijkwaardig is. Probeer het, en geniet van de aangename flow in je lichaam en je hoofd.

NAAR BOVEN