SPORT EN MOTIVATIE: DE ULTIEME GIDS TOT SUCCES!

Je doet niet aan sport, maar wil er graag mee beginnen?

Je hebt wat goeie voornemens en wil die graag ook waarmaken?

Je wil gewicht verliezen en vermijden dat alles er nadien weer bijkomt?

Je bent een sporter met een doel?

Wat je doel ook is, een gebrek aan motivatie kan je slaagkansen aanzienlijk in de weg staan.

Wat we hier voor je in petto hebben, is geen artikel van dertien in een dozijn.
We stippen de belangrijkste aspecten aan: waarom en hoe gemotiveerd blijven.

Wil je je slaagkansen gaaf houden, dan is deze gids het perfecte hulpmiddel.

Motivatie is en blijft immers doel nummer één. Klaar? (volhouden nu) En weg zijn we!

start
HOOFDSTUK 1

WAT IS JE BEGINSITUATIE?

difficulty
HOOFDSTUK 2

WAAROM IS HET ZO MOEILIJK OM GEMOTIVEERD TE BLIJVEN?

excuse
HOOFDSTUK 3

JE FAVORIETE EXCUSES, EN WAAROM HET GEEN EXCUSES ZIJN!

STEPBANKEN
HOOFDSTUK 4

DE VERSCHILLENDE FASES IN HET PROCES

advices
HOOFDSTUK 5

10 TIPS OM HET SUCCES AAN JE KANT TE HOUDEN!

allied
HOOFDSTUK 6

JE 4 BESTE BONDGENOTEN OM VOL TE HOUDEN

start

WAT IS JE BEGINSITUATIE?      

     

   

Zodra je jezelf een doel oplegt waar sport mee gemoeid is, zijn er twee scenario's denkbaar:

Je bent een fervent sporter. In dat geval is motivatie vaak niet echt een probleem:

als je graag sport, dan kan het wel lastig zijn om regelmaat in je trainingen te leggen en je schema om je doel te bereiken, aan te houden.

Je legt jezelf op om te sporten omdat je weet dat het gezond is:

ben je niet echt een sportfanaat, maar doe je het eerder omdat je weet dat je er fit & gezond van blijft, dan bouw je best geleidelijk op. Anders slaat de demotivatie al snel toe. Eraan beginnen is dan vaak al het halve werk!

Voor we het wat concreter maken, leggen we nog even uit waarom het soms moeilijk is om gemotiveerd te blijven, wat je favoriete excuses zijn en hoe je ze terzijde schuift!

difficulty

WAAROM IS HET ZO MOEILIJK OM GEMOTIVEERD TE BLIJVEN?

   

   

In werkelijkheid is ons brein nogal zwak en vatbaar voor de talloze verleidingen!

Heel vaak leg je de lat te hoog, wil je te veel tegelijk doen en meteen resultaat zien.

Je hebt dan een omgeving nodig die je in staat stelt vol te houden en je slaagkansen gaaf te houden. Met wat advies hoeft dat geen probleem te zijn.

Maar wat doet ons er de brui aan geven? Iedereen heeft zo zijn favoriete excuus.

excuse

JE FAVORIETE EXCUSES, EN WAAROM HET GEEN EXCUSES ZIJN!

   

 

 

Meeting, file, regen, vermoeidheid, tijdsgebrek... We hebben allemaal zo ons excuus!

"IK DOE HET MORGEN"

Dat verandert niets aan de situatie. Waarom wachten tot morgen? Waarom uitstellen? Je training verzetten is meteen je eerste mislukking. Neem gewoon je leven stevig in handen. Je moet vandaag handelen. Niet morgen. Vandaag.  Eerst zeg je een dagje 'neen' tegen je dromen, maar voor je het weet ben je een half of een heel jaar kwijt!

"IK SPORT NIET GRAAG IN M'N EENTJE"

Spreek je vrienden en familie aan. Maak ze warm voor je doel! Krijg je ze niet overtuigd, dan zijn er altijd andere groepjes sporters waar je je bij kunt aansluiten. Of waarom niet je eigen privécoach overwegen?

"HET IS SLECHT WEER"

Slecht weer bestaat niet, enkel onaangepaste kleding. En hoe slechter het weer, hoe trotser je zult zijn dat je je geplande training toch hebt afgewerkt!

Heb je het niet graag te warm of te koud, dan kan je ook gewoon thuis of in een club gaan sporten! Zo, geen excuus meer.

"IK BEN ZO MOE"

Het is niet omdat je moe bent dat je lichaam tot niets in staat is. Uiteraard moet je naar je lijf luisteren, laat dat duidelijk zijn. Ben je echt heel vermoeid, forceer je dan gewoon niet. Pas je activiteit aan of maak ze wat lichter. Eigenlijk word je vooral moe van een gebrek aan lichaamsbeweging. Van sporten krijg je vaak weer energie!

"DAAR HEB IK HET GELD NIET VOOR"

Er bestaan tal van sporten waar je geen abonnement of duur materiaal voor nodig hebt. Thuis fitnessen is daar een mooi voorbeeld van. Met een swiss bal bijvoorbeeld kan je perfect je spieren trainen en jezelf een strakker figuur aanmeten. Dergelijke ballen vind je al voor minder dan 10 euro. Of al eens aan wandelen gedacht? Of een stukje rennen? Een paar schoenen en je bent gesteld!

"IK KAN DAT NIET, IK GA EEN MAL FIGUUR SLAAN"

Al doende leer je. En we zien er allemaal al eens gek uit. Probeer het gewoon! Door het te doen én door te zetten vind je zeker een sport die je bevalt. En zodra je die gevonden hebt, zal je trots zijn over de weg die je hebt afgelegd.

"IK HEB GEEN TIJD"

Een half uurtje volstaat al om je passief in een actief bestaan om te toveren. Hou jij niet van tijdverlies en probeer je alles zo efficiënt mogelijk te doen, dan moet je elke week toch ook een paar keer 30 minuten kunnen vrijmaken: een prima begin!

"IK HOUD NIET VAN SPORT, HET SPREEKT ME NIET AAN"

Iedereen heeft zo zijn voorkeuren! Dat is perfect te begrijpen, maar soms heb je nu eenmaal geen keuze in het leven. Want zelfs al is sporten niet altijd een garantie op de perfecte gezondheid, het is alleszins een onmisbare metgezel. Als je ziet hoe we sedentair zijn gaan leven en hoe de kwaliteit van ons eten er nog steeds op achteruit gaat, mag het geen twijfel lijden dat een fysieke activiteit onmisbaar is!

STEPBANKEN

DE VERSCHILLENDE FASES IN HET PROCES

   

 

 

Jezelf een doel opleggen én het proberen te halen, het is een hele karwei. Het is eigenlijk een proces in drie stappen. En die stappen goed beheersen helpt je om door te zetten, zelfs bij twijfel of een motivatiedipje.

 

1. De opwinding van het begin

Bij aanvang kan je vaak de wereld aan. Je wil altijd maar meer doen, je weet van geen ophouden. Je zit in de roes van de verandering die je heeft doen besluiten om aan het sporten te gaan of een nieuw doel te kiezen. Dat nieuwe, die ontdekkingstocht, het maakt dat je supergemotiveerd bent. Je vordert, maakt plezier, je kan er niet genoeg van krijgen.

Let vooral op dat je in die beginfase niet overdrijft. Overbelasting van je lichaam kan leiden tot een afkeer voor je sport of, erger nog, een blessure!

 

2. De stilstand

Op een gegeven moment in je traject is de kans groot dat je even ter plaatse blijft trappelen. Je vordert minder snel of krijgt het gevoel dat je stilstaat. Of, erger nog, het lijkt wel alsof je achteruit gaat. En zo raak je de motivatie kwijt.

Het is net op dat moment dat het erop aankomt om door te bijten en niet op te geven. Zulke 'progressieplateaus' zijn immers perfect normaal bij het verwerven van nieuwe motorische en intellectuele vaardigheden en recuperatie.

 

3. De vordering

Je zet door. Mooi zo! Plots begint de vele trainingsarbeid zijn vruchten af te werpen en kom je weer vooruit. Je bent voorbij je 'progressieplateau', en de kans is groot dat je motivatie nu een enorme boost krijgt!

Tijdens je traject volgen fases 2 en 3 elkaar vaak op ... volhouden is de boodschap!

advice

10 TIPS OM HET SUCCES AAN JE KANT TE HOUDEN!

   

Om gemotiveerd te blijven, kan je proberen om het jezelf gemakkelijker te maken: creëer een omgeving die bevorderlijk is voor je slaagkansen!

1. DOE EEN SPORT DIE JE LEUK VINDT:

Kies een sport die je fijn vindt. Als sporten voor jou een hele klus is, dan zal je snel geneigd zijn om er de brui aan te geven als je niet geniet van je sport.
Een sport die je aantrekt, je motiveert, is dé sleutel tot regelmaat.

2. SPORT REGELMATIG:

Regelmaat is belangrijker dan intensiteit! Beter een paar korte inspanningen in de week dan één lange en zware training.

Om resultaat te boeken is drie sessies per week, met minstens 24 uur tussenpauze, het perfecte ritme. Je lichaam werkt, maar moet ook kunnen herstellen.

Opmerking: herbegin je met een sport, bouw dan rustig op! Leg regelmaat in je trainingen, maar luister ook naar je lichaam!

3. BENUT JE TIJD OPTIMAAL!

Weg met de smartphone, gedaan met Netflix! De tijd die je zo vrij maakt, kan je benutten om te sporten!

In de plaats van 's avonds urenlang voor de televisie te hangen, kruip je beter op tijd onder de wol. Zo kan je vroeger uit de veren om te sporten. Ben je niet echt een ochtendsporter? Geen nood, je organiseert je agenda zoals jij dat wilt. Het is gewoon een kwestie van organisatie. Een spelletje Tetris met je tijdsbesteding, zeg maar. Het komt er gewoon op aan bepaalde activiteiten te beperken, zodat je tijd hebt om aan je doel te werken!

4. KIES EEN DOEL:

Jezelf een doel stellen, het is ongetwijfeld de beste tip om gemotiveerd te blijven.

Want wat geeft er meer voldoening dan een doel kiezen en het te halen!

Pas op, leg de lat wel niet meteen te hoog, houd het haalbaar! Of splits je hoofddoel op in een aantal kleinere doelen die je gemakkelijker bereikt. Op die manier sterk je je motivatie dankzij kleinere, regelmatige succesjes.

Het is ook volstrekt nutteloos om duizend-en-één doelen te kiezen en die allemaal tegelijk te proberen bereiken. Je wil is een heel beperkte mentale vaardigheid. Je moet hem geleidelijk sterker maken, net zoals een spier.

Wanneer je herbegint met sporten, dan is het cruciaal om bij aanvang juist in te schatten waartoe je al in staat bent. Op basis van die stand van zaken van je fysieke vormpeil kan je dan een doel kiezen. En zodra je dat doel hebt bereikt, kan je de lat wat hoger leggen.

Opmerking: je moet weten dat je slaagkansen verhogen wanneer:
- je je doelstellingen deelt met anderen
- je vrienden je steunen in je sportieve avonturen.

5. LEG VARIATIE IN JE SPORT:

Om jezelf te stimuleren en demotivatie te vermijden, kan je bijvoorbeeld wat variatie in je activiteiten leggen.

Door te variëren in je activiteiten varieer je ook in je plezier en blijf je gemotiveerd. Een voorbeeld? Hardlopers kunnen bijzonder veel baat hebben bij yoga of zwemmen. Dit soort activiteiten helpen je op fysiek én mentaal vlak.

Ben je te gepassioneerd en komt het zelfs niet in je op om een andere sport te kiezen, leg dan variatie in je work-outs en trainingen. Intervaltrainingen, duursessies, krachttraining, souplesse... Op die manier trap je niet in de valkuil van de routine.

6. PLAN JE SESSIES:

Je trainingen plannen is een uitstekende manier om het ritme aan te houden en onvoorziene omstandigheden of excuses geen kans te geven! Organiseer je en plan je trainingen alsof het afspraken zijn voor je werk. Door ze mee in je agenda te zetten, zal je er ook meer belang aan hechten. En zo verkleint de kans dat je er eentje laat schieten. Bovendien word je er in één oogopslag aan herinnerd.

7. MEET JE VORDERINGEN:

Houd gerust een logboek bij van je activiteiten. Door je doelen in te geven en je evolutie te monitoren, krijg je ongetwijfeld een boost als het even wat trager of minder gaat. Je krijgt immers mooi te zien welke weg je hebt afgelegd sinds het begin, samen met een analyse van het traject dat je nog rest. Elementen die enorm motiverend werken!

8. LAAT JE GOED OMRINGEN:

Voor sommigen is sporten met twee of meer bijzonder motiverend. Hoe dan ook, een partner in crime hebben voor je sportactiviteiten helpt je om vol te houden. Het wordt dan immers lastiger om een training te annuleren zonder goeie reden. Maar wie kies je?

          Vrienden, familie, collega's:

De beste oplossing om de juiste partner te kiezen, is een gezamenlijk doel hebben. Meerdere sportpartners hebben is trouwens nog beter. Mensen die iets minder goed of iets minder ervaren zijn dan jij kunnen je helpen (een 'coach' in de buurt hebben is altijd stimulerend en motiverend), partners die wat sterker zijn dan jij zullen je sterker maken en je zin geven om je grenzen te verleggen.

 

          Een privécoach:

Het kost je iets, maar dat is meteen ook de perfecte beweegreden om niet op te geven! Een sportcoach leert je de juiste technieken, geeft je advies op maat en stelt samen met jou een trainingsschema op dat is afgestemd op je doelen.

9. SPORT BUITEN:

Buiten aan lichaamsbeweging doen verhoogt je slaagkansen. Waarom eigenlijk? Door het natuurlijke licht. Welk weer het ook is, buiten sporten is goed voor je stemming en je zelfvertrouwen. Het is ook de reden waarom je zeker in de winter beter buiten sport.

10. OVERSTIJG JEZELF:

Eens je op kruissnelheid bent in je trainingen, wordt ook het risico groter dat je even een dipje kent. Om te vermijden dat je routineus wordt, kan je de lat hoger leggen en uit je comfortzone treden!

Want jezelf uitdagen en zo nog beter worden, daar geniet jij toch ook van!? Die vooruitgang ervaren is een uitstekende stimulans om gemotiveerd te blijven.

allied

JE 4 BESTE BONDGENOTEN OM VOL TE HOUDEN

   

   

Je sportieve motivaties kunnen een knauw krijgen wanneer je met een blessure kampt. Geen nood, hier zijn 4 tips om topfit te blijven.

1. DRINKEN EN NOG EENS DRINKEN:

Hydratatie is essentieel voor een lichaam in balans. 65 % van het menselijk organisme bestaat immers uit water, wist je dat? Wanneer je onvoldoende drinkt, dan ga je uitdrogen en dalen je capaciteiten zienderogen: 1 % vochtverlies staat gelijk aan 10 % prestatieverlies. Het eerste symptoom van uitdroging is dorst, maar dat is eigenlijk geen goede raadgever! Wanneer je dorst hebt is het immers al te laat. Het is dan ook enorm belangrijk dat je de hele dag door drinkt, in kleine hoeveelheden.

2. STRETCHEN:

Door de stretchen maak je je spieren soepel en je gewrichten mobieler. Je spieren regelmatig een stevige rekbeurt geven is het perfecte recept tegen blessures, je recupereert sneller én je spieren worden sterker (soepele spieren trekken gemakkelijker samen en geven dus meer kracht).

3. GOED OPWARMEN:

Een goede opwarming is een must bij elke sport. Begin je je training koud, dan is het risico op blessures veel hoger. En een blessure is vaak synoniem met motivatieverlies. Vermijd ze dus en warm je lichaam goed op!

4. VOLDOENDE SLAPEN:

Om fit te blijven en je doelen te halen, moet je je lichaam de tijd geven om te recupereren. Wil je je grenzen verleggen, dan slaap je best op vaste tijdstippen én minstens 7 uur per dag.

NU IS HET AAN JOU!

   

En, is je eerste doel binnen? Heb je deze volledige gids doorgenomen? Hoe dan ook, je hebt nu alle troeven in handen om gemotiveerd te blijven en je doelstellingen te halen. Veel succes!

 

Credits:

Icons made by "Freepik" (https://www.freepik.com) from www.flaticon.com

Icons made by "pongsakornRed" (https://www.flaticon.com/authors/pongsakornred) from www.flaticon.com

Icons made by "Eucalyp" (https://www.flaticon.com/authors/eucalyp) from www.flaticon.com

NAAR BOVEN