SPORT EN PIJN: BEWEGEN OM BETER TE HERSTELLEN

Sporten is goed voor je gezondheid! Maar wat moet je doen als je pijn hebt? Ziehier enkele tips van onze kinesist:

Sport is goed voor lichaam en geest, dat is algemeen geweten. Maar wat moet je als sporter doen als er lichamelijke kwaaltjes opduiken of als na een blessure angst de kop opsteekt?

Om daarover meer te weten zijn we gaan praten met Thibaud, Sport Leader bij DECATHLON maar ook kinesist en osteopaat.

Moet je bij chronische pijn blijven sporten? Hoe kan je na een blessure weer aan lichaamsbeweging doen? Wij gingen op zoek naar antwoorden:

EEN KINESIST/OSTEOPAAT ALS EEN VIS IN HET WATER

Om meer te vernemen over wat chronische pijn of een blessure kan teweegbrengen bij sporters zijn we gaan praten met Thibaud, gepassioneerd door sport, in zijn massagepraktijk maar ook in het water!

"Ik ben nationaal Sport Leader voor onderwatersporten bij DECATHLON België. Tegelijk ben ik al tien jaar deeltijds werkzaam als kinesist en osteopaat. Ik doe meer bepaald aan sportkinesitherapie: ik krijg alleen sportlui op mijn tafel! Vroeger was ik kinesist van een rugbyteam in eerste klasse en tegenwoordig van de nationale ultimate frisbee-ploeg."

Subea decathlon vrijduiken

SPORT EN CHRONISCHE PIJNEN

Hij heeft dus de ervaring en de diploma's om elke dag met sportmensen te kunnen werken. En hij is goed op de hoogte van de veranderende benadering van chronische pijnen.

"Chronische pijn, dat is een onderwerp waarover in de medische wereld nog niet echt eensgezindheid bestaat. Het blijft iets behoorlijk subjectiefs, net zoals ruimer genomen het begrip pijn dat is. Er is al heel wat onderzoek gedaan, maar nog niet zo veel op officieel niveau."

Tot op heden blijft het moeilijk om een duidelijke diagnose te stellen van chronische pijnen in al hun vormen. Deze vaststelling doet niets af aan het feit dat mensen er elke dag mee kampen, en dat lichaamsbeweging er een helend effect in kan hebben.

"Jazeker, ik heb twee of drie patiënten die chronisch pijn lijden, met name in hun rug, schouders of benen. We weten dat lichaamsbeweging hier een belangrijke rol in speelt. Actief blijven, dat wil ook zeggen veel wandelen of de trap nemen in plaats van met de lift gaan. Door te bewegen krijg je je hart- en vaatstelsel weer aan de gang."

Dus zelfs als je pijn hebt, heeft lichaamsbeweging in het dagelijkse leven zijn effect, met name voor je spieren:

"Het hart- en vaatstelsel is een soort van 'transporteur': het voert afvalstoffen weg en zorgt voor de toevoer van voedingsstoffen naar je spieren. Hoe meer je beweegt, des te meer je herstelt!"

GEWRICHTSPIJNEN: Wat moet ik doen?

Niet spierpijnen maar gewrichtspijnen zijn nog een andere, veel voorkomende beproeving. Ook hier gebruikt Thibaud beeldspraak om ons uit te leggen welke heilzame werking sport heeft:

"Een ander frequent probleem is chronische pijn aan je gewrichten. Ouderen en mensen met overgewicht krijgen hier vaak mee te maken. Ook hier heeft lichaamsbeweging een weldoend effect: gewrichten moeten werken om sterker te worden. Je kunt het vergelijken met een spons: je moet ze eerst uitwringen alvorens ze opnieuw water kan opnemen. Een gewricht moet in beweging zijn, pas dan kan het voedingsstoffen opnemen."

Je moet dus een lichaamsbeweging zoeken die heilzaam, maar niet te belastend is:

"De voorkeur gaat daarom uit naar een heel rustige activiteit, zoals bijvoorbeeld zwemmen of aquagym. De opwaartse druk zorgt dat ons lichaam in het water blijft drijven. Dat maakt dat onze gewrichten en spieren ons lichaamsgewicht niet meer moeten dragen. Ze gaan soepel en licht kunnen functioneren. Omdat ze geen microschokken meer ondergaan, voelen ze ook geen pijn."

ultimate frisbee

SPORT EN BLESSURE: HOE MOET JE HERVATTEN?

Hoe sport en pijn zich tot elkaar verhouden, komt heel duidelijk tot uiting wanneer je je lichaamsbeweging na een blessure hervat. Revalideren en hervatten doe je vaak onder begeleiding van een specialist. Daarbij moet je teruggaan naar de basis van je sport.

"Als je na een blessure weer aan het sporten gaat, volg dan zeker de adviezen van je specialist. En luister vooral goed naar je lichaam, begin weer van nul af aan. Ik zeg vaak dat weer beginnen te sporten hetzelfde is als een piramide bouwen: om aan te top te geraken heb je een stevige basis nodig. Het mag dan stom en banaal klinken, maar daar moet je beginnen."

Herneem dus stap voor stap en wees voorzichtig. Zo vermijd je dat je hervalt en kan je daarna meer bereiken.

"Wanneer je een verstuiking hebt gehad, of in het gips hebt gelegen na een breuk, en je bijvoorbeeld weer begint te lopen, is het belangrijk dat je niet tot op de limiet gaat. Stop na vijftien minuten, ook al voel je je goed. Dat gaat je helpen om daarna tot aan twintig minuten te geraken. Het is belangrijk om naar je lichaam én naar je specialist te luisteren. Als je pijn voelt, dan is daar een reden voor. Stop daarom wat je deed en zet een stapje terug."

FYSIEK MAAR OOK MENTAAL WEER AAN DE SLAG

Wanneer je terugkeert uit blessure, moet je niet alleen lichamelijk enkele hordes nemen om terug op niveau te komen. Je moet eerst je angst om je pijn te doen of dat je blessure weer zou opspelen overwinnen alvorens je terug kunt genieten van je sport.

"Dat mensen bang zijn wanneer ze terug beginnen, dat is iets wat ik als kinesist elke dag zie. En daar overheen geraken is een fysieke maar net zozeer een mentale uitdaging. Je hersenen sturen je lichaam aan, maar het omgekeerde geldt ook. Revalideren is voor een stuk je hersenen herprogrammeren, zodat je kunt zeggen 'OK, ik kan deze beweging aan en dan kan ik naar een volgende fase'. Tijd en het uitblijven van pijn laten je echt toe om vooruitgang te boeken."

Dus ja, in een eerste fase komt het erop aan je lichaam weer te leren vertrouwen en je mentaal los te koppelen.

"Halverwege je revalidatie ga je echt meer bezig zijn met vertrouwen opbouwen dan met je fysieke training. En pas zodra je je gewricht terug vertrouwt, kan je de lichamelijke belasting opdrijven."

Eens je de eerste mentale uitdaging hebt aangenomen, is het moment gekomen om weer heel progressief op te bouwen.

"Zwemmen is in de meeste gevallen ideaal om van een blessure te herstellen. Maar doe dan vooral bewegingen in de lengteas: crawl, rugcrawl. Zwemmen werkt fantastisch omdat je er je hele lichaam mee beweegt zonder evenwel te overbelasten. Daarna kan je beginnen te fietsen. Dat is ook een sport met beperkte impact, zodat je gewrichten weinig letsels oplopen. En vervolgens kan je gaan lopen."

Hervatten doe je door stelselmatig intensiever te trainen, maar zeker ook door je lichaam geen druk op te leggen:

"Als je het juist wilt doen, probeer dan aanvankelijk zo ongedwongen mogelijk te werk te gaan. Begin met sporten waarmee je je lichaam ontlast of je bewegingen maakt in de as van je lichaam. Van richting veranderen is iets voor later. Voor bepaalde sporten kunnen er dan nog contacten bijkomen."

 

Als je chronisch pijn lijdt of terugkeert uit blessure, heeft sport je met andere woorden heel wat te bieden. Maar beweeg op je eigen ritme en luister naar je specialist!

NAAR BOVEN