SPORTEN OM AF TE VALLEN

Ben je tijdens de feestdagen een paar extra kilo’s aangekomen die je graag kwijt wilt? In dat geval doe je er goed aan om een evenwichtig voedingspatroon te combineren met regelmatig sporten. Om af te vallen moet je je eetgewoonten aanpassen door je calorie-inname te beperken en je energieverbruik te verhogen.

Het is een kwestie van het juiste evenwicht vinden. Kies een activiteit die calorieën verbrandt en je vetmassa doet afnemen: hiervoor zijn cardio-activiteiten bijzonder geschikt.

Afvallen, dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan! Welke sport moet ik dan beoefenen? En hoe? Hoe vaak? Hoe lang? Er duiken al snel allerlei vragen op, en veel mensen raken bij voorbaat ontmoedigd. Wij geven enkele tips die je helpen om af te vallen door te sporten.

running kalenji
number_1

AFVALLEN, DAT IS EEN KWESTIE VAN EVENWICHT

Er wordt vaak gezegd dat je om af te vallen regelmatig een fysieke activiteit moet ondernemen. Sporten is inderdaad cruciaal als je gewicht wilt verliezen. Om snel van de extra kilo’s af te komen is sporten alleen echter niet genoeg. Om echt efficiënt te zijn moet het sporten niet met een dieet gecombineerd worden, maar met een evenwichtig voedingspatroon. Omgekeerd is een evenwichtig voedingspatroon alleen ook niet voldoende om af te vallen. Het moet gecombineerd worden met sporten.

Om af te vallen moet je dus je eetgewoonten aan te passen door je calorie-inname te beperken en je energieverbruik te verhogen. Het is een kwestie van het juiste evenwicht vinden. Het gaat er niet om dat je jezelf zo veel mogelijk ontzegt: probeer een gevarieerde en gematigde voeding samen te stellen en een gezonde levenswijze na te streven. Gedaan met frisdrank, snoep en andere zoetigheden. Kies liever voor fruit, groenten, melkproducten, … Sport moet beschouwd worden als een aanvulling op deze verandering van eetgewoonten.

zwemmen blauwzwembadpak
number_2

SPORTEN EN AFVALLEN

Let eerst op het verschil tussen afvallen en afslanken.
fslanken betekent een slanker, strakker figuur proberen te krijgen. Dat wil niet zeggen dat het aantal kilo’s op de weegschaal ook afneemt. Cardio-activiteiten (hardlopen, fietsen, zwemmen… ) zorgen ervoor dat er veel energie wordt verbruikt, en dat de vetmassa afneemt. Spiertraining (body training) daarentegen zorgt ervoor dat de spiermassa toeneemt, en spiermassa is zwaarder dan vet!

Maar je kunt ook afvallen door meer spiermassa te kweken. Hoe meer spiermassa, hoe sneller de basisstofwisseling, en dus hoe meer calorieën je verbrandt. Kortom, met meer spiermassa verbruik je meer calorieën!

Vanuit het oogpunt van energieverbruik kan men stellen dat één uur hardlopen, fietsen of zwemmen zorgt voor een verbruik van 400 tot 600 calorieën, maar één kilo lichaamsvet komt overeen met 8000 calorieën ! Als je weet dat je door één kilometer te lopen ongeveer 65 calorieën verbrandt, dan weet je ook dat je een maand lang elke dag 4,6 km moet lopen om één kilo te verliezen…
n wanneer je hardloopt met een snelheid van 8 km/u verbruik je ongeveer 80 calorieën per km. Dat betekent dat je bij deze snelheid 12,5 uur lang moet hardlopen, voordat je een kilo kwijt bent!
et is duidelijk dat je als je wilt afvallen jezelf moet motiveren om regelmatig te sporten.

Heb je lange tijd niet gesport, bouw het dan geleidelijk op. Voer geleidelijk aan de tijdsduur en de intensiteit op, zonder dat je klachten krijgt. Je kunt het beste het tempo voor duursporten aanhouden, dat wil zeggen dat je sport op 60 tot 75% van je maximale hartslag. Heb je een behoorlijk overgewicht, kies dan liever niet voor een sport waarbij je je eigen lichaamsgewicht mee moet nemen. Ga in dat geval liever fietsen, zwemmen of roeien.

number_3

WELKE SPORT MOET IK BEOEFENEN OM AF TE VALLEN?

Kies om af te vallen een activiteit die calorieën verbrandt en je vetmassa doet afnemen. De ene sport is hiervoor beter geschikt dan de andere. Om af te vallen zijn cardio-activiteitenbijzonder geschikt. Ze kunnen worden gecombineerd met krachttraining om het lichaam steviger te maken.

De 7 sporten waarmee je de meeste calorieën verbrandt zijn :

- Touwtjespringen | 725 kcal | 10 tot 15 minuten | 4 keer per week

- Hardlopen | 500 tot 1000 kcal | 45 minuten | 2 keer per week

- Roeien | 625 kcal | 50 minuten | 2 keer per week

- Fietsen | 600 kcal | 90 minuten | 2 keer per week of 20 minuten per dag

- Aerobic | 500 kcal | 45 minuten | 2 keer per week

- Aquagym | 400 kcal | 45 minuten | 2 keer per week

- Wandelen | 300 kcal | 20 minuten | 1 keer per week

Van al deze sporten is hardlopen het meest geschikt om kilo’s te verliezen. Het beste kan men op de nuchtere maag gaan hardlopen, zodat het lichaam de energie direct uit vettenhaalt. Dit is tevens motiverend, want om vooruitgang te kunnen boeken is het nodig om gewicht te verliezen. Hoe lichter je bent, des te beter je gaat lopen. Het is dus van belang om af te vallen!

En wanneer je tijdens je afvalrace de motivatie dreigt te verliezen, denk dan aan de gunstige effecten van sporten voor je algemene gezondheid, naast het feit dat je ervan afvalt!

NAAR BOVEN