SPORTEN ZONDER JE TE BLESSEREN: HOE DOE JE DAT?      

Spierpijnen, kleine scheurtjes, krampen, verrekkingen of, erger nog, een volledig gescheurde spier: welke activiteit je ook doet, als sporter krijg je weleens te maken met een blessure. Weinig sporters ontsnappen eraan!

Het is nochtans perfect mogelijk om de risico's op een blessure te beperken, door zorg te dragen voor je lichaam.

Preventie, hét toverwoord! Een paar tips om blessures te vermijden.

Nummer 1

EEN GOEDE FYSIEKE VOORBEREIDING OM JE NIET TE BLESSEREN

Sporten liegt niet: naast de rastalenten zijn het vooral de best voorbereide of meest getrainde atleten die de beste resultaten boeken! En daarvoor is enkel je motivatie een goeie drijfveer. Naast de specifieke training hebben de meeste sporten ook een grootste gemene deler, en die heet spiertraining. Door een schema te volgen dat mooi is afgestemd op je activiteit, kweek je een lichaam dat sterker is en beter presteert. En zo ben je minder gevoelig voor blessures.    

spiertraining ontdekken

Jij dacht dat spiertraining synoniem is met forse biceps? Met doperende middeltjes en buitenproportionele lijven? Denk nog eens! Sinds een paar jaar is spiertraining weer helemaal terug, inclusief gezond imago. Je spieren trainen is bijzonder heilzaam voor je lichaam en een uitstekende manier om nog beter te presteren in een sport waar duurvermogen of explosiviteit een must is. Meer weten? Volg dan onze gids  

number

EEN GOEDE OPWARMING, EEN MUST OM BLESSURES TE VOORKOMEN

Om je lichaam klaar te stomen voor een inspanning, is een goede opwarming onontbeerlijk. Neem een kwartiertje de tijd om je hartslag aan te passen aan je activiteit, je gewrichten soepel te maken en je spieren op te warmen tot de juiste temperatuur. Heel wat blessures treden op aan het begin van een sessie, omdat je lichaam vaak gewoon nog niet klaar is voor wat je het voorschotelt. Neem dus je voorzorgen, of anders gezegd je tijd om geleidelijk in je activiteit te komen. Maak je gewrichten soepel, voer je hartslag op, trap een paar keer met je hielen tegen je billen en til je knieën...

number

VOEDING EN HYDRATATIE: TWEE WAPENS TEGEN BLESSURES

We kunnen er niet genoeg op hameren: wat je eet en drinkt heeft onvermijdelijk een impact op je sport. Het is een illusie te denken dat je lichaam dezelfde prestaties kan blijven leveren wanneer je het op een dieet van bier en hamburgers zet! Eet de juiste dingen voor je aan het sporten gaat: trage suikers voor je sessie om je lijf vol te pompen met energie, snelle suikers tijdens je activiteit... Drink ook geregeld (wat water) en in kleine slokjes voor, tijdens en na je activiteit. Je lichaam is een heus raderwerk, dat je met de grootste zorg moet behandelen!

number4

HET JUISTE MATERIAAL

Het houten tennisracket van je grootvader barst ongetwijfeld van de nostalgie en traditie, maar zou het niet kunnen dat dat deels verantwoordelijk is voor die tenniselleboog waar je al jaren mee zit? Of je hardloopschoenen hebben je 1500 km goede en trouwe dienst bewezen? Dan is het dringend tijd voor hun welverdiende pensioen... Kortom, goed materiaal is van cruciaal belang om je niet te blesseren. De tand des tijds is ook voor je sportmateriaal onverbiddelijk, waardoor het rendement afneemt: vervang het dus tijdig!

nummer -5

GOED SLAPEN

Vanzelfsprekend! Je slaapritme heeft een enorme invloed op je sportprestaties én op eventuele blessures. Heb je maar een paar uurtjes nachtrust in je lijf, dan kan het gewoon niet dat je fris als een hoentje aan je sportsessie begint. Erger nog: je bent vaak minder waakzaam, en dan is een uitschuiver zo gebeurd! De algemene regel zegt: een goede nacht, dat is minstens 7 uur slaap. Hup, vroeg onder de wol vanavond!

Als je ondanks alle denkbare voorzorgsmaatregelen toch regelmatig een blessure oploopt, dan ga je best even langs bij een specialist.

 

 

NAAR BOVEN