HOE LEER JE JEZELF EEN GOEDE GEWOONTE AAN?

Stukje wandelen vanavond, of toch maar niet? Als je jezelf elke keer opnieuw die vraag stelt, dan behoort een stevige wandeling duidelijk nog niet tot je vaste routine. Wil je die sportieve voornemens toch eens waarmaken, laat al je goede en minder goede excuses dan varen, en maak van je sport een vast welzijnsritueel dat je niet meer wilt missen! 

number_1

HET LASTIGSTE? BEGINNEN ...

Net zoals bij elke andere inspanning is je eraan zetten het moeilijkst. De eerste schooldag van je kind begint vaak ook met tranen, maar als je het 's avonds weer oppikt is het dolenthousiast en wil het meteen terug. Bij je wandelsessies is het net zo: je uit je lekker luie zetel hijsen gaat niet altijd zo vlot. Het is koud buiten, je hebt er een lange werkdag opzitten, je vaste wandelmakker blijft liever in zijn warme bed liggen... maar zodra je onderweg bent, is dat allemaal van de baan!

number_2

STEL JEZELF EEN REDELIJK DOEL

Is de druk te groot, dan gaat je motivatie er vaak onder lijden. Doseer die twee dus goed! Doelen kiezen mag, maar houd het realistisch en leg de lat niet meteen te hoog tijdens je eerste tochten. Maar merk je dat de eerste resultaten bemoedigend zijn, dan mag je gerust wat gewaagder zijn in je uitdagingen! En regent het of zit je met een lastige verkoudheid, maak dan gewoon een korter tochtje. De volgende keer zal het dan geheid weer beter gaan en voel je je in topvorm!

number_3

DE VOORDELEN VAN DEZE GOEDE GEWOONTE OP EEN RIJTJE

Neem een stukje papier en een balpen bij de hand (of doe het gewoon in je hoofd), en maak een lijst van alle voordelen van een regelmatige en fikse wandeling. Je sportieve wandeltocht van dinsdagavond is immers niet enkel fijn omdat je kunt bijkletsen met je boezemvriendin, je slaapt ook als een roosje nadien én je ademhaling vaart er wel bij. En zo krijg je vanzelf zin om regelmatig te wandelen!

number_4

TREED UIT JE COMFORTZONE

Heel vaak schrikt verandering in je levensstijl af, uit angst om buiten je comfortzone te gaan. Nochtans kunnen goede gewoontjes je helpen om een nieuwe routine aan te kweken die al even geruststellend is als de vorige. Je zal merken, zodra die wekelijkse wandeltraining een genot wordt, heb je de smaak te pakken en zal je niet meer zonder willen!

Hoe dan ook, er is geen twijfel mogelijk, je bent helemaal klaar om jezelf de juiste gewoontes aan te leren. Het bewijs? Dat je regelmatig onze artikelen leest!

NAAR BOVEN