SPORTIEF WANDELEN, EEN EENVOUDIGE EN DOELTREFFENDE SPORT

Bij sportief wandelen werk je aan je ademhaling en uithoudingsvermogen en zet je bijna alle spieren van je lichaam aan het werk... In tegenstelling tot het dagelijkse wandelen, wat je onbewust doet, doe je sportief wandelen bewust en aan een hoger tempo.

EEN UITHOUDINGSSPORT VOOR IEDEREEN!

In tegenstelling tot trekking beoefen je de sport op een terrein zonder hoogteverschil en meestal in een stedelijke omgeving: parken, dijken, pistes of zelfs een loopband.

Afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt, wandel je trager of sneller. De wandelsnelheden variëren van 5 tot 10 km/u.

Sportieve wandelaars trainen tussen 30 minuten en enkele uren. Hoe vaak je gaat wandelen, hangt af van je persoonlijke doelstellingen. Sommige gedreven wandelaars trekken vaak meerdere keren per week hun wandelschoenen aan.

WAAROM SPORTIEF WANDELEN?

Sportieve wandelaars hebben twee grote drijfveren:

• zich goed in hun vel voelen, hun conditie op peil houden;
• presteren.

 

Het eerste doel is perfect voor iedereen die even wil een frisse neus wil halen en zorg wil dragen voor zijn lichaam en gezondheid. Wandelaars die dat doel voor ogen hebben maken bijvoorbeeld een lange wandeling op een gematigd tempo tijdens het weekend of op een avond. Ze vullen hun langen met verse lucht en blijven in vorm. Het tweede doel vraagt iets meer inspanning. Je gaat regelmatig wandelen aan een stevig tempo om calorieën te verbranden, een fysieke inspanning te leveren, je spieren te trainen en vooral om je trots te voelen dat je je grenzen hebt verlegd!

DE TROEVEN VAN SPORTIEF WANDELEN?

Een van de belangrijkste troeven van sportief wandelen is dat je de sport haast altijd en overal kunt beoefenen. Bovendien hoef je ook niet diep in de buidel te tasten om het nodige materiaal te kopen: gewoon een paar gepaste schoenen en je bent vertrokken!

 

Sportief wandelen is ook nog eens goed voor je lichaam en gezondheid. Je zet immers heel wat spieren aan het werk. Deze sport heeft alle voordelen van andere sporten zoals hardlopen of fietsen. Je hebt namelijk minder kans op diabetes en hartziekten, je verbrandt calorieën, …

Sportief wandelen heeft ook minder nadelen en meer voordelen dan andere duursporten omdat het een 'zachte' en toegankelijke sport is. Het is inderdaad een van de minst belastende sporten voor het lichaam en de gewrichten en het risico op blessures is beperkt. 

 

Tijdens een wandeling van een uur aan een tempo van 6,5 km/uur verbrand je toch al bijna 300 calorieën. Een leuke sport om je conditie te onderhouden en er een echte work-out van te maken als je een tandje bijsteekt. Zo verbrand je al gauw 380 calorieën/uur als je sneller dan 8 km/u* wandelt!

Om je een idee te geven, je verbrandt eigenlijk hetzelfde aantal calorieën als tijdens een hardloopsessie aan hetzelfde tempo of tijdens een uurtje intensief dansen of aerobic in zaal!

DE JUISTE UITRUSTING VOOR SPORTIEF WANDELEN KIEZEN 

Wanneer je sportief gaat wandelen, verloopt de beweging van je voet in drie fases. 

De bewegingen die je maakt zijn bovendien een stuk intenser dan tijdens het dagelijkse wandelen. Je tred ligt immers een stuk hoger en je zet lange, snelle passen. Wanneer je een stap zet, landt je voet terug op je hiel. Het is dus belangrijk dat je daar demping hebt om de schok op te vangen. Door de snelheid zul je ook merken dat je voet lichtjes naar achter wordt getrokken. Laat je voet afrollen en blijf de grond steeds raken. Je maakt een soort van diagonale beweging en duwt je uiteindelijk af met je dikke teen. Je hebt dus stabiliteit nodig over de volledige lengte van de zool van je schoen. Sportief wandelen kun je niet op dezelfde manier als andere sporten beoefenen.

Leer meer hierover in ons artikel: Kan ik op dezelfde manier wandelen en hardlopen?

Om aan alle specifieke vereisten van deze sport te beantwoorden, bestudeert Newfeel wat sportieve wandelaars nodig hebben. Zo kunnen we je innoverende, aangepaste en technische schoenen aanbieden om je een verbeterde ervaring en meer plezier te bezorgen tijdens het sportief wandelen. 

NAAR BOVEN