SPORTIEF WANDELEN OF NORDIC WALKING: IN WELK KAMP ZIT JIJ?

Sportief wandelen of nordic walking, wat spreekt jou het meeste aan? Als fysieke inspanningen die een lage kwetsbaarheid combineren met uithouding je wel iets lijken, dan zijn beide opties ideaal voor jou. Dan rest je enkel nog de vraag: welke van de twee ligt mij het meest? Wij helpen je doorheen de gelijkenissen en verschillen van deze twee steeds populairder wordende sporten.

number_1

TWEE "ZACHTE" UITHOUDINGSSPORTEN

Sportief wandelen en nordic walking zijn twee gelijkaardige fysieke sporten, omdat ze beiden veel beroep doen op je ademhaling, je cardiovasculaire systeem en een groot aantal spieren in je lichaam. Omdat het een echte uithoudingssport is, is het in de verste verte niet te vergelijken met de dagelijkse wandelingen die we doen, zonder het zelfs te beseffen. Bij sportief wandelen, ook soms actief wandelen of snelwandelen genoemd, komt - zoals de naam het doet vermoeden - het erop aan te wandelen op een onderhoudend tempo. Hetzelfde geldt voor nordic walking. Nog een gemeenschappelijk voordeel: zowel sportief wandelen als nordic walking zijn 'zachte' sporten, die veel minder vaak blessures zullen opleveren dan bijvoorbeeld lopen.

number_2

NORDIC WALKING DOE JE MET STOKKEN

Zet een groep beoefenaars van sportief wandelen naast die van nordic walking, en je ziet het grootste verschil meteen. De stokken natuurlijk! Dit accessoire hoort onherroepelijk bij nordic walking, het is zelfs het grootste kenmerk van de sport. Maar let op: verwar je niet met trekking! Bij nordic walking worden de stokken niet verticaal gebruikt, maar begeleiden ze de bewegingen van je lichaam door ze naar achteren te laten wijzen.

number_3

IN DE NATUUR OF IN DE STAD: HET LANDSCHAP IS NIET ALTIJD HETZELFDE

In tegenstelling tot trekking, worden sportief wandelen en nordic walking niet meteen uitgevoerd op erg heuvelachtig terrein. Dit om de natuurlijke bewegingen van het wandelen te behouden. Sportief wandelen speelt zich overigens vaker af in een stedelijke omgeving: parken, dokken of zelfs op de loopband. Daarentegen doe je meestal aan nordic walking in de volle natuur, op bospaden of landwegen. Maar het is natuurlijk niet altijd zo zwart-wit. Nordic walkers betreden soms de stad en zijn parken, terwijl beoefenaars van sportief wandelen ook zomaar kunnen uitwijken van het stadscentrum en zich begeven op de groenere wegen. Alles verloopt volgens ieders voorkeur!

number_4

DEZELFDE DOELEN, ERGENS TUSSEN GEZONDHEID EN PRESTATIE

Ten eerste betekent sportief wandelen of nordic walking dat je de wil hebt om in vorm te blijven dankzij een fysieke activiteit. Tijdens een sessie van een uur aan een gemiddelde van ongeveer 6,5 km/uur verbrand je toch al gauw 300 calorieën ... en zuiver je je geest in de verse buitenlucht! Uiteindelijk is het grootste risico van deze sporten, dat je er als het ware 'verslaafd' aan wordt. Het initiële doel, een goede gezondheid vrijwaren, evolueert al snel naar het opbouwen naar nieuwe doelen. Want progressie boeken doe je onvermijdelijk tijdens je wandelsessies, en genieten doe je altijd!

Als je dit allemaal leest, zit je dan eerder in het kamp van het sportief wandelen of dat van nordic walking?

NAAR BOVEN