STABILITEIT EN KRACHT, DAT IS CORE STABILITY!

Laten we eerlijk zijn, een strak lijf, dat willen we allemaal. Maar weet je wat nog beter is? Een goede core stability, jawel! Daarmee zorg je ervoor dat je lichaam gezond, krachtig en in balans is. Het leuke is dat je met enkele relatief eenvoudige oefeningen je core stability stap voor stap verbetert. Lees verder om het allemaal te ontdekken.

Jongen met een goede core stability
number_1

CORE STABILITY ?

Het is een trend die in elke sporttak terugkomt. En terecht, want dankzij een goede core stability – ook wel kern- of rompstabiliteit genoemd – heb je een krachtiger lichaam, optimaliseer je je sportprestaties en voorkom je blessures. Maar wat is het nu juist? Wel, door middel van specifieke oefeningen ga je zowel de oppervlakkige als onderliggende spieren in je romp versterken. Die spieren zorgen voor een stevige verbinding tussen je boven- en onderlichaam.

Jongen oefenen zijn lichaam
number_2

HOE GAAT HET IN ZIJN WERK?

Goed nieuws: een stevige core verkrijg je door functionele balansoefeningen die je makkelijk in elk trainingsschema verwerkt. De voornaamste oefeningen zijn: push-ups, buikspieroefeningen, squats en pull-ups. De bedoeling van elke oefening is om de spieren sterker te maken. Dit doe je door contractie en dat is ook het grote verschil met klassieke buikspieroefeningen. Bij oefeningen voor de core stabiliteit ga je een bepaalde pose in contractie zolang mogelijk aanhouden.

number_3

TEST DE STERKTE VAN JE CORE!

Zou jij wel eens willen weten hoe stevig je core is? Doe dan deze eenvoudige test. Zet je in positie om een push-up te doen. In plaats van op de handen te steunen, plaats je de onderarmen op de grond. Neem vervolgens de positie van een plank in. Zeer belangrijk is dat je de plank goed recht houdt en niet
Tekst: Els Boebaert gaat doorhangen met je rug of juist te bol gaat staan. Wanneer je de juiste positie hebt, span dan je buikspieren goed op.

En nu komt het : probeer deze positie je zo lang mogelijk vast te houden. Stop wanneer je heupen beginnen doorhangen of je knieën de grond raken. Hoe lang heb jij het kunnen volhouden?

- Minder dan 30 seconden: zwakke core sterkte
- Tussen 30 seconden en 1 minuut: gemiddelde core sterkte
- Tussen 1 en 2 minuten: goede core sterkte
- Meer dan 2 minuten: uitstekende core sterkte

jong controleerd her lichaam
number_4

ZO VERSTERK JE JE CORE

Die plankoefening ofwel ‘planking’ is niet alleen een test om te zien hoe stevig je core al is, het is ook een oefening om je core te versterken.

Start met de oefening tweemaal per week, in 3 sets. Houd de plank gedurende 1 minuut aan met telkens 30 seconden rusttijd tussen de verschillende sets.

Heb je dit onder de knie? Verhoog het niveau dan door je voeten te plaatsen op een gymbal. Hierdoor sta je wat instabieler en moeten je spieren harder werken
om in positie te blijven.

Of push jezelf nog iets verder door één arm en één voet in de lucht te steken en toch de plankpositie aan te houden. Breng je linkerarm en rechterbeen omhoog tot ze een rechte lijn vormen met je rug. Hou vast en wissel vervolgens van kant.

NAAR BOVEN