SURFERS, BESCHERM JEZELF TEGEN DE ZON! 

Surfen in boardshort of bikini is waarschijnlijk de meest aangename en vrije manier van surfen. Eindelijk bevrijd van dat beklemmend neopreen pak, geen rekening hoeven te houden met koud water, in je halfblootje surfen: er bestaat niks meer plezant. Je hebt gelijk, geniet ervan. Maar denk je er ook aan om je te beschermen tegen schadelijke uv-stralen? 
 

Uv protectie

WAAROM IS BESCHERMING ZO BELANGRIJK ? 

 

ZONNESTRALEN BEVATTEN UV-STRALEN 

De ultravioletstralen zijn zo goed als onzichtbaar voor het menselijke oog en veroorzaken geen verandering in gevoelswarmte. We zijn er dus aan blootgesteld, zonder dat we't doorhebben. 
Er bestaan twee types ultraviolet licht 

1) UVA
Straling die tot diep in de huid penetreert en huidveroudering stimuleert. UVA is de oorzaak van rimpels en bruine vlekjes. 

2) UVB
Deze straling werkt eerder op de oppervlakte van de huid en stimuleert de productie van melanine. UVB zorgt ervoor dat de je een bruin kleurtje krijgt tijdens de zomermaanden.

 

JE KRIJGT ER EEN ZONNESLAG VAN 
 

Wie een overdosis UVA en UVB binnenkrijgt gecombineerd met te weinig hydratatie zal gezegend worden met een serieuze zonneslag.
Zelfs met een mooi kleurtje is het dus aangeraden om je goed te beschermen, zelfs al ben je zogezegd niet gevoelig voor zonnebrand. 

 

SURFERS ZIJN MEER BLOOTGESTELD AAN UVA EN UVB DAN EENDER WELKE STRANDGANGER ! 

Wist je al dat vanaf een halfuurtje in de zon je al gevaar loopt? Voor surfers en andere watersporters die op dat moment in het water zitten wachten op de volgende golf. wordt het pas echt gevaarlijk..
Bovendien heb je tijdens het surfen niet echt door dat je lang in de zon zit, omdat je telkens wordt verfrist door het koude water.
Zo kan je eindeloos blijven gaan, en krijg je onopgemerkt een zonneklop. 

 

ONZE WARM AANBEVOLEN TIPS TEGEN DE ZON 

UV-bescherming voor kinderen

1/ Gebruik zonnecrème 

Een goede zonnecrème is de zonnefilter waar je niet zonder kunt. Om geen risico te lopen doe je er goed aan je om de twee uur goed in te smeren. Dat wil ook zeggen dat je nu en dan uit het water moet komen om die gevoelige zones aan te pakken : lees : een goede veeg SPF 50 op je neus !
Maak er ook gebruik van om even wat te drinken, voor je terug de golven in spurt.

Bedek je voldoende tegen de zon

2/ Bedek je voldoende  

Je bedekken met is de beste manier om zonneschade te ontlopen. Onze anti-UV tops bieden permanente en duurzame zonnebescherming van 1 tot 3 uur, affhankelijk van het model. 
Onze UV-tops beschermen je niet alleen tegen de zon, ze gaan ook huidirritatie tegen die je kan krijgen van veelvuldig met je torso tegen de harde wax van je board te schuren, om nog maar te zwijgen van die vervelende plakkende cocktail van zonnecrème en zand op je huid. 

Let wel : kies je een anti-UV top kiest met korte mouwen, moet je nog steeds je armen insmeren ;)

Ga de zee niet in rond de middag

3/ GA DE ZEE NIET IN TUSSEN 12 u. en 16 u.

De schadelijkheid van UV-stralen is direct gelinkt aan het aantal uren waarin je eraan bent blootgesteld. Wanneer de zon op zijn hoogst staat, zijn de UV-stralen ook het meest intens en schadelijk. Om risico te vermijden doe je er dus goed aan de zee niet in te gaan tussen 12 u. en 16u. 
 

NAAR BOVEN