GOLF, BIJ JE THUIS!

HET "PUTTING" SPEL EN DE FYSIEKE VOORBEREIDING

Is het mogelijk om je thuis voor te bereiden op het golfseizoen? Tuurlijk! We hebben enkele tips zoals onze putting set om je precisie te oefenen of aanvullende sporten om jouw golfvaardigheden te verfijnen nog voor je een voet op het parcours zet.

le golf à la maison

Een putting set om thuis te spelen

Van je huis een putting green maken? Dankzij de ballen die rollen zoals op een green en de hole met randjes, kun je met deze puttingset thuis veel plezier beleven. Wie is de scherpschutter binnen het gezin?

Voor wie? Voor iedereen die van golf houdt, zowel ervaren spelers als beginners.

Kostprijs: 15 € voor de hole en de drie ballen (+ € 20 voor de putter 'Inesis 100', niet inbegrepen).

Beoordeling: 4/5 - “Ik had mijn twijfels, maar hiermee kan je thuis echt prima trainen. Je hebt geen mat nodig en mijn bal rolt naargelang mijn swing vrijwel even snel als op de green. Heel aangenaam verrast!”

le golf à la maison

De fysieke voorbereiding en concentratieoefeningen

UITHOUDINGSVERMOGEN

Een baan van 18 holes is algauw 8 tot 9 km lang (en als je vaak op zoek moet naar je balletjes, doe daar dan gerust nog wat bij). En dan denk je gemakkelijk aan joggen, fietsen of zelfs cardiotraining om aan je uithoudingsvermogen te werken. Het komt er vooral op aan over een goede algemene conditie te beschikken. Sportief wandelen, nordic walking...het zijn perfecte sporten voor je algemene fysieke voorbereiding.

EXPLOSIVITEIT

Wat je kracht betreft gaat het erom je spieren gericht te trainen op explosiviteit en snelheid. Powertraining is dan geen slecht idee om je spieren langer te maken...en zo ook je slagen. Je kan oefeningen voor de buikspieren, voor de armspieren (vooral de onderarm) en voor de quadriceps afwisselen om een stevige basis te ontwikkelen. Vergeet niet om tijdens of na je training wat te stretchen!

Golf is een asymmetrische sport, een goede houding is dan essentieel. Core- & stability-oefeningen kunnen dan ook een prima hulp zijn. Probeer eens pilates, het kan je hier zeker bij helpen!

Je hebt het begrepen, met een goede spiertraining bereidt de golfer zijn lichaam voor om krachtiger op de golfbaan te staan, maar ook om vermoeidheid en blessures te voorkomen.

CONCENTRATIE

Dan is er nog een essentiële eigenschap waar je als golfer aan moet werken: je concentratievermogen.

Eén baan, 18 holes, 4 uur... Tijdens die tijdspanne moet je geconcentreerd blijven en elke vorm van afleiding rondom je kunnen negeren. Yoga, pilates, meditatie, precisiesporten (zoals boogschieten, kubb, petanque, darts...) zijn dan de perfecte manier om een van de nuttigste eigenschappen als golfer te ontwikkelen.

Het voorbeeld van de profs

Wanneer de competitie stil ligt wijden professionele spelers zich aan de gym, met trainingen van 2 tot 6 uur per dag: een afwisseling van cardio- en krachttraining, balansoefeningen, elasticiteit van de gewrichten en kracht- en snelheidsoefeningen. Zoals we hierboven opgenoemd hebben.

Spelen de kinderen golf? Voor kinderen, vooral van 5 tot 13 jaar, baseer je hun training best op coördinatie en concentratie; voor volwassenen ligt de nadruk op de snelheid en flexibiliteit van het lichaam bij elke swing.

Zo, dit waren onze tips. Nu is het aan jou!

NAAR BOVEN