THUIS TRAINEN, HOE DOE JE DAT?

Erg handig als je thuis kunt trainen, niet? Toch is het niet altijd eenvoudig om te weten hoe je moet trainen als je geen coach hebt die je begeleidt. Bovendien heb je thuis ook niet altijd voldoende ruimte of beschik je niet over het nodige materiaal. Wij geven je enkele tips om thuis zo goed mogelijk te trainen.

EVEN TER VERDUIDELIJKING

Je kunt perfect bij je thuis trainen maar we raden je echt wel aan om voor een coach te kiezen als je zoveel mogelijk wilt bijleren. Als je nog maar pas met een sport begint, is dat zelfs een absolute vereiste om ervoor te zorgen dat je de techniek perfect onder de knie krijgt. Thuis trainen is wel een goede aanvulling als:  

- Je naast de trainingen in de club nog wat bijkomende trainingssessies wilt inlassen.  

- Je bepaalde vaardigheden of technieken op eigen tempo volledig onder de knie wilt krijgen.  

- Je graag wat extra tijd wilt besteden aan bepaalde aspecten van je training (bijv.: cardio, fysieke voorbereiding, …).    

 

Dat even terzijde, laten we er nu echt aan beginnen!

1

SCHADUWBOKSEN, OM JE KLAAR TE MAKEN VOOR HET GEVECHT

Een schitterende oefening waar je geen materiaal voor nodig hebt en die je werkelijk overal op je eentje kunt uitvoeren. Ze is ontstaan uit het boksen maar kan gerust ook voor andere vechtsporten gebruikt worden. Bij het schaduwboksen beeld je je in dat er een tegenstander tegenover je staat terwijl je al je technieken uit de kast haalt. Het is een goede methode om je techniek bij te schaven en om je klaar te maken voor het gevecht. Het gaat bij deze oefening niet zozeer om pure kracht maar eerder om beweeglijkheid en soepelheid. Als je thuis een grote spiegel hebt, kun je die perfect voor deze oefening gebruiken. Je kunt je denkbeeldige partner beter voorstellen en eventuele technische foutjes (armen niet voldoende hoog in verdedigende positie, heupen die niet meebewegen, ...) bijwerken. Hieronder geven we je ook nog twee mogelijkheden waar je wel materiaal voor nodig hebt:  

Gebruik kleine halters van 1 of 2 kg of een gewichtsvest om harder te kunnen trainen. Het extra gewicht lijkt misschien te verwaarlozen maar na een aantal intensieve rondes van drie minuten zul je het verschil echt wel merken. Zorg er wel voor dat je je bewegingen goed onder controle houdt en niet steeds voluit gaat om blessures te vermijden.  

Je kunt ook elastieken gebruiken als extra weerstand om je kracht, spieropbouw en explosiviteit te verbeteren.

2

TOUWTJESPRINGEN, VOOR BEWEEGLIJKHEID EN UITHOUDING

Een springtouw is een onmisbaar accessoire voor een bokser en touwtjespringen kun je perfect bij je thuis. Het is een oefening om aan je uithouding te werken terwijl je leert om niet te hard op je gewrichten te steunen en je beweeglijkheid te verhogen. Let erop dat je goed op de tippen van je tenen springt. Je kunt ook een klein beetje bewegen terwijl je springt (naar voor, naar achter, naar links en naar rechts) als je meer op het verplaatsen van je lichaam wilt trainen. Hoog springen is overigens echt niet nodig, als je maar voldoende ruimte laat voor het touw. Probeer de intensiteit van je training ook te variëren door af en toe wat te versnellen. Tijdens een gevecht gaat het er ook niet altijd even snel aan toe. Pas dus zeker regelmatig je ritme aan om het gevoel van een echte kamp te ervaren.  

Maar welk springtouw is nu het meest geschikt voor vechtsporters? Kies steeds voor een touw met een goed rolvermogen om efficiënter en comfortabeler te trainen (modellen voor boksen of fitness). Sommige springtouwen kun je zelfs zwaarder maken door lichte gewichten aan de handgrepen toe te voegen. Dat is een interessante oplossing als je wat zwaarder wilt trainen.

3

EEN BOKSZAK, EEN GROTE KLASSIEKER

Als je overweegt om thuis te gaan boksen, denk je waarschijnlijk meteen aan een bokszak. Gelijk heb je, een bokszak is perfect om in je eentje aan je  techniek, kracht, uithouding, snelheid of nauwkeurigheid te werken. En bovendien is een bokszak perfect om even stoom af te blazen na een zware dag! De meeste vechtsporters kiezen voor deze optie. Er zijn heel wat verschillende producten op de markt zodat je ongetwijfeld de beste oplossing voor je trainingen kunt vinden. Het enige minpuntje is dat je voldoende ruimte moet hebben om een bokszak te kunnen plaatsen. Zodra je de ideale plek gevonden hebt, moet je er altijd goed op toezien dat je de zak goed vastmaakt om onaangename verrassingen te vermijden. Vind je het te moeilijk om de zak aan je plafond of muur vast te maken? Kies dan voor een boksstandaard om je uit de nood te helpen.  

Wil je ook je voetenwerk bijschaven? Kies dan voor een grote zak (minimaal 120 cm).

4

EEN BOKSBAL, OM JE BEWEEGLIJKHEID EN ONTWIJKTECHNIEKEN TE VERBETEREN

Je zou er misschien niet meteen aan denken maar een boksbal is een erg handig accessoire om thuis te trainen. Het kost niet zoveel moeite om een boksbal te installeren en je kunt hem eenvoudig verplaatsen (handig voor het opbergen). Zorg er wel voor dat je voldoende ruimte hebt omdat de bal bij het slaan wel wat plaats nodig heeft. Er is echter wel een verschil met een traditionele bokszak. Een boksbal is immers minder geschikt als je puur op kracht wilt trainen. Je leert echter wel veel beter om stoten te ontwijken omdat de bal veel sneller terugkomt dan een bokszak. Een boksbal is dan ook een interessante optie als je aan je nauwkeurigheid, verplaatsingen en ontwijktechnieken wilt werken.

Boksbal
5

JE HEBT GEEN RUIMTE NODIG OM JE FYSIEK KLAAR TE STOMEN

Vechtsporten vereisen meestal een goede fysieke conditie (of dat is tenminste wat ze opleveren). Oefeningen met je eigen lichaamsgewicht zoals opdrukken, buikspieroefeningen of soepelheidsoefeningen kun je perfect zonder materiaal en om het even waar uitoefenen. Bovendien kun je ook met een gewichtsvest of een zak met verschillende gewichten trainen als het voor jou allemaal wat zwaarder mag. Als je plaats hebt, kun je ook een aantal krachttrainingaccessoires in huis halen. Bepaalde accessoires zijn zelfs speciaal ontwikkeld om thuis te gebruiken. Dat is bijvoorbeeld het geval voor kettlebells en medicine balls die je kunt gebruiken om een groot deel van je lichaam te trainen tijdens oefeningen die geschikt zijn voor je favoriete discipline.  

Bovendien mag je ook niet vergeten dat je voor vechtsporten erg soepel moet zijn. Ook hier zijn er heel wat oefeningen waar je geen materiaal voor nodig hebt om aan de soepelheid van je bewegingen te werken.

ONTHOUD: MOTIVATIE EN INVENTIVITEIT

Zoals je ziet zijn er heel wat manieren om thuis te trainen. Dit artikel geeft je maar een aantal voorbeelden. Of je nu aan je techniek, kracht, verplaatsingen of uithouding wilt werken, er bestaan tal van mogelijkheden om dat bij je thuis te doen. Uiteindelijk komt alles neer op motivatie en innovatie!

NAAR BOVEN