4 TIPS VOOR DE BEGINNENDE CARDIOFITNESSER

We waarschuwen je maar vast: cardiofitness is een energieke bezigheid, waarmee je werkt aan je ademhaling, je uithoudingsvermogen, en je hart ("cardio" in het Latijn). Vandaar de naam... "Sporters die hiermee beginnen willen vaak afvallen, bepaalde zones van hun lichaam verstevigen of aan weerstand winnen," zegt Emilie Vandroth, danscoach van Domyos. Cardiofitness is ook een uitstekende manier om tot rust te komen, los te koppelen van je werk en even wat tijd voor jezelf te nemen.

vélo_elliptique_fitness_cardio
number1_decathlon

BEGIN OP EEN HOMETRAINER OF CROSSTRAINER

Wat zijn enkele tips voor mensen die net beginnen met cardiofitness, om te voorkomen dat ze halverwege opgeven? “Ik raad beginners vaak aan om te trainen op een van de toestellen, op een fiets of op een crosstrainer”, gaat Emilie verder. “Met indoor cycling, bijvoorbeeld, kan je terug in conditie komen zonder dat je je lichaam, en je gewrichten, die niet gewend zijn aan het sporten, te zwaar belast. Met 20 of 30 minuten training op een toestel bereid je je lichaam rustig voor, zonder er van begin af aan te veel van te vragen."

cardiofitness
number2_decathlon

SPIERPIJN EN WELZIJN

Omdat het toestel je draagt, en je niet direct met een dynamische activiteit begint waarbij je moet springen of verschillende oefeningen aan elkaar rijgt, kan je op een gematigde en zachtere manier (weer) beginnen sporten. “Je moet je lichaam opnieuw aan de inspanning doen wennen en het goed voorbereiden, om zo eventuele blessures te voorkomen”, benadrukt Emilie.

Pas op, je gaat ongetwijfeld pijn hebben, dat is moeilijk te voorkomen, maar na twee weken tot een maand zal je de eerste positieve effecten van het sporten al voelen... ”Op de toestellen kan je aan je uithoudingsvermogen werken, maar je kunt met bijvoorbeeld intervaltraining ook heel gericht werken.”

cardiofitness
number3

BEGELEIDING EN TIPS

Wil je in de beste omstandigheden weer beginnen sporten, aarzel dan niet om beroep te doen op een coach en hem of haar om raad te vragen.

Een coach zal je begeleiden op basis van je doelstellingen - die realiseerbaar moeten zijn, anders raak je al snel ontmoedigd. “Goede begeleiding is heel belangrijk als je begint of weer begint te sporten”, zegt Emilie. “Je trainer zal naar je luisteren, je doelstellingen in acht nemen en je oefeningen van verschillende duur en intensiteit voorstellen. Hij houdt je gemotiveerd, zonder je te overvragen!

Jezelf een doel stellen is heel belangrijk: zo kan je je vooruitgang zien, en kan je genieten van je eerste resultaten.

cardiofitness
number4_decathlon

UITRUSTING EN VRIENDEN

Koop een comfortabele, leuke outfit, omdat je af en toe eens iets voor jezelf moet doen, en zodat je in de beste omstandigheden kunt sporten. “Een goede beha en de juiste schoenen zijn absoluut onmisbaar”, zegt Emilie. Verwen jezelf, het is er het moment voor!

En probeer voor meer solidariteit in het sporten de mensen om je heen te motiveren. “Samen sporten, met je partner of met vrienden, spoort je aan om te gaan sporten en helpt op de moeilijke momenten om het vol te houden”, zegt Emilie. “Sporters kunnen op elkaar leunen.

Plan om goed te beginnen regelmatige trainingen in en zet een sportieve routine op. En probeer je eraan te houden!

Dat waren enkele tips en tricks om goed aan cardiofitness te beginnen. We hopen dat je er wat aan hebt gehad, en dat je nu in de beste omstandigheden kunt beginnen! En jij, waardoor ben jij verslingerd geraakt aan cardiofitness? Jouw ervaringen en getuigenissen zijn meer dan welkom...

NAAR BOVEN