TOP 10 VAN VOEDSEL OM LOOPBLESSURES TE VERMIJDEN

Looptrainingen en -wedstrijden zijn zeer goed voor je gemoedstoestand, maar vergeet daarbij nooit de invloed van je inspanningen op je lichaam. Door veelvuldig te lopen verhoog je natuurlijk het risico op blessures. Het is dus uiterst belangrijk om te letten op je gezondheid, en hoe kan dat beter door op je voeding te letten? Wij geven je 10 voedseltoppers om in vorm te blijven!

number_1

KIWI'S

De grootste troef van kiwi's is het grote aandeel vitamine C. Om je een idee te geven: één kiwi bezorgt je de benodigde hoeveelheid vitamine C voor een hele dag! Daarnaast is een kiwi de vrucht die het rijkst is aan antioxidanten. Ze zijn ten zeerste aanbevolen bij lopers, tijdens de recuperatie, maar ook tijdens periodes van langdurige vermoeidheid. Elke ochtend 2 kiwi's is ideaal, en zo hoef je je niet te storten op al die vitamine-tabletten.

number_2

BANANEN

Het is zeker geen mythe, bananen zijn erg populair bij sporters dankzij het gehalte aan koolhydraten. Bananen helpen bij de strijd tegen vermoeidheid en geven je de nodige energie. Daarnaast bevatten ze een gezonde hoeveelheid magnesium en kalium, nuttig om lichte krampen tegen te gaan. Eet een banaan om te recupereren en om weer nieuwe energie te krijgen. Je compenseert eveneens het verlies aan kalium, ten gevolge van de inspanning.

number_3

DROGE VRUCHTEN

Oliehoudende vruchten (noten, amandelen, cashewnoten, hazelnoten, pecannoten) zijn als het ware energiebommen. Ze zijn een uitstekende bron van eiwitten, kalium en omega 3, en bevatten verschillende vitaminen en mineralen. Ze zorgen voor een langzame en langdurige energie-opbouw, wat interessant is voor verdere tripjes. Neem gerust enkele noten als kleine snack om een goede balans te brengen in je essentiële vetzuren.

number_4

ACEROLA

De acerola, ofwel West-Indische kers of Barbadoskers, komt zeer veel voor in Zuid-Afrika. Ze staat bekend voor haar rijkheid aan vitamine C, wat het een uitstekende antioxidant maakt. Lopers houden van deze vruchten omdat ze kracht geven en positief werken op je algemene vorm. Een acerolakuur werkt perfect bij 'overtraining', bij stress en bij hoge vermoeidheid. Ze helpen eveneens het lichaam bij de strijd tegen infecties. De Barbadoskers komt voor als poeder, in tabletvorm of in sapjes.

number_5

GOJI-BESSEN

Wat zou een loper zijn zonder zijn bessen? De Goji-bessen zijn kleine rode vruchten die rijk zijn aan eiwitten, mineralen en antioxidanten. Vandaar de bijnaam 'super fruit'. Goji-bessen zijn je beste bondgenoot in de strijd tegen vrije radicalen, stoffen die schadelijk zijn voor de cellen van het lichaam. Ze zijn makkelijk verkrijgbaar in de handel: gedroogd of in sapjes.

number_6

CHIAZADEN

Chiazaden kennen hun origine in Mexico. Ze zijn rijk aan eiwitten, koolhydraten, omega 3 en 6, vezels en antioxidanten. Ze kennen vooral hun nut tijdens je recuperatie, om je energiereserves weer aan te wakkeren. Bovendien dragen ze ook bij aan je spierherstel. Met hun lichte hazelnootsmaak gaan ze perfect samen met yoghurt, een smoothie of zelfs met een fris slaatje.

number_7

KONINGINNENGELEI

Koninginnengelei, koninginnenbrood of koninginnenbrij, is een substantie die geproduceerd wordt door werkbijen tussen hun 5de en 14de levensdag. Koninginnengelei lijkt sterk op honing, maar is rijker aan vitamine B, essentiële vetzuren, mineralen en koolhydraten. De specifieke samenstelling werkt positief op het immuunsysteem. Het kan interessant zijn om een kuur in te lassen voor de winter, om het lichaam te helpen zich te verzetten tegen aggresieve temperatuurdalingen.

number_8

KURKUMA

Kurkuma is een geel kruid dat vooral groeit in China, Indonesië en Indië. De deugden van kurkuma zijn talrijk, maar twee voordelen zijn zeer interessant voor lopers: het is een uitstekende antioxidant en ontstekingsremmer dankzij zijn hoofdbestanddeel curcumine. Vergeet namelijk niet dat lopen traumatisch kan werken op je spieren en gewrichten en ontstekingsverschijnselen kan oproepen. Kurkuma in je voeding of als specifiek voedingssupplement kan interessant voor je zijn zowel voor als na de inspanning. Denk ook aan curry, dat een grote hoeveelheid aan kurkuma bevat. 

number_9

SPIRULINA

Spirulina is een blauwgroene microscopische zoutwateralg. Het is rijk aan eiwitten en helpt de loper daarmee in de periode van recuperatie. Bovendien bevat het een grote hoeveelheid aan mineralen (ijzer, calcium en magnesium) en sporenelementen (selenium, zink ...) Spirulina is calorie-arm, en dus geliefd bij menig loopliefhebber. Je kan het krijgen in poedervorm, vloeibaar of in een gel. Ook bepaalde energierepen kunnen spirulina bevatten om het aandeel eiwitten nog te verrijken.

number_10

CACAO

Cacao is een magisch ingrediënt dankzij zijn stimulerend en antistresserend effect. Het bevat een een niet te verwaarlozen hoeveelheid aan magnesium, het antistress-mineraal bij uitstek. Daarnaast is cacao rijk aan theobromine, wat een stimulerend effect heeft op je humeur. Een ideaal ingrediënt dus tijdens periodes van intensieve trainingen. Periodes die vaak gepaard gaan met stress op het lichaam. Ga voor een niet geroosterd cacaopoeder of voor pure chocolade. Maar let op, want overmaat schaadt! Cacao is rijk aan calorieën, dus niet elk excuus is goed om naar een stuk chocolade te grijpen ...

NAAR BOVEN