TOP 5 VOEDINGSREGELS ALS AANVULLING OP JE AQUAGYMROUTINE

Je wilt beter letten op je dieet en vooral inzicht krijgen in wat goed is voor je lichaam? Deze maand vertelt Nabaiji je alles over voeding en geeft je 5 tips mee om je beter te voelen in je lichaam!

Als je je aquagymroutine combineert met een goede voeding, zie je zeker betere resultaten en bereik je sneller je beoogde doelstellingen. Maar het is niet altijd even gemakkelijk om te weten wat goede eetgewoontes zijn, of om ze in praktijk te brengen. Een slecht dieet heeft echter gevolgen voor je lichamelijke en je mentale gezondheid! Overmatig gebruik van suiker en vet kan naast ernstige vermoeidheid ook leiden tot verschillende andere problemen als obesitas, diabetes of hart- en vaatziekten. Er is een simpele oplossing om dat allemaal te vermijden: inzicht krijgen in je lichaam en je dieet aanpassen!

Vezels, glycemische index, vetten, aminozuren... je kent deze termen ongetwijfeld allemaal, maar weet je ook wat ze betekenen?

Simpel gezegd bestaan er vier belangrijke bouwstoffen voor levende wezens en voeding:

1. Eiwitten helpen bij het opbouwen en vernieuwen van huid, spieren, botten, nagels en haar.

2. Lipiden, beter bekend als vetten. En het is moeilijk te geloven, maar ons lichaam heeft vet nodig! "Goede vetten" of verzadigde vetzuren verbeteren de bloeddruk.

3. Vezels zijn zeer belangrijk voor de regulering van het spijsverteringsstelsel en voor de gezondheid van de darmflora.

4. Koolhydraten hebben een grote invloed op gewichtsschommelingen, en geven ons energie.

Mathieu Soubiron, productingenieur van het merk en fitness- en voedingsfanaat, geeft je 5 tips om je eten en je aquagym te verbeteren.

Onthoud vooral dat je jezelf niets volledig hoeft te ontzeggen! Jezelf af en toe verwennen en variatie aanbrengen in je dieet is cruciaal voor resultaten op de lange termijn. Het geheim? Alles met mate!

number1

BEGIN JE DAG MET EEN GOED ONTBIJT

De ochtend is vaak een race tegen de klok, maar het is erg belangrijk om even te gaan zitten en de tijd te nemen voor een uitgebreid ontbijt! Ik raad je aan om fruit of kaas te eten, met andere woorden voedingsmiddelen die rijk zijn aan verzadigde vetzuren en koolhydraten. Je eet beter 's morgens fruit en kaas dan 's avonds. Als je 's morgens een lekker ontbijtje neemt, sla je namelijk minder vetten en suikers op, omdat je ze in de loop van de dag verbrandt. Kies daarbij liever voor groene thee dan koffie. Thee bevat antioxidanten, ideaal om af te slanken en energie bij te tanken.

number2

EET NIET ELKE DAG EEN TOETJE

Vermijd 's avonds een zoet dessert! Fruit, yoghurt of gebak eet je beter niet 's avonds, omdat je lichaam de grote hoeveelheden suikers en vetten 's nachts direct zal opslaan. Je beweegt immers niet in bed. Pure chocolade of amandelen, rijk aan vezels en arm aan koolhydraten, drukken de honger en beperken de opslag.

number3

BEPERK JE KOOLHYDRATEN

Als je wilt afslanken en definitief van die vetrolletjes af wil, raad ik aan om je koolhydraten te minderen. Geen frisdrank, pasta of gebak meer om je honger te stillen! Ga liever voor vezelrijke voedingsmiddelen, die de honger stillen zonder je te verdikken. Eet bijvoorbeeld groenten, fruit of amandelen, noten, enz. Je snapt dus dat je voor of na je aquagymtraining best een stukje (gedroogd) fruit eet.

number4

WITBROOD IS NIET GOED VOOR JE

Witbrood heeft een hoge glycemische index (die kan oplopen tot 100!!). De glycemische index geeft per voedingsmiddel aan hoe snel je lichaam de koolhydraten (suiker, zetmeel, vezels) opneemt. Hoe hoger de GI, hoe sterker het effect op je bloedsuikerspiegel. Witbrood, vooral industrieel gemaakt witbrood, bevat heel veel suiker. Het bevat ook gluten en antinutriënten die, zoals hun naam al doet vermoeden, de opname van gezonde voedingsstoffen (calcium, magnesium, etc.) tegengaan. Ik raad je daarom aan om zo min mogelijk witbrood te eten, of over te stappen op brood zonder tarwe. Eet bijvoorbeeld brood op basis van mais of rijst, dat is nog superlekker ook!  

Deze kleine tips vormen samen een aanvulling op je aquagymroutine, en helpen je om je doelgewicht sneller te bereiken. Vergeet niet dat je deze tips beetje bij beetje moet invoeren, en dat het belangrijk is om te doseren op basis van jouw wensen en jouw lichaam. Goed naar je lichaam luisteren is cruciaal voor je voeding en voor je mentaal welzijn!

number5

VIS OF VLEES: WAT IS HET BESTE?

Een combinatie van de twee! Om voldoende eiwitten binnen te krijgen raad ik aan om af te wisselen tussen mager vlees, zoals kip of kalkoen, en vette vis als zalm, omdat die goede vetten bevatten. Ik raad aan om op te letten met rood vlees (beperk dat tot 1 keer per week). Idealiter eet je 2 keer per week vis, 2 keer per week wit vlees en de andere dagen groenten, bijvoorbeeld linzen. Eet niet vaker dan 2 keer per week vis, anders krijg je te veel zware metalen binnen.

NAAR BOVEN