DE VOORZORGSMAATREGELEN EN HET PLEZIER VAN EEN NACHTELIJKE TRAILRUN

Wil je deelnemen aan een nachtelijke trail? Of moet je uit noodzaak in het donker trainen (bijvoorbeeld omdat je overdag geen tijd hebt)? 's Nachts lopen vergt enkele voorzorgsmaatregelen, maar is een echte bron van plezier! Wij vertellen je er alles over...

nachtelijke trail
nummer 1

VOORZORGSMAATREGELEN VOOR NACHTELIJKE TRAININGEN EN WEDSTRIJDEN

- Actieve lichtuitrusting voorzien, dat wil zeggen uitrusting die licht uitstraalt, zoals een hoofdlamp of een borstlamp om te kunnen lopen met de best mogelijke zichtbaarheid op de weg

- Zorg dat je hoofdlamp voldoende opgeladen is en dat ze de hele loopsessie blijft branden, of zorg voor een reservebatterij (ook opgeladen), het is cruciaal voor je veiligheid.

- Passieve lichtelementen dragen, zoals reflecterende stroken op je outfit; zij zullen het licht van de hoofdlampen van je looppartners weerkaatsen en je op die manier zichtbaarder maken. En ze weerkaatsen ook de hoofdlampen van auto's en lantaarnpalen als je even loopt langs verharde wegen.

- Laat je vergezellen. Het is niet alleen leuker maar ook veiliger. Als je geen andere keuze hebt dan alleen te trainen in het donker (wat we niet aanraden), wees dan extra aandachtig voor je omgeving en neem geen risico's: laat muziek voor wat hij is, loop niet langs plekken waar je onaangename ontmoetingen kunt meemaken, laat je naasten weten welke route je volgt en wanneer je ongeveer zou moeten terug zijn, neem ook een fluitje mee (aanwezig op de Kalenji-rugzakken) en je telefoon voor het geval dat.

's Nachts lopen
nummer 2

HET PLEZIER VAN EEN NACHTELIJKE TRAIL

Zodra je alle nodige maatregelen hebt genomen om te kunnen genieten van een loopje onder de sterrenhemel, kan het echte plezier beginnen.

- Scherpe zintuigen: je gehoor, zicht en geur zullen scherper worden en details die je overdag niet opmerkt, zullen plots uitvergroot worden (de geur van planten, het geritsel van de bladeren in de bomen, je looppas, je adem…), je zal ook aandachtiger zijn voor je lichaam en je gevoelens

- Ontdek de schoonheid van de landschappen in het maanlicht en onder de sterrenhemel (met een beetje geluk kun je de Melkweg zien), anders kun je genieten van het uitzicht op verlichte steden (dat is ook mooi)!

- Je kunt ook werken aan je proprioceptie of positiezin, namelijk het vermogen om de positie van je eigen lichaam en lichaamsdelen waar te nemen.

- Geen te drukke fietspaden of wandelwegen deze keer. De weg is van jou! Proef de rust en geniet van dit moment om helemaal tot jezelf te komen.

- Misschien heb je ook het geluk dag en nacht in elkaar te zien overgaan, en prachtige zonsopgangen of zonsondergangen te kunnen bewonderen! 

NAAR BOVEN