TRAILTREKKING: DE LANGE UITSTAP VAN EEN TRAILER

Zoals de naam misschien doet vermoeden, is een trailtrekking een training waarbij je lopen en wandelen afwisselt. Heel vaak kiezen trailers voor klassieke lange tochten waarbij ze de hele tijd lopen, terwijl trailtrekkings ook bijzonder nuttig kunnen zijn voor elke trailer, ongeacht zijn of haar niveau.

number1

EEN TRAILRUN VAN 4 UUR OF LANGER VOORBEREIDEN DANKZIJ TRAILTREKKING.

Tijdens trails en zeker tijdens ultratrails is het onmogelijk om de hele tijd te lopen. Door de obstakels onderweg (steile en technische hellingen), het weer (warmte, regen, wind...) of gewoonweg de duur van je inspanning (tot 48 uur en zelfs meer) kan je vaak niet anders dan af en toe te wandelen!

Tijdens lange proeven zoals de Grand Trail des Templiers (76 km en 3500 positieve hoogtemeters), varieert de tijd dat je wandelt tussen de 5% en de 30%, afhankelijk van je niveau en doel.

Bij een trail moet je dus ook kunnen wandelen. En net zoals je moet trainen om goed te lopen, moet je ook juist leren wandelen. Met trailtrekkings kan je aan je wandeltechniek werken en je lichaam aanpassen aan de ritmeveranderingen.

JE LICHAAM LATEN WENNEN EN TESTEN TIJDENS EEN LANGE INSPANNING

Het voornaamste voordeel van trailtrekkings is dat je je duurvermogen verbetert dankzij het trainingsvolume. Zo raakt je lichaam gewend aan inspanningen van lange duur en verwerken je beenspieren en je voeten beter dit soort inspanning.

Bij dit soort trainingen leer je ook beter je lichaam fysiek en psychologisch te beheren. Ze helpen bijvoorbeeld om een begintempo te bepalen dat je lang kunt volhouden, of de onvermijdelijke en ontmoedigende dipjes tijdens je wedstrijd beter te verteren.

Trailtrekkings zijn ook de uitgelezen gelegenheid om het materiaal dat je tijdens je wedstrijd gebruikt uit te testen: schoenen, sokken, kleding, draagaccessoires, stokken, zonnebril... Deze trainingen zijn ook het ideale moment om juist te leren eten en drinken, zodat je niet voor verrassingen komt te staan op de dag van de waarheid.

 

DE WANDEL- EN LOOPTIJD AANPASSEN

Afhankelijk van de specifieke kenmerken van je training, kan de duur van je trailtrekking variëren en geleidelijk toenemen tussen 3 en 6 uur voor trails van 4 tot 12 uur, en zelfs tot 10 uur gaan voor ultratrails waarbij je meer dan 24 uur onderweg bent.

Tijdens dit soort uitstapjes wissel je wandelen en lopen af in functie van het terrein. Wandelen doe je als het omhoog gaat, en op de vlakke stukken en in afdalingen kies je voor een licht looptempo. Idealiter benadert de wandeltijd zo dicht mogelijk de wandeltijd tijdens de wedstrijd die je voorbereidt, dus tussen 10 en 50% naargelang je niveau en de duur van je wedstrijd.

Afhankelijk van je gevoel en je doelen, kan je ook de intensiteit van je wandeltempo variëren, tussen volledig gemak en stevige inspanning.

 

JE TRAILTREKKINGS PLANNEN

Door de duur raken tijdens een trailtrekking zowel je spieren als je zenuwstelsel vermoeid. Spring er dus voorzichtig mee om. Tijdens de intensieve fase van je voorbereiding raden we aan om de 2 tot 3 weken een trailtrekking in te bouwen in de plaats van een klassieke lange trailrun (anders gezegd, tijdens een voorbereiding van 3 maanden moet je 6 trailtrekkings voorzien).

Vermijd ook te intense sessies in de 2 dagen voor en na je trailtrekking: geef de voorkeur aan korte duurtrainingen of zelfs een rustdag.

In dezelfde lijn vermijd je best trailtrekkings in de 3 à 4 weken voor een proef, om je lichaam niet te sterk te vermoeien en fris en monter aan de start van je wedstrijd te staan.

 

GENIET!

Een van de laatste - en grootste - voordelen van trailtrekkings is dat dit soort sessies je heel wat plezier bezorgen. Je verkent nieuwe paden of kunt wat meer genieten van de natuur.

Maar om ervoor te zorgen dat je vooral blijft genieten, mag je zeker niet vergeten om je goed voor te bereiden: voldoende eten en drinken voorzien, de weersvoorspelling checken voor je begint, de gepaste outfit aantrekken, een stafkaart of gps meenemen en een telefoon, iemand op de hoogte brengen van je parcours en van de tijd dat je denkt weg te zijn...

 

Trailtrekkings zijn belangrijk in je trainingsschema, maar het zijn vooral uitstapjes die je kunt delen met je vrienden en ongetwijfeld een aantal prachtige herinneringen opleveren. Misschien nog een laatste tip: vergeet je fototoestel niet om je ervaringen vast te leggen op de gevoelige plaat.

 

NAAR BOVEN