TRAININGSSCHEMA: ONTDEK NORDIC WALKING

Ben je op zoek naar een dynamische en toegankelijke totaalsport? Dan is nordic walking iets voor jou!

Er zijn maar weinig sporten die je zowel revitaliseren als 80 % van je spieren zacht trainen. Nordic walking is dankzij de poles de ideale buitensport om opnieuw in vorm te komen en een strakkere lijn te krijgen.

Het programma “Ontdek nordic walking” is speciaal ontworpen om de basis van deze ultravolledige sport aan te leren voor een vitaal, fit en gezond gevoel.

SESSIE 1: 50 MINUTEN OM DE JUISTE BEWEGING AAN TE LERE

• Warm eerst 10 minuten op en wandel vervolgens gedurende 5 minuten normaal, waarbij je je poles achter je aan sleept.

• Neem de handgrepen beet en wandel 10 minuten met de juiste beweging.

• Herhaal dit 2 keer en stretch vervolgens gedurende 10 minuten.

SESSIE 2: 50 MINUTEN OM JE SYNCHRONISATIETE TRAINE

• Warm eerst 10 minuten op en doe vervolgens 30 minuten aan nordic walking waarbij je de volledige beweging met je poles uitvoert.

• Plaats de poles in het tempo van je stappen en naar achteren gericht neer.

• Stretch vervolgens gedurende 10 minuten om de sessie af te sluiten.

SESSIE 3: 50 MINUTEN OM JE ARMEN TE TRAINEN MET DE POLES

• Warm eerst 10 minuten op en wandel vervolgens 30 minuten met je poles, terwijl je de volledige beweging uitvoert: zodra de poles de grond raken, duw je je krachtig af en wanneer je hand je heup bereikt, laat je de pole volledig los.

• Denk eraan goed te stretchen aan het einde van de sessie!

SESSIE 4: 60 MINUTEN OM TE LEREN KLIMMEN EN AFDALEN BIJ NORDIC WALKING

• Warm 10 minuten op en doe vervolgens 40 minuten aan nordic walking, waarbij je 1 tot 2 lichte hellingen aan je parcours toevoegt om je uithoudingsvermogen te trainen.

• Vertraag je tempo om te klimmen en duw je krachtig af op je poles, maar let op bij het afdalen: hier helpen de poles je net om af te remmen, zodat je niet valt.

• Stretch tot slot gedurende 10 minuten.

DEZE ARTIKELS ZOUDEN JE OOK KUNNEN INTERESSEREN!

Tips
Door dagelijks of wekelijks een stevige sportieve wandeling te maken of te nordic walken, verjaag de stress, weet je biologische klok beter hoe laat het is en haal je even een frisse neus, om heerlijk te slapen.
Tips
nordic wandelen voor volwassenen
Na een kwartiertje wandelen gaat je hart wild tekeer’? Heb je er al eens aan gedacht om je pols te nemen ? Dat is heel eenvoudig, en bijzonder nuttig om je hartslag op te volgen.
Tips
Elke seizoensswitch heeft een weerbots op je lichaam. Met de intrede van herfst en winter hou je best sportief wandelen en nordic walking in je achterhoofd, want dit zorgt voor een boost van je immuunsysteem en beschermt je tegen winterkwaaltjes!
NAAR BOVEN