TRAMPOLINE-SPRINGEN VOOR EEN DOELTREFFENDE WORK-OUT!

Trampolinespringen doet een heel nieuwe wereld voor je opengaan! Heb je zin in een spannende en leuke ervaring? Denk je dat je in staat bent om de zwaartekracht te tarten en naar hartenlust te springen als een konijn of kat (de keuze is aan jou ...)? Dan kun je met trampolinespringen moeiteloos je spieren en je gevoel voor evenwicht trainen.

KLAAR VOOR DE UITDAGING? WIE SPRINGT HET HOOGST? KUN JE ZOWEL RECHTOPSTAAND ALS ZITTEND WEER OPSPRINGEN? SLAAG JE ERIN OM EEN SALTO TE MAKEN?

Trampolinespringen biedt je tal van combinaties, spelletjes en uitdagingen. Door al springend alle bewegingen te maken die je wilt, leer je geleidelijk aan de trampoline te beheersen om je alleen of met familie of vrienden te amuseren. Bovendien is trampolinespringen goed voor je humeur.

Ga steeds hoger en maak de gekste bokkensprongen! Voel je gekriebel in je buik? Dat komt door het op- en neergaan, een beetje zoals in een achtbaan! Heb je wat stress? Breng wat tijd door op de trampoline om je te ontspannen! Zo ben je in een wip weer goedgemutst. Zonder dat je het merkt, kun je met trampolinespringen ook in vorm blijven en de bewegingen van je armen en benen in de lucht leren beheersen, een beetje zoals een ruimtevaarder in een gewichtloze omgeving! Kortom, het is een totaal nieuwe en onvergetelijke ervaring!

Als je energie te over hebt, hoef je geen seconde te twijfelen. Een trampoline is een beetje alsof je een draaimolen thuis zou hebben, wie erop zit, wil er niet meer af! Ben je klaar om de concurrentie aan te gaan met kangoeroes en dichter bij de sterren te komen?

number_1

OEFENING 1: KAARSRECHT IS DE BOODSCHAP!

DEZE OEFENING IS EEN STARTPUNT OM JE EVENWICHT TE VINDEN OP DE TRAMPOLINE EN DAARNA FIGUREN UIT TE VOEREN.

Neem plaats in het midden van het springvlak en bereid je voor op de kaars: zet je voeten parallel, plooi de benen en spring zo hoog mogelijk! Het is de bedoeling dat je weer neerkomt op het punt van vertrek, zonder af te wijken van je traject. Dat kan eenvoudig lijken, maar vergt een uitstekend gevoel voor evenwicht.

Bij het springen moeten je benen goed recht blijven, en maak je met gestrekte armen cirkelvormige bewegingen van onder naar boven. Om deze figuur correct uit te voeren, kun je je blik op een bepaald punt vastpinnen om gemakkelijker op de juiste plaats terecht te komen en weer op te springen. Op het einde van deze oefening moeten de benen bij de laatste landing geplooid blijven om het opstuiteffect te beperken, en moet je beide armen naar voor houden. Als je er niet meteen in slaagt om een perfecte 'kaarssprong' uit te voeren, is dat normaal. Je hebt immers tijd nodig om je bewegingen op de trampoline te leren beheersen. Met een beetje oefening zal het zeker lukken!

Trampolinespringen domyos
number_2

OEFENING 2: BLIJF NIET BIJ DE PAKKEN ZITTEN!

WE MAKEN HET IETS MOEILIJKER MET DE ZITSPRONG!

Begin deze oefening zoals voor een kaarssprong. In plaats van op je voeten te landen bij de tweede of derde opstuit op het springvlak, kom je al zittend neer met de benen naar voor gestrekt en de armen aan beide zijden van je lichaam. Je handen mogen het springvlak raken bij het opstuiten. Maar zelfs in zithouding mag je het daar niet bij laten en op je lauweren rusten!

Het doel van een zitsprong is om weer rechtop te komen zodra je opnieuw de lucht ingaat! Om deze oefening mooi af te ronden, moet je rechtop landen in het midden van het springvlak, met de benen geplooid om het opstuiteffect te beperken, en met de armen gestrekt naar voor. Net zoals bij de kaarssprong kun je ook hier je blik op een bepaald punt vestigen om je evenwicht te bewaren. Bij deze oefening moet je erin slagen om in het midden van het springvlak te springen en van een rechtopstaande houding over te gaan naar een zittende houding door je bewegingen goed te coördineren. Niet zo gemakkelijk!

Trampolinespringen domyos
trampolinespringen domyos
number_3

OEFENING 3: DRAAIEN MAAR! 

BIJ EEN SCHROEFSPRONG MAAK JE EEN VOLLEDIGE OMWENTELING TERWIJL JE IN DE LUCHT BENT.

Je kunt beginnen met een halve schroef waarbij je (nogal wiedes) een halve omwenteling maakt. Daar gaan we! Neem plaats in het midden van het springvlak en buig de benen. Spring en houd je benen goed in de lucht. In tegenstelling tot de vorige oefeningen, moet je nu je blik wenden in de richting die je wil volgen. Terwijl je de lucht ingaat, draai je je schouders en bekken naar links of rechts, maak je een halve of een volledige omwenteling, en land je mooi in het midden van het springvlak. Je moet erin slagen om op dezelfde plaats te landen zonder je evenwicht te verliezen na de omwenteling van je lichaam. Zodra je de halve schroef meester bent, kun je overgaan naar een volledige schroef!

NAAR BOVEN