TREK JE SPORTOUTFIT AAN, WINTER IS COMING!

Muts op, handschoenen aan en gemotiveerd de kou trotseren: dat is het doel deze winter! Hoewel gezellig cocoonen ook heerlijk genieten is, kan je het niet vergelijken met de energie die je opdoet bij een stevige work-out in de koele buitenlucht. De winter is dan ook dé periode om buiten te sporten. Ontdek hier waarom!

number_1

WINTERDIPJE

Buiten sporten tijdens de winter is de beste remedie tegen een winterdip. Tijdens de winterperiode hebben we een tekort aan twee zaken: licht en vitamine D. Minder licht leidt tot meer melatonine, en deze stof maakt ons slaperig. Vitamine D zorgt voor het gelukshormoon serotonine. Boost jezelf daarom om deze winter buiten te sporten want zo neemt je lichaam een goede hoeveelheid vitamine D op: goed gevoel gegarandeerd. Bovendien komen er bij een work-out in de frisse buitenlucht meer endorfnes vrij, dubbel goed gevoel!

fietsen in de winter
2

BYE BYE CALORIEËN, WELKOM WEERSTAND

In de koude buitenlucht sporten laat je lichaam harder werken. Dat is goed voor je lichaam én geest want de endorfnes die vrijkomen, maken je gelukkiger en je verbrandt meer calorieën. Bovendien verhogen de winterse actievelingen hun weerstand, want het lichaam vecht harder tegen de sluipende wintervirussen. Wie in de winter vaak buiten sport, krijgt er dus een sterker immuunsysteem voor in de plaats

3

HART IN TOPCONDITIE

Je body haalt enorm veel uit een work-out in het koele winterweer. En dan praten we niet alleen over een slank lichaam. De winterse kou vraagt namelijk meer inspanning van je lichaam tijdens het sporten. Alle organen moeten een tandje bijsteken. Ook het hart moet harder werken. En terwijl jij de kou trotseert, versterkt je hart met elke inspanning.

SNOW HIKING
number_4

BIBBEREN MAAR

In de winter sporten is duidelijk niet voor niets jezelf motiveren. Het is ja zeggen tegen een goed gevoel en een gezond lichaam. Bovendien zijn er tal van sporten die je makkelijk buiten kan beoefenen tijdens de winter. Denk maar aan lopen, fetsen, snowboarden of ftness bootcamp. Wil je in de winter eens iets nieuws proberen? Waag je dan aan een coole winterse duik. Zwemmen in ijskoud water is een goede remedie tegen stress en is bovendien gunstig voor de bloedcirculatie. Een goede voorbereiding is key bij deze sport, want er zijn reële gevaren. Neem dus je voorzorgen en zwem enkel in groep.

number_5

ENKELE GOUDEN REGELS!

Tijdens de winter sporten is anders dan in de zomer. Check de volgende tips & tricks en haal het meest uit je work-out!

Hydrateren, hydrateren, hydrateren. Vergis je niet, in de winter zweten we ook. Bovendien verlies je meer vocht rondom de luchtwegen, want koude lucht is minder vochtig dan warme lucht. Voldoende water drinken is de boodschap!

Gedroogd fruit of graanrepen geven tijdens het sporten energie. De voeding helpt je door het grillige winterweer heen.

Verwarm je spieren extra lang voor het sporten tijdens de winter. Een opwarming maakt de spieren soepeler en minder kwetsbaar voor blessures. Bij het opwarmen zet je bovendien je bloedvaten open, wat bevorderlijk is voor de bloedsomloop. Zorg in de winter voor een langere opwarming omdat je lichaam meer tijd nodig heeft om de spieren warm te krijgen.

Plan een cooling-down in. Dat betekent dat je na het sporten een lichte inspanning doet zoals rustig wandelen of fetsen. Doordat je spieren in de winter sneller afkoelen, hebben niet alle afvalstoffen tijd genoeg om afgevoerd te worden. Een cooling-down geeft iets meer speelruimte.

Kleed je in laagjes. Je goed warm houden is in de winter zeer belangrijk om geen energie kwijt te spelen aan het warm houden van je spieren. Verwarm zeker de uiteinden van je lichaam – hoofd, handen, voeten – want die zijn de basis van een warm lichaam. Ideaal zijn drie laagjes: het onderste laagje houdt je lichaam warm, de tussenlaag isoleert en de bovenste laag beschermt tegen wind en regen.

Ga je voor een korte training, adem dan zeker door je neus in en door je mond uit. Inademen door de neus verwarmt de koude lucht voor het naar de longen gaat. Bij een lange work-out is dit niet aangeraden.

Gebruik je gezond verstand. Gaat het winterweer iets te fel te keer, blijf dan binnen. Sporten bij ijzel of storm is geen goed idee. Een goede zichtbaarheid is tijdens de winter nog belangrijker. Het is namelijk sneller donker

NAAR BOVEN