TREKKING IS GOED VOOR JE

Trekking is een fysieke activiteit die op allerlei manieren goed voor je is. Het is de perfecte manier om je hoofd even leeg te maken. Je conditie, de duur van je tocht en de locatie spelen daarbij echt geen rol. Ontdek samen met ons waarom trekking goed voor je is.

In de bergen, in de woestijn of midden in de stad, trekking is de perfecte manier om je hoofd leeg te maken, tot rust te komen en nieuwe dingen en plaatsen te ontdekken. Bovendien is de sport ook nog eens goed voor je gezondheid!

desert-trekking-sand
number_1

ALLE VOORDELEN VAN DE SPORT

Net als alle andere fysieke activiteiten is trekking goed voor je gezondheid: je botten ontwikkelen, het risico op osteoporose verminderen, je cardiovasculaire en ademhalingsvermogen verbeteren, je immuunsysteem versterken, je spierkracht verhogen, ...

Bovendien sport je in de openlucht, doe je aan intervaltraining en ontdek je nieuwe plekken. De sport biedt je dan ook de perfecte mix om je stressniveau te verlagen, je hoofd even leeg te maken, even afstand te nemen van de dingen of om gewoon even tot jezelf te komen.

Ook als je op zoek bent naar een echte uitdaging is trekking ongetwijfeld iets voor jou. De meeste trekkers maken lange afstandswandelingen en/of trekken er verschillende dagen achter elkaar opuit, soms op een uitdagend terrein met veel hoogteverschil, met een erg zware rugzak en een paar wandelstokken als hun beste vriend.

berg-trekking-paar
number_2

EN NOG VEEL MEER!

Lang en langzaam wandelen is een fysieke activiteit waar je gewrichten, in vergelijking met andere impactsporten, weinig last van ondervinden. Je spierstelsel is beter in balans en de spiermassa over je hele lichaam neemt toe: vooral aan je vier ledematen en de romp. Bovendien wordt je motorische coördinatie verbeterd en geraakt je lichaam opnieuw volledig in balans.

Hoe kan dat? Wel, omdat trekking een symmetrische activiteit is. De linkerkant van je lichaam doet namelijk hetzelfde als de rechterkant. Je bent dus evenveel met de voorkant als de achterkant van je lichaam aan de slag.

Als je wandelstokken gebruikt, train je bovendien zowel de boven- als de onderkant van je lichaam.

rugzak-backpacker
number_3

EEN RUGZAK IS BETER DAN JE DENKT

Als je rugzak goed afgesteld en ingedeeld is, wordt het merendeel van het gewicht door je heupen gedragen. Bovendien hangt je rugzak via schouderbanden en een borstriem ook stevig rond je bovenlichaam maar je schouders hoeven echt niet alle last te dragen. Het is wel zo dat je met een rugzak steeds extra gewicht meeneemt. Dat is eigenlijk zo slecht nog niet. Het gewicht dat door je heupen gedragen wordt en via je benen verspreid wordt, zorgt ervoor dat je tijdens je tocht je spieren geleidelijk meer aan het werk kunt zetten. 

Zo kun je zonder schokken en zonder risico op blessures meer spieren kweken aan je boven- en onderlichaam.

wandelstokken-trekking-goed
number_4

JE WANDELSTOKKEN WORDEN JE BESTE VRIEND

Laten we nu even stilstaan bij je wandelstokken: vergis je niet, wandelstokken zijn niet alleen bedoeld voor personen met een beperkte mobiliteit of evenwichtsproblemen. In tegendeel zelfs, met wandelstokken kun je niet alleen langer en in een betere positie wandelen, ze zijn ook nog op allerlei andere manieren goed voor je!Zo worden alle spieren van je bovenrug, schouders, armen en onderarmen aan het werk gezet. Je voelt je sterker en kweekt zelfs spieren (afhankelijk van de intensiteit van je tocht) aan je bovenlichaam terwijl je je rug voortdurend recht houdt, ongeacht de helling of de weg waar je op loopt.
Wandelstokken zorgen er dus voor dat je op een meer evenwichtige manier je hele lichaam kunt trainen. Je armen worden net als je benen voortdurend en op een simultane manier aan het werk gezet. Bovendien vermijd je dat je verkeerde bewegingen maakt zodat je ‘s avonds geen rugpijn hebt als je je rugzak neerzet, iets wat met een zware rugzak zeker geen uitzondering is!

Houd er wel rekening mee dat de locatie van je tocht, de moeilijkheidsgraad van de wegen, het hoogteverschil en de duur van je tocht een invloed hebben op de positieve effecten van wandelstokken!

Als je bijvoorbeeld verschillende dagen achter elkaar een aantal hoogtemeters moet overwinnen, ‘moet’ je lichaam zich aanpassen. Als je door de bergen trekt, maakt je lichaam meer rode bloedcellen aan om het zuurstofgebrek te compenseren (meer zuurstof naar de spieren). Het resultaat is dat je lichaam meer zuurstof kan opnemen. Je ademt minder zuurstof in maar omdat er meer rode bloedcellen worden aangemaakt, wordt er op hetzelfde moment meer zuurstof in je bloed vervoerd. Het voordeel van die aanpassing is dat je lichaam verschillende weken na het einde van je trekking nog de voordelen ervaart, zelfs als je je niet meer op hoogte bevindt.

Aarzel niet! Hoelang je ook gaat, hoe moeilijk je tocht ook is of waar je ook naartoe trekt: het kan je alleen maar goed doen! Trek er dus opuit!

NAAR BOVEN