VEILIG FIETSEN IN HET DONKER

Om in het donker te zien en gezien te worden op de fiets, bestaan er heel wat zichtbaarheids- en veiligheidsaccessoires. Sommige daarvan zijn zelfs verplicht! Kweek jezelf de juiste reflexen aan, zodat je onbezorgd op de fiets stapt!

number_1

VERLICHTING: EEN MUST OP ELKE FIETS

Om veilig in het donker te fietsen, is goede fietsverlichting onmisbaar. Niet alleen om te zien, maar zeker ook om gezien te worden van op een afstand van minstens 10 tot 15 meter. Het lijkt vanzelfsprekend, en toch is een derde van de ongevallen met fietsers te wijten aan een gebrek aan goede verlichting. Op elke fiets moeten twee lampen zitten: een gele of witte vooraan, en een rode achteraan. Om te zien en gezien te worden op de fiets, heb je twee opties: lampjessets of dynamoverlichting. Sets met fietslampjes zorgen voor een optimale zichtbaarheid en werken op (al dan niet herlaadbare) batterijen. Afhankelijk van het gebruikte materiaal kan je die permanent op je fiets laten hangen of elke keer afnemen (bij lampjes uit silicone bijvoorbeeld). Neem je regelmatig slecht verlichte plattelandswegen, dan raden we je aan om te investeren in een model met accu: met sommige van die modellen ben je zichtbaar van op 400 meter. Fietsverlichting met led biedt dan weer voldoende vermogen voor alledaags gebruik, en bovendien hoef je nooit het lampje te vervangen. Let op: Volgens het verkeersreglement moet je fiets een vast, niet-knipperend achterlicht hebben. Je mag dat uiteraard combineren met een knipperend lampje, om nog beter zichtbaar te zijn. Voor dynamoverlichting heb je geen batterijen nodig, ze werkt louter op de kracht van je benen. Dit systeem is enorm betrouwbaar én heeft een onbeperkt bereik. En bij sommige modellen blijft de lamp zelfs branden als je even halt moet houden, voor een rood licht bijvoorbeeld. Mountainbikers op hun beurt kunnen het vaste voorlicht op het stuur omruilen voor een lamp op de helm. Op die manier trilt de lamp niet voortdurend en kan je heel gericht je pad verlichten. De wet zegt trouwens ook dat de wielen en pedalen van je fiets voorzien moeten zijn van reflectoren.

number_2

KLEDING EN ACCESSOIRES OM VEILIG TE FIETSEN

Naast goede verlichting en doeltreffende reflectoren trek je in het donker best ook een reflecterende vest (die voldoet aan bepaalde normen) aan over je jas. Let op: gebruik niet het fluohesje uit je auto om mee te fietsen, want dat is niet geschikt voor sportief gebruik. Reflecterende banden zijn een andere oplossing voor je veiligheid in het donker. Je kan ze rond je armen of benen doen, en ze trekken de aandacht van de andere weggebruikers dankzij je bewegingen.

En voor een nog veiliger gevoel is er de afstandshouder. Die bevestig je achteraan op je fiets. Hij reflecteert het licht en zorgt ervoor dat het verkeer op een veilige afstand blijft. Algemeen genomen raden we aan om lichte en gekleurde kleding te dragen als je 's nachts op je mountainbike of stadsfiets kruipt.

En uiteraard is ook een helm een must voor wie in het donker fietst. Of je nu door het bos scheurt of je dagelijkse traject naar het werk aflegt, met een helm is je hoofd beschermd bij een val. Dan kan je nog een toeter of bel op je fiets monteren, ook bijzonder handig in het donker. Zo kan je de andere weggebruikers aangeven dat je eraan komt, bijvoorbeeld op een kruispunt waar het zicht slecht is. Dit is een van de verplichte onderdelen van een fiets.

number_3

DE JUISTE REFLEXEN ALS JE IN HET DONKER FIETST

Gebruik je alle veiligheidsuitrusting die we hierboven beschrijven, dan is het risico op een ongeval uiteraard veel kleiner. Maar wil je helemaal onbezorgd fietsen in het donker en bij slecht zicht, dan kweek je jezelf best ook een aantal reflexen aan. Fiets in de stad altijd mooi rechts, op ongeveer een meter van de stoep of van geparkeerde auto's. Zo is het risico kleiner dat je tegen het openzwaaiende portier van een onoplettende automobilist knalt. Rijd zeker ook niet te snel door de stad: het is niet ondenkbaar dat een kind de straat oploopt zonder dat het je gezien heeft, en als je dan komt aangevlogen is tijdig remmen dikwijls onmogelijk. Rijd je 's nachts in groep over het platteland, doe dat dan altijd mooi achter elkaar. Zo kunnen voertuigen gemakkelijker en zonder gevaar inhalen. Voel je je daarentegen in gevaar wanneer een auto je probeert voorbij te steken (op een smalle weg bijvoorbeeld), aarzel dan niet om in het midden van de baan te gaan rijden, zodat er niemand voorbij kan. Houd ook altijd goed rechts in een bocht, want auto's achter je zien je dan immers meestal pas op het laatste moment.

NAAR BOVEN