VOETBALLEN NA 35 JAAR...

Ben jij een voetbalveteraan?

Je bent verzot op voetbal, bent de 35 al voorbij en moet er niet aan denken om te stoppen met voetballen? Dan is dit artikel iets voor jou! Je weet het misschien nog niet, maar je zet binnenkort je eerste stappen in de wereld van de veteranen.  

Maar wat wil dat zeggen, een veteraan zijn? Hoe kan je je passie optimaal beleven als je wat ouder wordt?

Of je nu 35 of 55 jaar bent, voor je plezier, in competitie of een club speelt, wij geven je enkele tips mee om deze overgang naar "neo-veteraan" zo aangenaam mogelijk te maken. Het doel: blijven genieten en vooruitgaan in het voetbal.

1

NEEM DE TIJD OM GOED OP TE WARMEN

De grootste uitdaging voor een veteraan: je niet blesseren. Je voelt je nog steeds 20 en speelt alsof je nog steeds 20 bent, maar helaas is dat niet meer zo. Als je na het werk met wat vrienden speelt, of in de lunchpauze met je collega's, is de grootste valkuil om direct het veld op te willen rennen en tegen een bal te trappen zonder je op te warmen. Een andere veelgemaakte fout is om op het laatste moment voor de wedstrijd aan te komen zetten en ook daar niet de tijd te nemen om goed op te warmen.

Twee "klassieke" fouten die gemakkelijk een blessure kunnen veroorzaken: 80% van de blessures in teamsporten zijn te wijten aan een gebrek aan opwarming. En vergeet niet dat het met een paar jaartjes meer op de teller nog veel moeilijker is om weer te genezen.

We raden daarom aan om je spieren een 15-20 minuten op te warmen, absoluut onmisbaar om het risico op blessures te beperken.

voetbalveteraan kipsta
2

KEN JEZELF!

Het klinkt misschien wat cliché, maar het is heel belangrijk om jezelf op verschillende niveaus goed te kennen. Tijdens de opwarming moet je weten of je veel tijd nodig hebt om die specifieke spieren te stretchen die je in je (lange en mooie) carrière al problemen hebben gegeven, of dat een korte algemene opwarming volstaat. Je zal ondertussen al veel beter weten waar je pijnpunten liggen en waar je extra moet op letten.

Je wordt ook wel bewust van enkele technische beperkingen die je vroeger misschien niet had. Probeer dus niet om die jonge voetballers koste wat het kost bij te houden en haal geen acrobatische toeren uit! Focus je op waar je nu, op jouw huidige leeftijd, meerwaarde kan geven. Wees slim in het spel. Beter slimmer dan sneller. Zo houd je het langer vol en kan je je laten zien wanneer het telt!

3

HOUD JE HOOFD ERBIJ

Als je competitief bent, zal je dat altijd blijven, dat spreekt voor zich. Je zult met een paar jaartjes meer die verbetenheid op het veld echt niet kwijtraken. Je wilt winnen, dat sowieso, maar misschien iets minder uitgesproken dan vroeger. 

Van een technisch en tactisch standpunt moet je als veteraan meer vertrouwen op je ervaring en je vooruitziende blik dan op je snelheid. Zie dat als een groot voordeel die je hebt! Kijk maar naar een Andrea Pirlo, die in zijn laatste jaren nog heel wat potten brak door slim te spelen vanop zijn mediaan. En je kan zelf ook nog wel enkele voorbeelden ophalen van veteranen in het topvoetbal.

een voetbalveteraan zijn kipsta
4

VOOR VOETBAL KIEZEN, DAT IS ERVOOR GAAN

Als veteraan maak je de keuze om te blijven voetballen, ondanks de extra jaren, ondanks een goedgevuld gezinsleven met partner en kinderen, ondanks de zondagse verplichtingen als een uitgebreide maaltijd met de familie. Velen die de 30 passeren kiezen ervoor om te stoppen en zich te richten op hun gezinsleven.  

Maar als je besluit om door te gaan, moet je er ook écht voor gaan. Je teamgenoten rekenen op je en je toewijding en zin om te spelen zijn hierbij jouw beste bondgenoten. Ze kijken naar je op omdat je op jouw leeftijd nog steeds de energie en motivatie kan vinden. Ze willen leren van jou! Je partner daarentegen zal moeten bereid zijn om je vele afwezigheden door trainingen en verplaatsingen te accepteren.

voetballen na 35 jaar voor het samenzijn
5

DE DERDE HELFT

De mensen die blijven voetballen doen dat vaak om twee redenen: het genot van het voetballen, en het genot van het samenzijn. Natuurlijk staan trainingen en wedstrijden centraal in het leven van een sportieve veteraan, maar het gaat ook en vooral om de tijd ná de wedstrijd: de befaamde derde helft.

Elkaar ontmoeten, met elkaar babbelen en tijd samen doorbrengen. Laten we eerlijk zijn, we spelen al die wedstrijden deels voor die derde helft.

NAAR BOVEN