HET BELANG VAN BESCHERMING TEGEN DE ZON

nummer-1

WAARVOOR DIENT ZONNECRÈME?

Je beschermen tegen de zon betekent bescherming tegen ultraviolette stralen. Er zijn twee types uv-stralen die de ozonlaag niet volledig tegenhoudt:

Uv B-stralen: dit type veroorzaakt zonnebrand en kan leiden tot huidkankers en oogletsels.

Uv A-stralen: dit type dringt het diepst door in de huid en zorgt voor veroudering van de huid.

Ongeacht je huidtype is het belangrijk om je huid te beschermen tegen de schadelijke gevolgen van deze uv-stralen. Met zonnecrème kun je een beschermende laag aanbrengen terwijl je toch nog kunt bruinen: zonnecrème beschermt je huid net, en daarmee ook je gebruinde tint!

number 2

WAT IS EEN BESCHERMINGSFACTOR?

Een beschermingsfactor of SPF (Sun Protection Factor) wijst op de beschermingsgraad die zonnebeschermingsproducten bieden tegen uv B-stralen. Deze waarde wordt vastgesteld aan de hand van Europese gestandaardiseerde tests en wijst op de blootstellingstijd voordat je huid zal verbranden. Een factor 50 betekent bijvoorbeeld dat een persoon vijftig keer langer in de zon kan liggen dan zonder zonnecrème voordat hij of zij last zal krijgen van zonnebrand. Bij de laboratoriumtests wordt echter weinig rekening gehouden met omgevingsfactoren zoals water, zand, hoogteligging, zweet, enz. De beschermingsgraaf hangt sterk af van je activiteit, of je in het water gaat, hoeveel je zweet, wrijvingen, ... en is beduidend lager als je niet genoeg product op je huid aanbrengt. Zonnebeschermingsproducten kunnen je nooit 100% beschermen tegen de zon.

Zonnebrandcrème
number 3

DE JUISTE ZONNECRÈME NAARGELANG JE HUIDTYPE 

Elke huid is anders en naargelang de kleur (fototype) kan ze meer of minder gevoelig zijn voor zonlicht:

- Je hebt een erg lichte huid met veel sproeten. Jouw huid is zeer gevoelig voor zonlicht, je hebt snel last van zonnebrand en je huid bruint moeilijk: bij een gematigde blootstelling, in de buitenlucht, raden wij een beschermfactor 30 tot 50+ aan. Bij een sterke (op het strand) of extreme blootstelling (in de bergen of de tropen) raden we een erg hoge beschermingsfactor aan: 50+, zoals de zonnespray Aptonia SPF 50+.

- Je hebt een lichte huid, met hier en daar wat sproeten. Jouw huid is gevoelig voor zonlicht, je verbrandt snel maar je huid bruint lichtjes: we raden je aan om te kiezen voor een gematigde bescherming tussen 15 en 25 in de buitenlucht; hoge bescherming tussen 30 en 50+ voor op het strand, zoals de zonnespray Aptonia SPF 30, en een sterke 50+ voor in de bergen en de tropen.

- Je hebt een lichte huid die gemakkelijk bruint. Je hebt een minder gevoelige huid die enkel verbrandt na intense blootstelling aan zonlicht: we raden je aan om te kiezen voor een lichte bescherming tussen 6 en 10 voor buiten, gemiddelde bescherming tussen 15 en 25 op het strand en een hogere beschermingsfactor 30 tot 50+ voor in de bergen en de tropen.

- Je hebt een donkere en weinig gevoelige huid. Je bruint gemakkelijk en verbrandt niet: We raden aan om te kiezen voor een zonnefactor tussen 6 en 10 voor de buiten of op het strand en een zonnefactor tussen 15 en 25 voor in de bergen en de tropen, zoals de zonnespray Aptonia SPF 15.

number 4

TIP VOOR JE LICHAAM: VERGEET DE AFTERSUN NIET!

Na blootstelling aan de zon moet je huid terug kunnen hydrateren. Met aftersuncrèmes kun je je huid voeden en bovendien je bruine tint langer behouden. Een gezonde en gehydrateerde huid is immers essentieel om je bruine tint te bewaren.

Bovendien werkt aftersun vaak verfrissend, wat het warmtegevoel vermindert nadat je uit de zon komt.

We raden je de aftersun van Aptonia aan.

Vergeet niet om de nodige voorzorgen te nemen zodat je zorgeloos van de zon kunt genieten:

1/ De beste bescherming is kledij. Dat geldt voor iedereen, en in het bijzonder voor kinderen! Gebruik extra zonnebescherming zoals een hoofddeksel, zonnebril of T-shirt.

2/ Zonnebrand is gevaarlijk, zeker bij kinderen. Baby's en jonge kinderen mogen niet rechtstreeks aan de zon en de warmte worden blootgesteld.

3/ Gebruik de juiste zonnebescherming voor jouw huidtype.

4/ Je moet zonnecrème elke 2 uur en na elke zwembeurt opnieuw aanbrengen, ongeacht de beschermingsfactor.

5/ Vermijd rechtstreekse blootstelling tussen 11 en 15 uur, wanneer de zon het felst schijnt.

6/ Blijf niet te lang in de zon, zelfs met zonnecrème op. Het is niet de bedoeling om dankzij zonnecrème meer tijd in de zon door te brengen.

7/ Overmatige blootstelling aan de zon is een ernstig gevaar voor de gezondheid. Je moet geleidelijk worden blootgesteld aan de zon.

8/ Zand, sneeuw en water kunnen meer dan de helft van de zonnestralen reflecteren op jouw huid.

9/ Op grote hoogte of in de tropen moet je een hogere zonnefactor gebruiken dan gewoonlijk.

NAAR BOVEN