WAAROM TIJDENS DE WINTER DUIKEN IN EEN ZWEMBAD OF DUIKBASSIN?

Laten we eerlijk zijn, de winter is niet meteen het ideale seizoen om in een natuurlijke omgeving te gaan duiken... Laten we dan maar in chloorwater duiken!

Tijdens de wintermaanden kunnen fervente duikers kiezen uit 3 mogelijkheden:
- een winterstop invoeren tijdens de hele winterperiode
- warmere oorden opzoeken
- of in een zwembad of een duikbassin duiken!
Laten we deze alternatieve praktijk, waar sommige 'puristen' soms de neus voor ophalen, eens onder de loep nemen.

WAAROM ZOU JE TIJDENS DE WINTER IN EEN ZWEMBAD DUIKEN?

JE HEBT DE KEUZE UIT EEN AANTAL MOGELIJKHEDEN ...
number_1

OM EEN DUIKDOOP TE NEMEN

EEN PERFECTE PLEK VOOR JE EERSTE DUIKLESSEN.

Een zwembad is een vertrouwenwekkende omgeving, wat mooi meegenomen is als een duikdoop op je to-dolijstje staat en als je voor het eerst wilt voelen hoe het is om onder water adem te halen door een ademautomaat. Bij je eerste onderdompelingen leer je veel nieuwe zaken, die al je aandacht opeisen: zwemmen met een duikfles vol perslucht op je rug, ademen in een ademautomaat, je uitrusting gebruiken, je oren klaren, je trimvest hanteren enz. Wanneer de tegels van de zwembadbodem geen geheimen meer voor je hebben, ben je klaar om de natuurlijke zeebodem te gaan verkennen, met een meer serene geest die openstaat voor nieuwe indrukken!

Je techniek verfijnen en beter leren duiken​​​​​​​
number_2

OM JE TECHNIEK TE VERFIJNEN EN BETER TE LEREN DUIKEN

DE WINTER IS HET IDEALE SEIZOEN VOOR DUIKTRAINING EN -OPLEIDING!

 

 

Talrijke duikclubs bieden tijdens de winter duikbeurten aan in een zwembad. Het idee achter die sessies is dat je beter zou profiteren van het laagseizoen om je techniek te verfijnen in plaats van je duikactiviteiten maandenlang te onderbreken. De winter is in feite een ideale periode voor duiklessen, om naar een hoger niveau over te gaan en om je 'aquaciteit' niet te verliezen. Aquaciteit zeg je? Deze term verwijst naar het algemene gemak van een mens in het aquatisch milieu. Een duiker moet het geheel van zijn gedragingen en reacties weten af te stemmen op de onderwaterwereld, om er het beste uit te halen op het vlak van veiligheid, doeltreffendheid en plezier. Doorgaans bieden duikclubs gevarieerde speelse oefeningen aan die je in het zwembad moet uitvoeren. Deze keer is er geen sprake van dat je je duikmasker een uur lang moet klaren, een lastig karwei dat zelfs de meest gemotiveerde duikers ontmoedigt! Je monitoren bieden deze keer eerder spelletjes en parcoursen aan die je aan het werk zetten terwijl je motivatie en je leergierigheid op een hoog peil blijven.

VOORBEELDEN VAN OEFENINGEN

Haasje-over: voor 3 duikers, de eerste bevindt zich op een diepte van 1/3, de tweede op een diepte van 2/3. De derde duiker moet zich voortbewegen doorheen die verschillende dieptes door te spelen met zijn longinhoud en ballast en door met zijn zwemvliezen te trappen zonder de andere duikers te raken.

Lepelspel: neem een lepel en een pingpongbal en verplaats je van de ene kant van het zwembad naar de andere, terwijl je erg traag met je zwemvliezen trapt. Daarbij mag je het balletje natuurlijk niet laten ontsnappen! Dit kan je ook doen in estafettevorm.

Koraalspel: bevestig lood aan een zwemplank, zodat die op de bodem blijft liggen. Deze ondergedompelde plank stelt een zeevijg of een koraal voor, die je niet mag aanraken, anders beschadig je ze.
De cursist moet boven de plank passeren en mag enkel gebruik maken van zijn longinhoud en ballast. Hij mag de plank niet aanraken, noch met zijn lichaam, noch met zijn zwemvliezen of met een loshangende slang van zijn octopus... Een spelvariant is een oefening met twee planken, die dan een grote zeevijg voorstellen. De cursist blijft een tijdje boven de zeevijg hangen, alsof hij iets ziet op het oppervlak, maar hij mag ze niet aanraken.

- Met gesloten ogen: ga in de richting van een geluidsbron (een stok waarmee op de bodem van het zwembad wordt gebonkt). Eerst hoor je een aanhoudend geluid, daarna komen er intervallen tussen de stoten. Dit spel leert je hoe moeilijk is om onder water een geluidsbron terug te vinden (afstand en oriëntatie).

 

Al deze oefeningen moeten op een speelse manier worden georganiseerd, met leien of plankjes waarmee je informatie kunt doorgeven of wat lol kan trappen. Denk bijvoorbeeld aan sessies longinhoud/ballast, waarbij je een spelletje boter-kaas-en-eieren of galgje speelt. De bedoeling is dat je aandacht naar het spelletje gaat en dat je niet aan je drijfvermogen denkt. Zo leren duikers om echte multitaskers onder water te worden!

Je conditie op peil houden
number_3

OM JE FYSIEKE CONDITIE OP PEIL TE HOUDEN TIJDENS DE WINTER

DEELNEMEN AAN EEN DUIKSESSIE IN HET ZWEMBAD BIED JE OOK DE KANS OM JE FYSIEKE CONDITIE TE PERFECTIONEREN.

 

 

 

 

Wanneer je duiktrainingen in het zwembad volgt, blijft je conditie op peil en ben je ook 's winters in topvorm. Lees hier ons advies dat je uitlegt waarom het zo belangrijk is om aan 'fysieke' conditieopbouw te doen in het zwembad, zo ontdek je ook de voorgestelde trainingsoefeningen!

WAAROM DUIKEN IN EEN BASSIN?

OM DIEPER IN CHLOORWATER TE KUNNEN DUIKEN DAN DE GEBRUIKELIJKE 2 À 3 METER VAN JE PLAATSELIJKE ZWEMBAD, IS OOK EEN DUIKBASSIN EEN OPTIE.

De twee diepste duikbassins ter wereld zijn de Deep Joy Y40 in Italië (42 meter) en Nemo33 in ons eigen landje (33 meter). Onze teams hebben het genoegen gehad beide bassins te mogen testen. Zoals bij duiken in een zwembad, heb je bij duiken in een bassin eveneens de mogelijkheid om op een eenvoudige manier van je favoriete sport te genieten, maar dit keer op een veel grotere diepte. Je hebt de kans om aan je techniek te werken, ongeacht de diepte, en je beleeft de sport ten volle, ondanks de hier en daar zichtbare tegeltjes aan de kant ...

Toch maar eens proberen?
 

 

 

NAAR BOVEN