Waarvoor dienen isotone dranken?

WAARVOOR DIENEN ISOTONE DRANKEN?

Isotone drank, dorstlesser, of gewoon sportdrank, er bestaan heel wat termen voor dranken die speciaal gemaakt zijn voor sporters. Die dranken worden steeds populairder, maar waar staan al die termen voor? Is het allemaal hetzelfde? Hoe gebruik je die dranken? We vertellen je er alles over!

WAT IS EEN ISOTONE DRANK? 

Isotone dranken, isotone dorstlessers of sportdranken, dat betekent allemaal hetzelfde, namelijk dranken gemaakt voor sporters.

Een drank is isotoon wanneer hij dezelfde concentratie deeltjes heeft als bloed. De osmolariteit van de drank moet hiervoor tussen de 270 en 330 mOsm/liter liggen. Een drank is hypotoon als hij minder geconcentreerd is dan bloed en een geconcentreerdere drank noemen we hypertoon.

Dranken die je tijdens de inspanning moeten ondersteunen, moeten isotoon zijn of licht hypotoon, maar zeker niet hypertoon.

WAAROM ZOU JE ISOTONE DRANKEN GEBRUIKEN? 

Het doel van een isotone drank is om water, mineralen en voedingsstoffen aan te voeren om de stoffen die je lichaam tijdens het sporten verbruikt te vervangen. Met zo'n drank kan je gemakkelijk rehydrateren en draag je bij aan een goede opname van die deeltjes die je nodig hebt om de inspanning vol te houden (glucose, natrium, ...).

Een isotone drank wordt gemakkelijk opgenomen en verdwijnt snel uit de maag voor een optimale efficiëntie en een comfortabele vertering.

Een hypotone drank wordt minder goed opgenomen dan een isotone drank, maar kan bij warm weer een goede optie zijn.

Een hypertone drank is te geconcentreerd en zal maar traag de maag verlaten. Hierdoor loop je het risico op spijsverteringsproblemen en kan je zelfs uitdrogen omdat er extra water naar je maag gaat om de drank te verdunnen en zo de juiste concentratie te krijgen.

Het is heel belangrijk dat je de voorgeschreven dosering op de verpakking goed volgt, dan krijg je zeker een isotone drank.

WAT ZIT ER IN EEN ISOTONE DRANK?

- Water is het belangrijkste bestanddeel. Het zorgt voor de nodige hydratatie tijdens het sporten.    
- Koolhydraten voor de aanvoer van energie, zodat je kunt blijven sporten. De hoeveelheid koolhydraten in de drank zou tussen de 60 en 80 g/liter moeten liggen.    
- Natrium om het zoutverlies door transpiratie te compenseren. Bovendien wekt natrium dorst op, en zorgt het voor een betere opname van water en koolhydraten.  
- Vitaminen uit de B-groep, die de omzetting van voedingsstoffen in energie vergemakkelijken en  helpen tegen de vermoeidheid.    
- Kalium, vooral interessant in warm of gematigd klimaat.    
- Magnesium tegen de vermoeidheid.    
- Antioxidanten
om je lichaam te helpen zich te verdedigen tegen bepaalde giftige afvalstoffen die je cellen in activiteit produceren.    
- Sommige dranken bevatten ook eiwitten, maar dat komt niet veel voor. Dat is vooral interessant bij zeer lange inspanningen van meer dan 3u.

WANNEER DRINK JE EEN ISOTONE DRANK? 

Duursporten zoals triatlon, waarbij je veel transpireert, brengen een risico op uitdroging met zich mee. Transpiratie bestaat uit water en mineralen (voornamelijk natrium, maar er zit ook wat kalium in). Tijdens een inspanning kan je lichaam meer dan anderhalve liter transpiratie per uur verliezen en soms zelfs tot 3 liter per uur. Als je dit niet compenseert door te drinken, raakt je lichaam uitgedroogd. Bovendien weten we dat je spieren energie verbruiken tijdens het sporten. Een regelmatige aanvoer van koolhydraten helpt om die verliezen te compenseren, zodat je kunt blijven volhouden.

Isotone dranken zijn de beste oplossing omdat ze tegelijkertijd water, natrium en koolhydraten leveren. Het zijn "alles-in-één" drankjes.

Als je langer dan een uur gaat sporten, moet je daarom regelmatig een isotone drank drinken. Dat wil zeggen, 1 slokje per 10 tot 15 minuten vanaf het begin van de inspanning.

MARIE FAUCHILLE

Diëtist - Voedingsdeskundige, fervente adventureracer en roeier

NAAR BOVEN