WANDELEN ALS JE IN BLIJDE VERWACHTING BENT, HET KAN ...  EN WE RADEN HET ZELFS WARM AAN!

We weten allemaal wel dat sporten goed is voor de gezondheid. Op lichaamsbeweging staat geen leeftijd! Het houdt je fit en gezond, en het is nog leuk ook.
Soms zijn er uiteraard momenten in je leven dat je prioriteiten of bekommernissen even elders liggen. Bij de komst van een baby bijvoorbeeld. Het spreekt vanzelf dat alle aandacht dan even naar dat kleine wezentje in je buik gaat, dat is perfect logisch. Maar tijdens die mooie periode durf je jezelf al eens te vergeten (nog meer dan anders) of bepaalde gewoontes en hobby's even in de koelkast te zetten, zoals sporten bijvoorbeeld. Omdat sporten moe maakt, houden zwangere vrouwen zich vaak in om dat greintje energie dat ze nog hebben te bewaren voor andere dingen. Maar dan hebben we goed nieuws: wandelen kan je gerust blijven doen, zonder je moe te maken!

Beste toekomstige mama's, hier een paar nuttige tips om te blijven wandelen en te genieten van beweging tijdens je zwangerschap, zonder je eigen gezondheid en die van je kindje op het spel te zetten.

rando_grossesse_photo1
number_1

VRAAG OM RAAD AAN JE DOKTER

Voor je op avontuur trekt is het wel aangewezen om even langs te gaan bij je huisarts of gynaecoloog, om er zeker van te zijn dat er geen tegenindicaties zijn om te wandelen. Jouw gezondheid en die van je baby primeren uiteraard.
Houd in het achterhoofd dat wandelen en hiken lichte activiteiten zijn die je lichaam niet overmatig belasten en je fysieke welzijn dus niet op de helling zetten.
Gebruik gewoon je gezond verstand en span je niet te fel in. En bij de minste twijfel vraag je raad aan je arts.

rando_grossesse_chaussures
number2

GEBRUIK AANGEPASTE SCHOENEN

Ga niet te licht over de keuze van je wandelschoenen. Je wordt onvermijdelijk wat zwaarder (hoeveel, dat hangt af van vrouw tot vrouw) tijdens je zwangerschap. Je kiest dus best wandelschoenen die aangepast zijn aan je lichaamsbouw om je te wapenen tegen rugklachten.

Ben je van plan om de bergen in te trekken, blijf dan zeker op de afgebakende paden en neem eventueel een setje wandelstokken mee voor extra stabiliteit.
Het gaat er vooral om dat je je veilig voelt en zorg draagt voor je lichaam, dat verandert tijdens je zwangerschap.

Blijf alert en probeer je rug recht te houden, met de blik op de horizon gericht.

number_3

LUISTER NAAR JE LICHAAM

Als je de gewoonte hebt om dagelijks te wandelen, dan mag je gerust doorgaan op dat elan. Maak bijvoorbeeld elke dag een klein tochtje van een uur. Zo behoud je een zekere regelmaat en gooi je je gewoontes niet te bruusk om, dat zou je lichaam kunnen verrassen.

Ben je niet echt een wandelaar, kies dan een bezienswaardigheid of een leuke plek die je al lang eens wilt bezoeken, zo word je aangemoedigd om toch een stukje te stappen.

Het grote voordeel aan wandelen is dat je je hele lichaam aanspreekt. Door te wandelen verbeter je je bloedcirculatie, je ademhaling en je zuurstoftoevoer. Het is dus niet enkel goed voor jezelf, maar ook voor je foetus.
Luister naar je lichaam en wees slim. Je hoeft in deze periode echt je grenzen niet te willen verleggen door bijvoorbeeld een hoge top te beklimmen.
Probeer die dagelijkse tochtjes zo lang mogelijk vol te houden. In de laatste drie maanden van je zwangerschap slaat de vermoeidheid ongetwijfeld harder toe, maar dat is helemaal normaal.  Blijf dan vooral waakzaam en maak je uitstapjes zo nodig wat korter.
En onthoud dat een korte wandeling heus geen kwaad doet als je baby in goede gezondheid is, integendeel zelfs.

rando_grossesse_nature
number_4

GENIET VAN DE NATUUR

Ontspan! De geboorte van een kind is een prachtig moment.

In afwachting van de bevalling is een regelmatige wandeling de ideale manier om al je zintuigen alert te houden en ten volle van elk moment te genieten.
Dompel je onder in de vrije natuur. De planten, bomen en bloemen die ons omringen, hebben een sleutelrol in ons dagelijkse welzijn.
Hoe vaker je ermee in contact komt, hoe beter je je zult voelen.
Of waarom eens niet mediteren in volle bewustzijn? Het voordeel van dit soort meditatie is dat je het al wandelend kunt doen. Het is ook een uitstekende manier om aan je ademhaling te werken. Zo stoom je je lichaam klaar voor de grote dag.
Vergeet niet om tijdens je wandelingen een of meerdere flesjes water mee te nemen, zodat je niet uitdroogt.
Mijd de hitte zo veel mogelijk. Geniet van de zuivere, pure berglucht om je lichaam vol te tanken met zuurstof!
En waarom niet een klein fotodagboek bijhouden van je uitjes. Je kind zal het fantastisch vinden om te zien hoe jullie leven eruitzag net voor de geboorte.

En dan nog dit: als je vlinders in de buik krijgt van de heerlijke berglucht, dan is je baby natuurlijk de eerste die ervan geniet! Hopelijk kunnen jullie snel samen op pad...
NAAR BOVEN