WANDELEN IN DE HITTE!

Vol ongeduld heb je uitgekeken naar de zomer, maar een klein detail was je vergeten: wandelen in snikheet weer is niet echt aangenaam te noemen. Het vooruitzicht om flink wat af te zweten of de zon te voelen branden op je hoofd, spreekt je absoluut niet aan, maar je wilt echt wel profiteren van het mooie weer. Net daarom geven wij je 6 tips om te blijven wandelen, ook als het warm is!

number_1

WANDEL VROEG IN DE OCHTEND OF AAN HET EINDE VAN DE DAG

Niets belet je om te blijven wandelen in de zomer, op voorwaarde dat je het koelste moment van de dag uitkiest, bijvoorbeeld 's ochtends of in de vroege avonduren. Dan zit er meer zuurstof in de lucht! Vermijd in elk geval het middaguur (12u-15u), wanneer de zon op zijn hoogst staat en de stralen agressiever zijn voor je huid. Als je graag 's avonds wil wandelen, leg dan het tempo niet te hoog zodat dit geen negatief effect heeft op je slaap.

number_2

KIES EEN AANGEPAST TRAJECT

Midden in de zomer is het beter om zoveel mogelijk in de schaduw te wandelen. Een park of bos is perfect omdat het bladerdek je beschermt tegen de zon en de lucht er verkwikkender is. Denk ook aan plaatsen waar de wind vrij spel heeft, met een aangenaam briesje, bijvoorbeeld langs het strand of op grote open pleinen in de stad. Er gaat niets boven een fris windje om beter te ademen tijdens het stappen!

number_3

KIES DE JUISTE WANDELUITRUSTING

Het is warm en je wilt je voeten zoveel mogelijk bloot laten. Maar om goed te wandelen moet je een aangepaste uitrusting blijven dragen, met goede wandelschoenen. In de zomer zijn schoenen die je voeten goed laten ademen een must. En vergeet ook de onmisbare wandelsokken niet, zelfs als het warm is, want die absorberen de transpiratie van je voeten en voorkomen tegelijk wrijving. En uiteraard trek je nu lichte en ademende kleding aan in een lichte kleur, dat spreekt voor zich!

number_4

DRINK VOLDOENDE

We kunnen het niet genoeg herhalen: bij erg warm weer is het essentieel dat je voldoende drinkt tijdens de inspanning, omdat je veel meer vocht verliest dan anders. Drink dus voor je gaat wandelen, tijdens het wandelen en ook daarna. Het idee is dat je zo vaak mogelijk drinkt, met kleine slokjes. Wacht niet tot je dorst krijgt, dat is immers het seintje van je lichaam dat er al een vochttekort is.

number_5

BESCHERM JE TEGEN DE ZON

Wie zomerzon zegt, zegt zonnebescherming. Ook al heb je een beschaduwde route uitgekozen, toch moet je waakzaam blijven voor het risico van een zonneslag of verbranding. Bescherm je hoofd met een pet, je ogen met een zonnebril en je huid met zonnecrème. Smeer met zorg de lichaamsdelen in die tijdens het wandelen het meest aan de zon worden blootgesteld: gezicht, nek, oren, benen en armen. 

number_6

TREK NAAR DE FITNESSZAAL OM TE WANDELEN! 

Heb je er al aan gedacht om binnen te wandelen? Als het hele land kreunt onder een hittegolf is dat beslist geen gek idee! Je zult de airconditioning in de fitnesszaal beslist op prijs stellen en hoeft geen wandelsessie over te slaan. Dit is ook een ideale optie voor wie de gewoonte heeft om tijdens de lunchpauze te gaan wandelen. Bovendien kun je tijdens het wandelen naar een serie kijken of naar je favoriete muziek luisteren!

decathlon coach

Zegt het je wel iets, een personal trainer? Download gratis de Decathlon Coach-app. Hij begeleidt je op je loop- of wandelsessies en biedt trainingen op maat aan.

NAAR BOVEN