WANDELEN IN DE WINTER, HET KAN!

Is wandelen voor jou vooral een zomerse aangelegenheid? Wel, laat ons je er dan van overtuigen dat je ook in de winter kunt genieten van een fikse hike. Je ontdekt nieuwe mogelijkheden en beleeft de natuur op een ongeziene manier. 

number1

WANDELEN OP SNEEUWSCHOENEN

Sneeuwschoenen (ook wel 'sneeuwrackets' in de volksmond) bevestig je onder je gewone wandelschoenen. Ze zijn vooral handig als je op zachte poedersneeuw wandelt. Ze vergroten je raakvlak met de sneeuw, waardoor je minder diep wegzakt en ook voldoende afzetkracht hebt om vooruit te komen. De meeste sneeuwschoenen hebben ook klauwtjes vooraan, die zicht vastgrijpen in sneeuwhellingen en voor de nodige grip zorgen op ijzige stukken. Het grote voordeel van sneeuwschoenwandelen is dat het geschikt is voor iedereen, ongeacht je fysieke vormpeil. Zolang je je route maar goed voorbereidt! In heel wat grote skigebieden vind je tegenwoordig trouwens speciale hikingroutes die je met sneeuwschoenen kunt volgen.

number2

LANGLAUFEN

Wil je al glijdend een stevige tocht maken? Dat kan perfect, al langlaufend. Langlaufen kunnen we opdelen in 3 disciplines: Klassiek (of alternatief) langlaufen, waarbij je het geprepareerde spoor (de 'loipe') volgt om door te glijden! Skating-langlaufen, een wat intensievere, maar ook heel fijne variant. Bij deze langlaufstijl imiteer je die typerende schaatsersbeweging om vooruit te komen op hellingen. En als het naar beneden gaat, dan laat je je uiteraard gewoon glijden. En dan is er nog het toerskiën (of 'nordic cruising'), waarbij je de geprepareerde routes kunt laten voor wat ze zijn, om op zoek te gaan naar maagdelijk witte, onbetreden sneeuwvlaktes. Een aangepaste outfit is uiteraard wel een must. Vraag gerust na waar je in je buurt kunt langlaufen, ook op lage hoogte, en niet vergeten: goed opwarmen vooraf!

number3

TOERSKIËN

Het genot van een stevige wandeling gecombineerd met de kicks van glijden op de sneeuw, dat is toerskiën in een notendop!
Opgelet wel, een goede voorbereiding is onontbeerlijk, en je laat je best begeleiden door een gids. In een beklimming zorgen de stijgvellen onder je ski's ervoor dat je niet achteruit glijdt. En op de heel steile stukken kan je je ski's gewoon vastmaken aan je rugzak en te voet gaan.

Op deze manier hoef je de liften niet te nemen en kom je op ongerepte stukjes natuurpracht, waar je heerlijk kunt afdalen op kraakverse poedersneeuw! En als beginner hoef je je geen zorgen te maken: in heel wat skigebieden vind je afgebakende toerskiroutes langs de pistes. Vraag er gewoon even naar bij de toeristische dienst, en voorzie aangepaste uitrusting.  

Voor je die maagdelijk witte sneeuwvlaktes opzoekt, moet je even tijd maken om een aangepaste, comfortabele uitrusting te kiezen om veilig op pad te kunnen gaan. Je hebt op zijn minst waterdichte antislipschoenen nodig, handschoenen, een waterdichte jas en broek, en natuurlijk een warme muts. Want niet vergeten, 30 % van de lichaamswarmte gaat verloren langs het hoofd!

Vergeet ook niet om je te kleden volgens het principe van de 3 lagen. Zo ben je helemaal gewapend tegen de grillen van de winter! En weet dat je heel wat geprepareerde routes vindt die je probleemloos kunt volgen met aangepaste schoenen voor sneeuwtrekking.  

NAAR BOVEN