WANNEER BEN JE KLAAR OM TE SUPPEN?

Heb je idyllische plekjes gevonden voor je eerste suptochtje? Ren nog niet meteen naar je vertrekpunt om je board op te blazen, maar neem even de tijd om een blik te werpen op de checklist van Itiwit voor een tewaterlating zoals het hoort. Kijk eens of je alles kunt afvinken!

number_1

IK CHECK HET WEERBERICHT VOOR IK OP ZEE GA!

Als je tijdens je suptochtje niet wil bevriezen van de kou maar ook geen zonneslag wil riskeren, moet je absoluut nagaan wat voor weer je mag verwachten.
Informeer je voor je veiligheid ook over de uren van hoog en laag water en de windverwachting .

Kies de spullen die je mee wilt nemen op basis van de voorspelde omstandigheden en stop ze in een waterdichte bus of tas. Zorg ervoor dat je altijd een telefoon bij je hebt zodat je vrienden of familie op de hoogte kunt brengen mocht je een probleem hebben. Ga nooit verder dan 300 m van een schuilplaats zoals reglementair voorgeschreven.

number_2

IK KIES DE JUISTE OUTFIT OM TE GAAN SUPPEN

Het is frisjes of zelfs koud?

Draag een neopreen fullsuit,  neopreen laarsjes en neopreen handschoenen, en ook een kap als het echt koud is.

Een windjack kan nu heel goed van pas komen: neem het mee, je kunt het altijd nog in  een waterdichte tas stoppen als je het na een poosje stevig peddelen toch te warm zou krijgen.

Neem ook iets warms om te drinken en energierepen mee, want je lichaam verbruikt meer energie wanneer het koud is.

Er wordt warm weer voorspeld?

Draag een neopreen shortjohn. Die is gemakkelijk aan te trekken en erg licht zodat je hem amper voelt tijdens het peddelen!

Zoek ook alles bij elkaar om je goed te beschermen tegen de hitte en de zon: boardshort, rashguard, hoed met brede rand, zonnebril, zonnecrème en genoeg water.

number_3

IK ZORG ERVOOR DAT MIJN LICHAAM GOED OPGEWARMD IS VOOR IK BEGIN MET SUPPEN

Je moet je lichaam voorbereiden op de inspanning, zodat je het risico op letsels zo klein mogelijk houdt.

Voor suppen moet een optimale opwarming 10 tot 15 minuten duren en je bloedsomloop voorbereiden, net als de spieren die belast zullen worden eens je op het water zit. Je hebt een tocht van een hele of halve dag gepland? Besteed dan nog meer zorg aan je opwarming zodat je niet vroeger moet terugkeren dan voorzien…

luchtfoto-sup
number_4

IK LET OP DE STROMINGEN OP DE DOOR MIJ UITGEKOZEN PLEK

Voordat je je supboard te water laat, bekijk je een poosje aandachtig hoe het water aan de oppervlakte beweegt zodat je de toestand van de zee en de stromingen kunt nagaan. Die observatie ter plaatse bevestigt de informatie die je de avond voordien hebt gevonden in een gratis online getijdentabel: coëfficiënten, uren van hoog- en laagwater enz.

number_5

IK KIES EEN GOEDE PLEK UIT OM MIJN SUPBOARD TE WATER TE LATEN

Kies de meest toegankelijke plek uit om het water op te gaan: bij hoge golven kan het verstandiger zijn om bijvoorbeeld een drijvend ponton van een jachthaven uit te kiezen. Vermijd in elk geval bewaakte zwemzones waar erg veel mensen in het water zijn.

vrouw-sup-strand
number_6

IK START MIJN SUPTOCHT ALTIJD OP MIJN KNIEËN!

Alles in orde? Dan ben je klaar om te vertrekken! Leg je board evenwijdig met het ponton, houd je peddel in de hand en stap op het midden van je supboard. Houd je peddel loodrecht op de middenlijn van het board en ga rustig op je knieën zitten.
Peddel weg van het ponton (blijf nog steeds op je knieën zitten!) en pas wanneer je een eindje het water op bent, ga je met een vloeiende beweging rechtop staan in de basishouding om te suppen. Zorg ervoor dat je goed in evenwicht staat en begin dan te peddelen.

NAAR BOVEN