WANNEER MOET JE JE TRAILSCHOENEN VERVANGEN?

Om een goede schokdemping en grip te behouden bij het trailen, vraag je je misschien soms af wanneer je schoenen aan vervanging toe zijn. In dit artikel leggen we uit hoe je de staat van je trailschoenen kunt nagaan om te weten wanneer ze aan vervanging toe zijn. We geven je ook enkele tips mee om langer te genieten van je schoenen.

Dag van de wedstrijd
number_1

VOORUIT PLANNEN

Om ver te geraken moet je je energie verdelen, en hetzelfde geldt voor een paar schoenen. Probeer vooruit te plannen naar je volgende doelen, toekomstige wedstrijden en de vereiste training zodat je een schatting kunt maken van de kilometers die je bij elkaar zult lopen. Denk eraan om geen nieuwe schoenen te dragen op de dag van de wedstrijd, maar om ze vooraf tijdens je trainingen in te lopen. Daarentegen, om al hun technische eigenschappen te bewaren, mogen de schoenen op de dag van de wedstrijd ook niet te veel kilometers op de teller hebben staan

scherm applicatie decathlon coach
number_2

GEBRUIK EEN HORLOGE OF APP

Het is erg handig als je een applicatie of een horloge hebt die je afgelegde kilometers bijhoudt. Zo kan je de staat van je schoenen qua levensduur beter inschatten. We raden aan om de algemene staat van je schoenen te controleren na uiterlijk 800 kilometer omdat, zelfs als ze zijn ontworpen tot 1000 kilometer (bij Kalenji), de ondergrond, je tred, je gewicht, overbelasting of zelfs de temperatuur je schoenen sneller kunnen doen slijten. Bovendien kom je als gepassioneerde trailloper soms erg snel aan deze afstanden. Goed om weten: de levensduur in kilometer kan verschillen naargelang het model en het merk. Je moet dus je schoenen dus regelmatig en zorgvuldig controleren. 

Noppen van de schoenen XT7
number_3

DE STAAT VAN JE SCHOENEN CONTROLEREN

Het kan een detail lijken, maar het is belangrijk dat je schoenen goed gereinigd zijn om ze goed te kunnen controleren. Noppen: deze kunnen afgesleten raken door te lopen op asfalt. Ze bieden je dan minder grip dan in het begin. Vertrouw op je gevoel om de hechting van je schoenen te beoordelen en wacht zeker niet tot de noppen helemaal zijn afgesleten voordat je jezelf die vraag stelt. - Algemene slijtage: Let goed op de slijtage van de meshstof (ademende stof van de schoen), controleer of er nergens iets loskomt en bekijk de staat van de hiel. - Steun: kijk de veterogen na om te controleren dat ze niet te slap hangen en binnenkort zouden kunnen breken. - Schokdemping: plooien in de tussenzool zorgen niet noodzakelijk voor mindere schokdemping, dus vertrouw vooral op je gevoel om blessures te voorkomen. Het kan interessant zijn om een nieuw model te passen in de winkel en er even mee rond te stappen om te vergelijken. Als je bij deze checks opmerkt dat je schoenen versleten zijn, neem dan geen risico en vervang ze.

Weg en gras
number_4

DE LEVENSDUUR VAN JE SCHOENEN VERLENGEN

WE GEVEN JE ENKELE TIPS OM COMFORT TE VERENIGEN MET EEN OPTIMALE LEVENSDUUR VAN JE SCHOENEN.

Probeer zo weinig mogelijk op asfalt te stappen (om slijtage van de noppen te voorkomen), loop zoveel mogelijk op het gras langs de kant van de weg. Poets je schoenen handmatig met een zachte borstel en indien nodig met een sopje, en systematisch na ieder contact met zeewater. Steek ze niet in de wasmachine of de droogkast (dat is schadelijk voor de technische kenmerken) en laat ze niet drogen in de buurt van een warmtebron (radiator, haard, haardroger ...). Voorzie ongeveer 12 uur zodat ze goed kunnen drogen. Om je trailschoenen beter te laten drogen na gebruik kun je de veters openmaken, de tong naar buiten leggen, je binnenzool uit de schoen halen en er een krant of theezakjes in leggen om het vocht op te nemen en bovendien een aangename geur te geven. Stop je veters in het zakje in de tong zodat je niet blijft haken aan begroeiing terwijl je loopt (zo vermijd je ook dat ze loskomen en dat je je blesseert). Draag je schoenen enkel om te lopen, je kunt steeds je oude paar dragen als je naar de bakker gaat. Als je regelmatig aan traillopen doet, raden we je aan verschillende paren schoenen te hebben om af te wisselen tussen trainingen, naargelang het terrein, of zelfs tijdens dezelfde wedstrijd (bij ultra trail).   Je weet nu meer over de staat en slijtage van je trouwe schoeisel. We wensen je nog veel genot en veel mooie kilometers samen!

NAAR BOVEN