WAT IS HET NUT VAN MASSAGEROLLEN OM TE RECUPEREREN? 

Foam rollers, massagerollen, ... je hoort er alsmaar vaker over, maar ken je de voordelen van dit massage-accessoire en de correcte manier om het te gebruiken bij de recuperatie? Massagerollen zijn onmisbaar geworden voor de recuperatie na het sporten. Waarom en hoe gebruik je ze? We leggen het allemaal uit in dit artikel!

HET BELANG VAN MASSAGE OM TE RECUPEREN 

Recupereren is essentieel om als sporter vooruitgang te boeken. Het moet dus integraal deel uitmaken van je training en een gewoonte worden waarmee je lichaam kan herstellen en sterker kan worden. Een van de manieren om goed te recupereren is massage. Een massage om te recupereren van je inspanningen geeft je spieren de kans zich te ontspannen, waardoor ze minder stijf zullen zijn en terug soepeler worden. Het helpt ook bij het herstel van de kleine scheurtjes in de spieren als gevolg van de inspanning omdat het de bloedsomloop stimuleert en de afvoer van toxines bevordert.

Allemaal om beter te recupereren! Dat is nog niet alles, naargelang de plaats en de manier van masseren kan het ook pezen versoepelen, helpen bij de zuurstofopname in het bloed en een pijnstillend effect hebben waardoor je minder pijn waarneemt. We weten allemaal dat jezelf masseren geen eenvoudige taak is. De massagerol komt hierbij goed van pas. Het is het ideale accessoire om jezelf te masseren, een onmisbaar hulpmiddel om beter te recupereren!

massageroller

WAT IS EEN MASSAGEROL  

Een massagerol, of foam roller in het Engels, is een rol met hard of zacht schuim waarmee je je spieren diepgaand kunt masseren dankzij het gewicht van je lichaam. Je kan de massagerol bijvoorbeeld onderaan je rug gebruiken en de rol in de lengte heen-en-weer bewegen. Je doet hetzelfde als je je kuiten, dijen of billen wilt masseren: je plaatst de rol op de zone om te masseren en laat hem rollen. Door het gewicht van je lichaam zal je druk uitoefenen op je spieren en zal de massage de spieren diepgaand ontspannen. Aarzel niet om zacht te beginnen en geleidelijk aan meer druk te zetten. Als je een gespannen zone voelt, een punt waar het meer pijn doet (ook wel trigger punt genoemd), geef dit punt dan extra aandacht

DE VERSCHILLENDE SOORTEN MASSAGEROLLEN 

Er bestaan massagerollen in verschillende lengtes en diameters, die harder of zachter zijn naargelang ieders behoefte:    - Voor een zachte massage gebruik je een foam roller met glad en comfortabel schuim.

- Voor een meer intense massage gebruik je een massagerol met hard en geprofileerd schuim.

- Voor een nog efficiëntere massage moet je opteren voor de elektronische massagerol. Dankzij de vibraties kun je je spieren nog meer ontspannen met een minimum aan inspanningen.

- Als je op zoek bent naar een product dat je overal met je kan meenemen, bestaan er ook handige kleine massagerollen.

HOE GEBRUIK JE EEN MASSAGEROL 

Eens je een foam roller in je handen hebt, is het misschien niet meteen duidelijk hoe je hem moet gebruiken. Hier zijn enkele tips om je te helpen bij het masseren:    

- Maak heen-en-weerbewegingen om hem te laten rollen over het lichaamsdeel dat je wilt masseren (rug, dijen, kuiten ...).    

- Gebruik de massagerol wanneer je op de grond of op een tafel ligt.    

- Om zo efficiënt mogelijk te masseren, wordt aangeraden om per spiergroep 5 minuten te masseren.  

Charlotte-Aptonia

Charlotte

Sport is mijn passie. Eerst heb ik lange tijd gedanst, om vervolgens kennis te maken met triatlon, dat intussen een verslaving is geworden, al sinds mijn allereerste wedstrijd! Als triatlete op de sprintafstand en de Olympische afstand hou ik van de variatie die deze sport biedt, zowel op sportief vlak als wat betreft de omgevingen die je doorkruist. Triatlon geeft me altijd mooie uitdagingen om naartoe te werken en ik beleef er telkens enorm veel plezier aan!

NAAR BOVEN