WAT KAN JE DOEN TEGEN KRAMPEN?

Statistisch gezien heeft de meerderheid van alle lopers er wel eens last van. Krampen kunnen je vooropgestelde doelen in no-time in het water doen vallen. Kunnen ze vooraf vermeden worden? Je vindt het antwoord hier ...

number_1

DEFINITIE

Een kramp is het gevolg van de samentrekking van een spier. Ze komen meestal spontaan en ongewild op, en kunnen enkele seconden tot minuten duren. 

Over het algemeen komen krampen vooral vaak voor in de spieren van je onderste ledematen, je benen. Ze duiken plotseling en redelijk brutaal op, en verdwijnen dan weer zonder enige nawerking.

Belangrijk: er bestaan verschillende soorten krampen: para-fysiologische (gevolg van een te intense of te zware oefening), idiopathische (zonder oorzaak, vaak 's nachts) en symptomathische (gevolg van een ziekte).

foto-crampes
number_2

OORZAKEN

Volgens Athlé.fr zijn de vaakst voorkomende oorzaken:

- Overmatige spiervermoeidheid die tot stand komt door een slechte voorbereiding op de gevraagde inspanning (involdoende training of opwarming, te weinig recuperatie of overtraining).

- Vermoeidheid door een bepaalde afwijking aan de voet, knie of heup.

- Dehydratatie en een gebrek aan minerale zouten.

- Een staat van algemene vermoeidheid.

number_3

SYMPTOMEN

Het plotse opduiken en de intensiteit van de pijnscheut laten meestal weinig aan de verbeelding over. Maar toch, dit zijn de meest voorkomende symptomen:

- Kleine pijntjes aan één of meerdere spieren.

- Het samentrekken van je spieren door middel van aanraking.

- Een apart gevoel na het stretchen van de spieren.

- Het onmiddellijk stoppen van de pijn wanneer de spier niet meer wordt aangesproken.

number_4

PREVENTIE

Een goede hydratatie speelt een belangrijke rol in het voorkomen van krampen in de spieren. Het is zeer belangrijk om voldoende te drinken (ook als je geen dorst hebt) bij trainingen en wedstrijden (zeker bij loopsessies van meer dan een uur). Enkele slokken water om de 20 minuten zijn meestal al voldoende. 

Let ook goed op je eten. Als je te zuur eet, zullen krampen sneller opspelen. Daarnaast is het voor lopers die regelmatig hun spieren belasten zeer aan te raden om af en toe een bloedtest te laten uitvoeren, om te voorkomen dat krampen ontstaan door tekortkomingen in je bloed.

 

Deze factoren kunnen je helpen krampen te voorkomen:

- Een goede nachtrust (slaap voldoende)
- Een aangepaste opwarming voor de komende inspanning

Regelmatig stretchen zorgt ervoor dat je spieren elastischer worden. Let wel op dat je niet overdreven veel en intens stretcht voor en na een stevige inspanning.

 

Bronnen :

http://sante-medecine.commentcamarche.net/
www.athle.fr
revmed.ch

NAAR BOVEN