logo inesis wit png

WELKE SPELVORMEN BIJ HET GOLFEN? 

1-tegen-1 of in team, golfen kun je op heel wat verschillende manieren zodat het nooit saai wordt! Stroke Play, Match Play, Foursome, ... Zeggen deze termen je helemaal niets? Ontdek de regels en daag je vrienden uit voor een wedstrijdje op de green.

Golf heeft het imago een individuele sport te zijn waarin elke slag telt. Voor klassieke wedstrijden gaat die redenering wel op maar wist je dat er ook heel wat officiële en officieuze varianten bestaan om de golfbaan af te leggen?

NETTO SCORE VS. BRUTO SCORE

In dit artikel maken we het onderscheid tussen de netto score en de bruto score. De 'bruto' score komt overeen met het aantal gespeelde slagen. Om de 'netto' score te berekenen, trek je de handicap af van de bruto score. Een speler met een handicap van 36 die in Stroke Play een baan van 108 slagen afwerkt, heeft netto 72 slagen gespeeld, met andere woorden zijn netto par. Als je niet alle regels kent om de punten uit je hoofd te tellen, kun je je geheugen opfrissen met ons volgende advies.

DE KLASSIEKE SPELVORMEN

Stroke Play, Stableford en Match Play zijn de drie varianten die door de golffederaties erkend worden en dan ook het meest worden gespeeld.

Stableford

Het Stableford-systeem is een variant waarbij punten worden behaald in functie van het aantal gespeelde slagen ten opzichte van de par van elke hole. De winnaar is de speler met het hoogste aantal netto punten aan het einde van de wedstrijd.

 

HOE TEL IK HET AANTAL PUNTEN

Om je netto score te berekenen, pas je de par van elke hole aan in functie van je handicap. Je golfclub geeft je aan het begin van de wedstrijd een scorekaart die aan je handicap is aangepast.

Bijvoorbeeld: Op een hole met par 4 en een speler met 1 gegeven slag. 6 gespeelde slagen = 1 punt, 5 slagen = 2 punten, 4 slagen = 3 punten, ...

STROKE PLAY

Alle gespeelde slagen tussen de afslag bij hole 1 en de final putt bij hole 18 worden geteld. De winnaar is de speler met het minst aantal slagen. Deze formule kan in team gespeeld worden. In dat geval wint het team met de minst aantal slagen.

MATCH PLAY

Een rechtstreeks duel per hole tussen de twee afzonderlijke spelers of twee teams.
De speler met het minst aantal slagen wint de hole en scoort 1 punt.

Hij heeft dus een slag voorsprong (1-0) en is '1 up'. Als hij de tweede hole binnenhaalt, is hij '2 up'. Als hij de derde verliest, gaat hij terug naar '1 up' ...
Indien de twee spelers de hole met hetzelfde aantal slagen afronden, scoort geen van beide een punt en blijft de score onveranderd tot de volgende hole.
Als de 18 holes afgerond zijn en de stand gelijk is, wordt er een zogenaamde 'sudden death' gespeeld: de eerste speler die een punt scoort, wint de match.

Als je deze variant met twee teams speelt, tel je de gescoorde punten in elk duel op om het winnende team te kennen.

ORIGINELE SPELVORMEN

Als je tijdens zomer vooral wilt golfen om je te ontspannen en je vrienden uit te dagen, zijn er heel wat originele spelvormen om eens out of the box denken.

Alle hieronder vermelde spelvormen zijn nog leuker als je twee tegen twee speelt. Je kunt spelen in Stroke Play (het team met het minst aantal slagen na 18 holes wint) of in Match Play (het team dat de meeste holes heeft binnengehaald wint).

CHAPMAN

Deze spelvorm is afgeleid van de Greensome. De twee spelers beginnen allebei aan de afslag. Bij de tweede slag speelt speler A met de bal van speler B en omgekeerd. Vanaf de derde slag wordt de beste van de twee ballen gekozen. Vervolgens spelen A en B afwisselend verder met die bal.

GREENSOME

Deze spelvorm lijkt erg op Foursome. De twee spelers beginnen allebei aan de afslag. Vervolgens kiezen ze de beste van de twee ballen waar ze vervolgens afwisselend de hole mee zullen uitspelen.

SCRAMBLE

De twee spelers van elk team spelen hun eerste bal vanaf de afslag. Bij elke slag kiest het team de beste bal en de spelers gaan vervolgens vanaf die plek verder.

FOURSOME

Elk team van twee spelers beschikt slechts over een bal waar ze beurtelings mee spelen. De ene speler slaat af bij de even holes en de andere bij de oneven holes.
Bijvoorbeeld : Speler A slaat af bij hole 1, speler B speelt de tweede hole, speler A speelt de derde hole, ...

DE (ECHT) ORIGINELE SPELVORMEN

TAKE OFF

In Match Play mag de winnaar van de hole een club kiezen uit de tas van zijn tegenstander. Als die speler de tweede hole wint, kan hij zijn club terugvragen of kan hij er een kiezen uit de tas van zijn tegenstander. Niet zo simpel als je het ons vraagt!

TOUWTJESWEDSTRIJD

Voor de afslag krijgt elke speler een stuk touw mee met de helft van zijn handicap in meters (bijv. 10 m bij handicap 20). Dat touw mag hij op elk moment tijdens de wedstrijd gebruiken.
Met het touw kan hij de bal verplaatsen zonder hem te spelen. Handig om een te korte putt te putten of je uit een bunker te halen! Telkens het touw ingezet wordt, moet de gebruikte lengte afgeknipt worden.
In Match Play is dit een zeer strategische spelvariant, ongeacht je handicap!

NAAR BOVEN