WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN JOGGEN?

Joggen saai? Verre van. In dit artikel maken we komaf met de clichés over lopen. Naast het feit dat je toch even je luie zetel uitkomt of een stukje chocolade kunt binnenspelen zonder je schuldig te voelen, gaat het er bij joggen ook om innerlijke rust te vinden, je goed te voelen in je lichaam.

Daar is het de ideale sport voor, door enkele eenvoudige, maar vitale deugden voor je organisme te combineren. We hebben ongetwijfeld allemaal weleens een excuus gezocht om de loopschoenen in de kast te laten. Wel, na dit artikel zal de zin om te lopen groter zijn dan ooit.

man running Decathlon
number_1

EEN GEZONDE GEEST ...

Niets is zo natuurlijk als even je hoofd vrijmaken en alle stress verjagen. Maar hoe verdrijf je negatieve gedachten op een actieve manier? Welke sport is er ideaal om fris in het kopje te blijven?

Op die vraag bestaan ongetwijfeld meerdere antwoorden, maar joggen lijkt me toch het meest op zijn plaats hier. Met een vrije en heldere geest bekijk je het leven door een roze bril! Lopen kan je dat gevoel van vrijheid, lichtvoetigheid en trots geven, en je doet nog aan lichaamsbeweging ook.

Even een frisse neus halen is heilzaam op tal van vlakken: je dagelijkse beslommeringen even opzij zetten om je ten volle te focussen op loopplezier, het is en blijft een niet te verwaarlozen troef.

number_2

... IN EEN GEZOND LICHAAM

Eet je al eens graag een stukje chocolade of ander snoep, dan is het geen slecht idee en zelfs een must om zorg te dragen voor je lichaam. En dan heb ik het over alle aspecten van je lichaam (spieren, ademhaling, hart en figuur), de dingen die ervoor zorgen dat je je beter in je vel voelt.

Door 1 tot 3 keer per week te joggen kom je al heel ver. De fysieke inspanning die je daarbij levert, is heilzaam voor je lichaam. Door regelmatig te bewegen, geef je je lichaam de kans om weer helemaal te herstellen.

Een duurzame lichamelijke gezondheid hangt af van de frequentie waarmee je sport. Zo is het beter om het hele jaar door 1 keer per week te lopen dan een paar weken aan een stuk 4 keer per week. Dat klinkt logisch, maar niet iedereen doet het.

 

number_3

GELEIDELIJK JE SPIEREN OPBOUWEN 

Houd jij ook wel van spinazie, zoals dat tekenfilmfiguurtje dat we allemaal wel kennen? Ik hoor het je al zeggen: "Wat heeft dat ermee te maken"?

Je herinnert je ongetwijfeld wel die beelden van rollende spierballen na het eten van een blikje van deze groene groente. Oké, joggen mag dan niet hetzelfde effect hebben, het zorgt er wel voor dat je je spieren op een lichte manier traint en opbouwt.

Je spreekt immers verschillende spieren aan: de dijen (quadriceps, hamstraings) en de kuiten. En ook je bovenlichaam vaart er wel bij: door je looptred ontwikkel je ook je buik- en rugspieren.

man vrouw running Decathlon
number_4

JE GEWICHT ONDER CONTROLE HOUDEN

Ben je op zoek naar een sport om slank te blijven, dan is joggen de keuze bij uitstek! Gedaan met die hardnekkige vetkussentjes, sinaasappelhuid en love handles. Deze sport is het perfecte wapen voor een duurzaam strakke lijn (en lopen is echt genieten, geloof me). Wist je dat je bij een run van een halfuur gemiddeld 300 calorieën verbrandt (afhankelijk van je gewicht en geslacht)?

Het is ook echt niet nodig om je eetgewoonten radicaal om te gooien om die paar kilootjes te veel kwijt te raken. Evenwichtig eten - zonder jezelf al te veel te ontzeggen - een aangepaste outfit en regelmaat, dat is het winnende trio voor een mooi figuur!

Word je toch stilaan wat neerslachtig van die droge boontjes op je bord? Wij ook! Beter is om regelmatig een toertje te joggen, en dan is een spartaans dieet heus niet meer nodig om op je gewicht te blijven.

ener sur une sortie jog' pour que vous preniez conscience que la fréquence sera la clé du maintien du poids souhaité.

number_5

JE FYSIEKE GEZONDHEID VERBETEREN

Zwakke botten, risico op kanker, suikerziekte, slapeloosheid, hart- en vaatziekten... het is om depressief van te worden. Het leven heeft zoveel geneugten, en toch lijkt het dat we almaar banger worden om ons eraan te goed te doen. Maar wat is nu de link met joggen? Deze sport is het ideale wapen tegen alle gezondheidsproblemen die we hierboven opsommen.

Ik wil toch ook nog eens benadrukken dat op joggen geen leeftijd staat, zolang je je maar goed in je vel voelt en je regelmatig een medische check-up laat doen!

Door je hele leven lang fysiek actief te blijven, voel je je op elke leeftijd fit en gezond en hoef je de tand des tijds echt niet te vrezen. Sporten met mate komt je gezondheid ten bate!

 

Zorg dragen voor je lichaam door te sporten, het is een reflex die we allemaal zouden moeten inbouwen in ons dagelijks leven. Vooral joggen draagt enorm bij tot een sterke mentale en fysieke gezondheid. Onthoud vooral één ding: bij joggen gaat het erom te herbronnen, te genieten, energie te tanken en even enkel aan jezelf te denken... 
NAAR BOVEN