WELK SPEL SPELEN WE VANDAAG ?

Spel-inspiratie voor op kamp ! 
OP KAMP ONZE LEUKSTE BUITENSPELEN

BLAASPIJPENGEVECHT 

Geschikt voor tieners 

INLEIDING
Het doel van het spel is een zo hoog mogelijke toren maken met verworven materiaal! 

SPELMATERIAAL 
Een blaaspijp = Een PVC-buis (liefst met een kleine diameter) , van ongeveer een halve meter lang. Je maakt een velletje crêpepapier of knutselpapier nat in je mond of in wa water. Waarna je het bevestigt aan het uiteinde van de PVC-buis. Hierna blaas je eens heel hard door de buis, en het propje wordt een vliegend projectiel. 
 

SPELVOORBEREIDING
Verdeel de groep in 2 of meerdere ploegen zodat er 5 à 6 man in 1 ploeg zit. 
* Geef elke speler een blaaspijp en een levenskaartje (in de kleur van zijn groep). 
* Geef elke groep een wc-rol en een vlag (in de kleur van zijn groep).
* Elke groep verstopt zijn vlag ergens in het bos (op een vrij zichtbare plaats, die vlag markeert het kamp) 
* Baken het centrale punt af zodat iedereen weet hoe groot het centrale punt juist is.
* Het spel begint zodra er gefloten wordt.
 

 

Scoutskamp

SPELVERLOOP 

De kampen zijn gemaakt? De vlaggen zijn verstopt? The game is on!
De twee teams nemen het op tegen elkaar en proberen elkaar af te schieten ( met een blaaspijp). 
Wie eraan is, geeft zijn levenskaartje af aan de schutter en moet nu opnieuw een levenskaartje gaan halen, bij het 'centrale punt' alwaar de leiding zit.

De schutter gaat met het net verworven levenskaartje ook naar het centrale punt waar hij/zij in ruil voor het kaartje een opdracht krijgt.
De opdracht moet niet meteen worden vervuld, men kan levenskaartjes opsparen. Vervult de schutter toch meteen een opdracht, mag hij/zij een nummer kiezen. Hierop krijgt hij/zij een bouwvoorwerp, dat overeenkomt met het gekozen nummer. De groepen hebben in het centrale punt een eigen depot waar om bouwmateriaal in te verzamelen.

Terwijl de strijd volop aan de gang is en tal van opdrachten worden uitgevoerd moeten slinkse spelers gebruik maken van de chaos en op zoek gaan naar de vlag van de tegenstanders. Lukt het hen een vlag te pakken zonder ontdekt en afgeschoten te worden? 

Op het einde van het spel maken de teams elk hun eigen - zo hoog mogelijke - toren.
Elk lid van elke groep mag 1 X vanop een afstand schieten met met een blaaspijp naar een toren, in de hoop dat die omvalt. 
De groep wie erin geslaagd is de verstopte vlag van het andere team in beslag te nemen en mee te nemen naar hun kamp zonder afgeschoten te worden, krijgt nog een extra ronde cadeau met de blaaspijp. Wie op het einde de hoogste toren heeft, wint het spel!
 

Scoutskamp

NEW YORK IS BURNING

Nachtspel voor de oudste groepen 

INLEIDING 
We zijn 11 september 2001, Terroristen zetten het meest bekende stukje van van New York in rep en roer door een ongeziene aanval op het World Trade Center. Na New York hebben de terroristen het gemunt op andere wereldsteden. Om de wereldvrede te bewaren wil president George Bush Jr. De terroristen tegenhouden met een heus actieplan, slaagt hij in zijn opzet of maakt hij er een soepje van?   

SPELMATERIAAL 
- Walkie Talkies 
- Plakband 
- Zak-of hoofdlampen 
- Breeklichtjes (fluorescerend staafje dat vissers 's nachts gebruiken, dit geeft veel licht en kan je vanop een verre afstand zien)
- Donkere kledij 

SPELVOORBEREIDING
Dit is een nachtelijk sluipspel! Je speelt dit spel best op een open ruimte, omringt door bos. Je verdeelt je groep in 2 ploegen. In ploeg A zit President Bush jr. samen met de leden van de CIA. President Bush jr. bezit 1 walkie talkie, verder niks. Zijn CIA-agenten bezitten enkel  een zaklamp. In ploeg B zit Osama Bin Laden en leden van Al Qaida. Osama bezit 1 walkie talkie, 1 rol plakband, een dozijn vislichtjes en 1 zaklamp. Al Qaida heeft niks, zeker geen zaklamp. 
Met je hele groep duid je een 6-tal (of meer) wereldsteden aan zoals New York, Londen, Madrid, Parijs, Berlijn en Tokio. Die worden gespeeld door een boom,  een struik,..  laat je verbeelding werken. Die plaatsen mogen gerust op een ruime afstand van elkaar liggen, 500m of verder is niet overdreven.
Dat maakt het spel niet moeilijker, alleen maar spannender.

Scoutskamp

SPELVERLOOP

Het spel begint op een afgesproken plaats. Vanaf dit punt krijgen Osama & co vijf min. de tijd om te verdwijnen. Hierna mogen Bush & co hun klopjacht beginnen. Het is de bedoeling dat Osama alle (of aantal naar keuze) steden tracht te bombarderen. Dit door middel van een vislichtje op de boom of struik te plakken. Na iedere aanval laat Osama via de walkie talkie de stand van zaken weten aan Bush door  "NY is Burning" of "Londen is down" door te spelen.

Enkel Osama mag contact opnemen met Bush, niet andersom. Osama mag hier niet mee valsspelen, bijvoorbeeld op Madrid aanvallen en zeggen dat Londen het slachtoffer is. Zo zou hij Bush vele malen het verkeerde pad opsturen. Daarom is aangeraden dat Osama onmiddellijk de aanslag meldt. De ploeg van Bush moet ook een kans krijgen om Osama & co  zo snel mogelijk te lokaliseren en te arresteren,  anders word het nogal saai voor Bush & co.

Let op: waar beide groepen zich ook moge begeven, ze mogen zich NOOIT opsplitsen, dit om vals spelen tegen te gaan en de duur van het spel niet te verkorten. Het is ook aangeraden dat de spelers zo weinig mogelijk hun zaklampen gebruiken, want vanaf het moment dat ploeg B gelokaliseerd wordt, zal het spel niet meer lang duren. Als speler maakt dit het spel enorm spannend (je ogen geraken natuurlijk ook aan het donker gewend). Dit geeft zelfs een extra dimensie aan het sluipen want je raakt gefixeerd op alles, adem, de andere groep, een flits van een zaklamp die je in de verte zag, etc. Adrenaline verzekerd!!
 

VARIATIES
Als het spel te lang duurt, kan je natuurlijk de ploegen wel laten opsplitsen. -Verkleden naar je rol -een max tijd op het spel zetten.

OPMERKING
Dit is meer een spel voor oudere afdelingen zoals jonggivers, givers, keti's en aspiranten, want het is belangrijk dat de spelers zich aan de spelregels houden. Walkie talkies zijn echt wel nodig, dit geeft gewoon die extra toets aan het spel. Je hebt echt wel een grote ruimte nodig voor dit spel en natuurlijk ook veel herkenningspunten zodat je weet waar je zit.

Chiro kamp
Ambassadeurs Brent Leyten en Robbe Van Gool zijn beste vrienden die elkaar leerden kennen in de Chiro.Vandaag werken ze alletwee op de bergsportafdeling van Decathlon Turnhout 
NAAR BOVEN