WELKE SPORT IS GOED ALS JE LAST HEBT VAN JE KNIEËN?

Denk je dat je niet kunt sporten omdat je last hebt van je knieën? Of komt je kniepijn na elke break even hard weer terug? Wij leggen je uit waarom en wat je hieraan kunt doen.

WAAROM HEB JE LAST VAN JE KNIEËN?

Vooraleer je de sport vindt die je weer gelukkig zal maken (pssst...wandelen natuurlijk), moet je de oorzaak van je kniepijn achterhalen:

SCHOKKEN: 

Schokken zijn onvermijdelijk bij heel wat sporten, waaronder hardlopen, atletiek, voetbal en dans. Herhaalde schokken veroorzaken vroegtijdige slijtage van je botten en van de pezen die de botten met elkaar verbinden, waardoor die over elkaar gaan schuren... Gelukkig is wandelen niet belastend voor de knieën! Integendeel zelfs: het is een heel complete sport!

OVERTRAINING: 

Als je te vaak en te snel traint, krijgen je spieren onvoldoende tijd om te herstellen, omdat je ze opnieuw belast nog voor ze van wat rust hebben kunnen genieten. Baptiste Gicquel, podoloog, benadrukt het aanpassingsvermogen van je lichaam. "Je moet rustig beginnen, om zo die aanpassingsdrempel te verhogen. Je pezen zullen dan, net zoals je botten en spieren, juist sterker worden. Gedaan met peesontstekingen!"

EEN VERKEERDE BEWEGING: 

Verkeerd bewegen kan ook de oorzaak zijn van pijnlijke knieën. Een pronerende hardloper draait zijn knieën iets naar binnen. Als andere spieren die beweging compenseren, kunnen ze overbelast raken en pijn gaan doen. Als je last hebt van die beweging, raadpleeg je best een specialist die kan zeggen waar het probleem zit en je oplossingen kan aanbieden om de pijn te verlichten en eventuele blessures te voorkomen.

STILZITTEN: 

Een sedentaire levensstijl leidt al snel tot een verlies van spiermassa, het komt er dus op aan die gevolgen te voorkomen. Wie stil zit omdat hij of zij last heeft van artrose, raadt Baptiste, onze podoloog, sterk aan om "actief te blijven, want niet bewegen houdt de ziekte in stand". De beste manier om je spieren geleidelijk aan weer op te bouwen is door actiever te leven en regelmatig te bewegen. Heb je wat motivatie nodig?

NEWFEEL collectie

WANDELEN OM SCHOKKEN TE BEPERKEN

Als je wandelt, houd je altijd één voet op de grond. Ben je een fan van hardlopen, rugby, tennis? Je zal snel merken dat je bij wandelen veel minder schokken ervaart. Bij wandelen draag je 1,5 keer* je lichaamsgewicht, bij hardlopen is dat 5 tot 8 keer je gewicht (afhankelijk van je snelheid)!

*Als je niet juist wandelt, gaat het niet om 1,5 keer je lichaamsgewicht maar eerder 2 keer, wat dus al een stuk belastender is... Daarom is het zo belangrijk dat je de juiste uitrusting kiest.

Nordic walking, wandelen met stokken dus, is nog beter voor je knieën, die zo 30 tot 35% minder belast worden. "Als je dan ook nog eens wat hellingen neemt, is dat mooi meegenomen!" zegt Baptiste.

De Franstalige Facebookgroepen "Newfeel Marche Sportive" (Newfeel Sportief Wandelen) en "Newfeel Marche Nordique" (Newfeel Nordic Walking) worden door de sporters zelf in stand gehouden. Gezelligheid, saamhorigheid en vriendelijkheid zijn hier de orde van de dag, en verschillende berichten tonen hoe de schoonheid van het landschap kan motiveren om te gaan wandelen, zelfs als je nog volop in herstel bent. Ga zeker eens kijken!

ANDERE VOORDELEN VAN WANDELEN

Sportief wandelen is meer dan alleen minder schokken. Bij deze sport werk je op een lage intensiteit aan je ademhalingsvermogen, waardoor je geleidelijk je longcapaciteit en je uithoudingsvermogen vergroot.

De sport verbetert ook je evenwicht en je coördinatie, omdat je naast je benen ook je armen gebruikt om vooruit te komen.

Ten slotte voel je bij sportief wandelen dat je door juist te bewegen vooruitgang boekt en sneller gaat wandelen. Het gaat dan vooral aan het afrollen van de voet: je voet neerzetten, van hiel naar teen bewegen, en dan afduwen. Dat is gewoon heel leuk om te doen!

NAAR BOVEN