WELKE UITRUSTING HEB JE NODIG VOOR EEN TRAILRUN?

Trailrunnen, dat is lopen in de natuur, meestal met niveauverschillen, over lange afstanden en in alle vrijheid. Een steeds populairdere sport waarvoor je, naast een basis loopuitrusting, ook een aantal specifieke materialen nodig hebt, afhankelijk van de ondergrond waarop je loopt en je ervaring. Hieronder lijsten we een aantal essentiële benodigdheden op.

ONMISBAAR

SPECIFIEKE SCHOENEN

Net als bij lopen op de weg heb je schoenen nodig die aangepast zijn aan je ervaring, voor je je op trails waagt. Ook al gaan bepaalde routes het grootste deel over brede wegen zonder echte technische moeilijkheden, toch komen specifieke schoenen van pas zodra het terrein wat ingewikkelder wordt. Trailschoenen verschillen van klassieke schoenen doordat ze veel meer grip hebben op de grond, dankzij de noppen op de zool. Een trailschoen is steviger en beschikt eveneens over een steenslagbeschermer die je tenen onderweg beschermt. Er bestaan talloze modellen, in functie van je ervaring (vochtig terrein, bergachtig, gemengd, …), je lichaamsbouw, je looptechniek of je ambities (competitie, hobby, …). Tip: test je toekomstige paar uit in plaats van gewoon de schoenen te kiezen die je vriend je aanraadt. Er zijn weinig slechte schoenen op de markt, maar geen enkele schoen past voor iedereen. 

sac hydratation

EEN DRINKRUGZAK

Bij elke inspanning die langer dan een uur duurt, moet je drinken: 10 tot 15 ml elke 15 minuten, afhankelijk van de temperatuur en de intensiteit. Een trailrun duurt al snel langer dan een uur. Vocht meenemen is dus nodig. Een heupgordel of een plat flesje aan je pols kan volstaan bij een inspanning die net iets langer dan een uurtje duurt. In alle andere gevallen is een drinkrugzak beter. Daarin kun je makkelijk 1 tot 2,5 liter kwijt, zelfs meer in bepaalde gevallen. Ofwel via flessen in de zakken vooraan, ofwel via een voorraad op de rug. Of beide. Er bestaan drinkrugzakken in alle maten, met plaats voor enkele energierepen of -gel, je telefoon, je watervoorraad, en, zoals vaak vereist bij competitie, een reddingsdeken en een fluitje. Maar ook, bij de grotere modellen, ruimte voor de spullen die je nodig hebt om ergens te overnachten. 

AANGEPASTE KLEDING

Er bestaat niet zoiets als een ideale uitrusting om te gaan trailrunnen, maar wel kleren die aangepast zijn aan je ervaring. Toch zijn er een aantal dingen die je moet vermijden. Test je materiaal dus voor je vertrekt, zodat je geen last hebt van schurende kleren die je inspanning tijdens de tocht tenietdoen. Je kleren moeten goed zitten, want het minste oncomfortabele gevoel kan na een aantal kilometers zo vervelend worden dat je niet meer vooruitkomt. Je kleding moet ook praktisch zijn, met zakken, en je moet ermee langs hoge en stekelige planten kunnen. In de loop van je run kan het weer ook veranderen. Anticipeer daarop door de juiste uitrusting (jasje, buff, tweede laagje, …), maar neem geen materiaal mee dat je niet nodig hebt. 

MEENEMEN VOLGENS JE ERVARING

EEN SMARTWATCH

Een smartwatch met gps kan nuttig zijn voor een trail. Zeker als je kiest voor een ‘avontuurlijk’ model, hoewel die vaak in het duurdere gamma zitten. Naast alle informatie over het aantal afgelegde kilometers of je tempo kun je met een smartwatch met gps altijd je weg terugvinden, wat er ook gebeurt. Dat doe je door een route te volgen die je van tevoren hebt gedownload, door terug te keren naar je vertrekpunt via de kortste weg of door gewoon om te keren. Tegenwoordig zijn bepaalde horloges echte gps’en waarmee je je parcours en je vooruitgang rechtstreeks op een gedetailleerde kaart op het scherm kunt zien. Handig als je in een onbekend gebied bent. Deze horloges onderscheiden zich ook door een sterkere autonomie en opties specifiek voor lopen in de bergen. 

baton de marche

STOKKEN

Wie trail zegt, zegt niet noodzakelijk trailstokken. En toch kunnen ze prima van pas komen op hellend terrein, zoals trails in de bergen, of tijdens lange afstanden. Omdat je twee extra steunpunten hebt, kun je beter de last verdelen. Dat betekent na een aantal kilometers een aanzienlijk verschil. De bovenkant van je lichaam wordt ook meer ingezet, waardoor je benen wat worden ontlast. Bij bepaalde afdalingen bieden ze bovendien meer stabiliteit en dus veiligheid. Om trailstokken te gebruiken heb je wel wat training nodig. Voor meer gemak kies je beter voor plooibare stokken: die stop je in je rugzak als je ze niet nodig hebt. 

EEN HOOFDLAMP

Volgens het seizoen en de duur van de inspanning kan het gebeuren dat je ’s nachts nog met een trail bezig bent, een niet te missen avontuur. Een hoofdlamp is dan essentieel in je rugzak. Ook hier zijn er evenveel modellen als toepassingen. Let vooral op de lichtintensiteit van je lamp, maar ook op de autonomie ervan. Een praktisch pluspunt: bepaalde modellen passen automatisch hun intensiteit aan in functie van het waargenomen licht.

NAAR BOVEN