WELKE VORM VAN FITNESS VOOR WELK DOEL? 

Omdat er verschillende (zeer) goede redenen zijn om te gaan sporten en vooral om aan cardiofitness te doen, doen wij hier alles uit de doeken over deze zeer gevarieerde discipline. Wat je ook wilt, je vindt het hier!

fitness_motivation_perte_poids
number1_decathlon

VOOR EEN MOOIER LICHAAM

Je wilt enkele kilo's verliezen? Je wilt een strakker lichaam? Deze twee doelstellingen gaan perfect samen en Stéphane Guéry, fitnesscoach, legt ons uit welk pad je moet volgen en welke vorm van fitness geschikt is voor deze uitdaging. “Zo'n 70% van de mensen die aan cardiofitness doen, doen dit om af te vallen. En dat is maar goed ook, want deze discipline is daar uitermate geschikt voor."

Als je overgewicht hebt, kan je bijvoorbeeld beginnen met indoor cycling. "Deze sport belast de gewrichten niet, en vraagt een flink energieverbruik," zegt de coach. "Een ideale optie voor beginners!" Daarna zijn er, naar jouw niveau en mogelijkheden, nog talrijke andere disciplines mogelijk: body attack, cardio fit, krachttraining, circuit training, zumba, body sculpt... “

Er bestaan verschillende lesniveaus en beginnende sporters kunnen gemakkelijk proeven van de voordelen van al deze verschillende disciplines. De voordelen verschillen van soort tot soort; sommige zullen al snel je hartslag opvoeren, terwijl andere je lichaam sneller afslanken. Het leuke is dat ze elkaar ook allemaal aanvullen! ” Aarzel dus niet om de verschillende sporten uit te proberen, zo vind je vanzelf het schoentje dat je past!

fitness_cardio_sport_domyos
number2

VOOR MEER AFWISSELING 

Je doet al aan sport en je wilt wel eens iets anders proberen? Ook dan niets dan voordelen met cardiofitness, voor je hart en voor je spieren! "Het is altijd interessant, zelfs voor ervaren sporters, om niet bij een enkele activiteit te blijven", zet onze coach zijn goede raad verder. “

Een hardloper die zich voorbereidt op een trail, bijvoorbeeld, kan veel voordelen halen uit een uurtje indoor cycling tijdens de middagpauze. Zo werkt hij tegelijkertijd aan zijn dijen en zijn hart. Als hij aan zijn behendigheid wil werken en zijn gewrichten wil versterken, kan hij ook eens proeven van de circuit training, dat naast het hart ook de enkels traint." Fietsers, hardlopers en zwemmers kunnen cardiofitness ook gebruiken om andere delen van hun lichaam te ontwikkelen. “

Als je maar een enkele sport beoefent, werk je altijd aan dezelfde zones, dezelfde spiergroepen. Met cardiofitness kan je je dan specifiek op een andere zone richten." En ten slotte kan je in de winter, als de temperatuur zelfs voor de dappersten te ver daalt, een training in de fitnesszaal gebruiken om je sportkapitaal, je hart en je spieren te onderhouden. Vergeet daarbij ook zeker niet te stretchen, goed voor elke ervaren sporter.

fitness_bienfait_sport_domyos
number3

EN VOOR JE DAGELIJKS WELZIJN! 

Cardiofitness is ook simpelweg een manier om wat tijd voor jezelf te nemen, terug op te laden en even helemaal los te komen van de drukke dag. “Ik raad mijn sporters vaak aan om voor de middagpauze een rustige activiteit te kiezen, om zo een pauze in te lassen in hun haastige dag. Aan het einde van de dag hebben velen juist zin in een activiteit waarbij ze veel moeten bewegen, om zo helemaal los te komen van het werk, zich volledig te geven en hun hoofd leeg te maken."

Als je aan je lichaam wilt werken zonder (al te veel) te lijden, kies dan voor dansfitness. “Zumba is bijvoorbeeld een zeer leuke sport die iedereen kan beoefenen en geen enkele technische basis vraagt om mee te beginnen," zegt Stéphane. “Het is een eenvoudige sport en in de groepslessen kan je nieuwe mensen ontmoeten, loskomen van je dag en in een leuke sfeer sporten.

Wil je je op een leuke manier uitleven? Dan kan je hiermee niet missen! “

NAAR BOVEN